Автор Тема: Първият ми прост лък  (Прочетена 6239 пъти)

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Неактивен xenos

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 507
  • Arrows: +10/-0
  • Modern Abo
    • Профил
    • xenos::bushcraft
Първият ми прост лък
« -: Февруари 11, 2013, 03:56:54 pm »
xenos    

Както вече казах, аз още не съм изработвал сам лък... поне не сериозен, и както трябва! Това обаче ми е желание от доста време, така че реших да взема да се захвана! Пускам тази тема, за да мога да споделям всяка стъпка при изработването на първият ми прост лък, надявайки се и да получа някои ценни съвети и напътствия! Не гарантирам, че всичко ще се развие бързо и в кратки срокове (малко ми е проблем времето като цяло! ), така че темата може да се проточи във времето. Накрая се надявам да се получи и нещо като ръководство (туториал) за абсолютно начинаещи!

Първо може да започна със дървото. Имах на тавана едно дръвче бял ясен (мъждрян), който съхна там около 2 години (със кората и запечатани краища). Дълго е малко повече от 2 метра, и с диаметър около 8 см средно. Преди няколко дни реших да го разцепя. За мое съжаление, се оказа, че влакната вървят леко спираловидно, и цепеницата се получи усукана.


Дръвчето си имаше и извивка в единия край, която се надявах да се оправи с нагряване и изправяне. Сега уравнението стана малко по-сложно. Ако успея да го изправя по някакъв начин, вероятно ще успея да използвам между 160 и 180 см от дължината му, без проблем. Някакви идеи?

Обелих и кората, като внимавах да не нараня беловината. Стигнах до ликото, което е с по-тъмен цвят и по-тънко. Него мисля да го махна със скрейпър. Тук там май дялнах повечко, но мисля, че не съм повредил дървесината. Ако все пак съм повредил най-външният кръг, обмислям да го премахна със скрейпър по-нататък при работата (ако въобще мога да продължа с това дръвче! ).


Това е за сега! Съвети?


primitive    

За съжаление или не, ясена, да така расте. Както и повечето дървета. Но това всъщност не е проблем или поне не толкова голям, поне за мен. Всъщност според теорията се толерира усукване до около 40-45 градуса. Твоите са там някъде. Много е важно самото цепене, а ти от там си тръгнал, ако започнеш от края, не знаеш къде ще излезе и обикновено излиза не там където си искал. Това смятам да го обясня в друг раздел. За да намалиш процента на усукването просто махаш най-неудобните части от краищата. ясена също така има голяма склонност към придобиване на сет и затова просто трябва да се направи по-широк. В случая, понеже имаш голяма дъга, поради размера на стеблото, считам че най-широката част трябва да е 4-4,5см, което е напълно достатъчно. Ясена също така е много силно застрашен от счупване, при нарушаване на годишния слой, дори и малко. Махането на ликото се прави, като то се навлажнява обилно с вода докато стане доста контрастно и съвсем лесно и внимателно се остъргва с парче подострен косо рог или кост. Така няма опасност да се наруши слоя. Когато това стане /нарушаването/аз практикувам така: избирам си най-близкият по-дебел слой, който да бъде бъдещият гръб и с рукана, както се казва инструмента който държиш, ако е такъв, защото не се виждат дръжките на снимката или с брадва се сваля всичко до слоя над него. Той дори и да се наруши няма проблем, защото после ще се маха внимателно. Аз го правя с пила за дърво, като действам бавно на много малки откоси, като премахвам само късното нарастване на дървото или в случая плътната бяла дървесина. След нея следва пореста по-тъмна част, която на свой ред също така бавно свалям с пила за желязо или леко я остъргвам с нещо остро. Тук се внимава особено много, за да не се получи пак надиране на слоя, който сме избрали за гръб.


primitive    

От най-голямо значение е да не се нарушава никъде слоя, особено там, където има чворове. Там брадвата и дори пилата са немислими, ползвам само нож с късо острие и дялкам парченце по парченце. При ясена следването на годишен слой е доста лесно и точно затова аз го препоръчвам за първи лък. В този участък слоевете са доста по-тънки и неравномерни. Май виждам на снимката че точно в тези участъци си действал напряко. Това са потенциално най-слабите места, ако се нарушат. Ако се действа пралино те са си перфектни и малките задигания изобщо не пречат. Което ме подсеща да пусна още една тема за така наречените лъкове с характер или character bow. Когато човек се научи да прави лъкове от маргинални дървета /такива с много чворове, кривки и др. "дефекти"/ после, като му попадне дърво без дефекти направо си свирка. Истината е че едното дърво по-никакъв начин не е по-лошо от другото и лъка става също толкова добър или бърз, просто трябва към тези неща да се подхожда правилно. Просто отделеното време е повече, но пък и лъка наистина си има характер и собствен уникален облик. Това за сега е най-важното като стъпки, после ще говорим за определянето на самата форма и контури на лъка и разпределянето им върху стъблото.
За съжаление и на мен времето е кът, но ще правим каквото можем да помагаме, може и други да се включат. Все още недей да режеш дървото в краищата. Просто го изкарай на един ненарушен годишен слой.


xenos    

Дали съм нарушил най-горният слой ще разбера, когато мина гърба със стъргалото, за да махна останалото лико. Това обаче смятам да го направя чак като оформя заготовката, т.е. да видя къде ще е централната ос, и да премахна излишният материал. Та точно затова питах за усукването - ще ми е трудно да го направя (премахването на излишния материал, и очертаването на заготовката), както е в този вид цепеницата. Как би бил най-практичният начин да я изправя? Моята идея е първо много грубо да махна излишен материал от двете страни, за да получа по-тясна "летва", след което да я нагрявам внимателно над жарава, и да се опитам да изправя усукването. Още не съм го измислил как точно ще стане (имам предвид инструменти, станоци и т.н.), но ...

Знам за възлите, и на снимката само изглежда, че съм минал напряко. Всъщност са си цели. Там, където се вижда бяло, не е отрязано, а просто кафявото лико се обели.


primitive    

Дано да е така като казваш за чворовете. Много е рано за каквото и да е изправяне или разсукване. Това се прави при ПОЧТИ готовата форма. Ако следваш точно инструкциите е много малко вероятно да сбъркаш. Не случайно ти казвам да установиш ПЪРВО единния, ненарушен годишен слой. После според дървото ще се начертае формата и чак тогава ще се отделя излишния материал отстрани. Не случайно не се изправя на този етап, понеже ако дървото не е достатъчно добре изсъхнало /което може да се случи дори и след 10 години сушене/, то ще продължи да се криви и усуква след като махнеш кората и го намалиш в широчина. Изправянето е предпоследна грижа. Препоръчвам ти, нищо че работата е малко повече, да го изкараш навсякъде на един слой, това ще ти даде увереност и опит, които са безценни. При направата на лъкове, с бързане обикновено не се напредва. Напротив.

Неактивен xenos

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 507
  • Arrows: +10/-0
  • Modern Abo
    • Профил
    • xenos::bushcraft
Re: Първият ми прост лък
« Отговор #1 -: Февруари 11, 2013, 03:57:42 pm »
xenos    

Аха... добре! Първо това ще направя - ще изкарам един цял слой, тогава ще видим. Благодаря!


xenos    

Днес успях да премахна остатъка от кората и ликото от цепеницата. Намокрих я с вода, кората подпухна (и пусна много интересна синкава вода ), и я остъргах лесно. Ликото потъмня, и беше лесно да се види и изстърже със стъргалото (cabinet scraper). Мисля, че се справих добре, без да нараня дървесината. Чворовете също изглеждат непокътнати. Може би трябва да мина и със съвсем лека фина шкурка, за да се заличи съвсем ликото на места, но това смятам да го оставя за по-късно.


primitive    

Всъщност времето на шкурката е чак най-най-накрая, защото ако се счупи лъка ще е чиста загуба на време. Но можеш да го направиш, само за да си сигурен че не си го одрал и нарушили годишния слой. Достатъчно е с едрина 100-150. Накрая е достатъчно да се довърши, когато е готов с 400. Още една причина да се прави накрая е, че докато продължаваш да дялкаш или да изправяш можеш пак леко да надраскаш гърба, и в последствие да махнеш следите със шкурката. Иначе ще трябва доста да внимаваш. Пък и самото чертане върху гърба пак ще трябва да се маха със шкурка, колкото и фино да е. Помисли, не че е невъзможно. Можеш да избереш вече и да начерташ права линия надлъжно, която ще е осева за лъка и после от двете и страни да отложиш цялата форма, която внимателно да изрежеш или издялкаш. Недей да работиш много близо до външите линии, особено с брадвата, защото влакната на дървото не вървят успоредно на твоите линии и можеш да отчекнеш доста груба форма понякога, неподлежаща на корекция. Повярвай случвало ми се нееднократно. Аз обикновено последните 5мм отстрани ги махам с грубата пила и последния 1мм с фина. Много е важно да працениш как ще са разположени чворовета в лъка. По-безопасно е, ако не могат да се избегнат да са в близост до осевата линия или дръжката, особено ако няма да се огъва там. Разположени по краищата на чертежа са си рискови. Също така ако има възможност ги отмести от същинската работна част на рамото или ги разположи директно на самата осева линия. Също така не пречат изобщо ако са в последната, неработеща част на рамената.


xenos    

Ще го оставя шкуренето по към края.

Някакви препоръки за формата? Стандартната трапецовидна (на рамената) предполагам ще е добре? А осевата линия права ли ще си я чертая, или трябва да следвам извивката. Питам, защото в теорията, която съм чел, примерите винаги се дават с идеално прави летви, и се работи с прави линии (там даже възли рядко се сещат да представят, и да обяснят по-подробно). Аз затова и питах, дали ще трябва предварително да изправя цепеницата, че иначе не ми беше ясно как ще процедирам.

Вчера повъртях и погледах малко цепеницата, да преценя къде ще е най-добре да минава осевата линия, и ми се струва, че ще ми е малко трудно да лавирам между възлите. Ако един остане в центъра, друг може да се окаже близо до ръба. Изглежда че има обаче едно приемливо решение, но лъкът ще стане максимум 160 см (на мен това си ми харесва като дължина де, даже и 150 ме устройват). Ще изчакам да видя какво би ме посъветвал, и ще реша окончателно къде да "тегля чертата".


primitive    

Ето това е нещо, което не бих могъл да направя от дистанция, в смисъл как да го начерчетаеш, това което мога да ти кажа е да го оставиш колкото се може по-дълъг. При ясена е много по-безопасно да е дълъг и широк. Опитай се да следваш принципа дължината на стрелата по 2 + 20%. Правенето на лъкове никога не е било точна наука или поне що се отнася до простите лъкове. Тъй като не съм при дървото не мога да ти кажа. Това ще трябва да избереш сам. Ако остане къс, в смисъл 150-160 см трябва да е много широк и тънък и няма да работи със стрела от 28ин по друг начин. Но да бъде много широк не е удачен вариант предвид дебелината на ствола, с който разполагаш. Другият вариант е да го оставиш по-дълъг от 160см с максимално допустимата ширина в твоя случай от 4 или 4,5см. Да бъде трапецовиден е добре, ако можеш да си го позволиш. Така му даваш стабилност. Ако го направиш по-тесен пък ще бъде по-дебел за да получиш прилични либри. За съжаление това е нещо, което се учи с практика или с директно показване, по снимка не става. Поемаш риска и го правиш, това ще те научи в известна степен, пък като се видим може да го дискутираме. Аз никога не съм твърдял, че винаги също така правя правилен избор, просто имам повече практика. Така или иначе, ако действаш с дадените по-горе насоки дори и първият ти лък ще е съвсем приличен, даже вероятноста да стане добър е доста голяма. Аз за съжаление нямаше от къде да се уча и дори да ми поправят или коментират грешките, което водеше от един счупен лък към друг. Това се опитвам да предотвратя. Дори да не е перфектен, шансът да работи ще е голям. Опитай се да го изчертаеш прав ако ти го позволява, дори и да поемеш известни рискове. За другите, криви или змийски лъкове, които следват буквално нишките на дървесината ще говорим друг път. Стискам палци, защото до края на седмицата няма да съм тук и да мога да пиша. Дано някой друг от по-старите кучета да се включи.


xenos    


Вчера ми остана малко време да поработя над заготовката за лъка. С помощта на конец намерих възможно най-доброто положение на осевата линия, и я начертах. После очертах и по една успоредна линия от двете й страни, на разстояние 2,5 см. Така се получи права "летва" с ширина 5 см (да имам аванс за работа ). Премахнах излишният материал със помощта на рукан (ей, много зор видях да работя с тази извита заготовка, така както нямам с какво да я фиксирам неподвижно! Май ще трябва и shaving horse да си правя...) Оставих по малко материал около линията, който ще махна с едрата пила, като продължа работата.

За съжаление в границите на заготовката останаха 4 възела (отбелязани със червени стрелки на по-горната снимка), някои от които и доста странични, но просто нямаше как по-добре да се получи. Ще видим как ще се справим с тях. Ето по-близки снимки (не са почистени добре от ликото):

Коремчето още не съм го работил. Първо искам да оформя добре страните на заготовката да са перпендикупярни на гърба, респ. осевата линия. Това ще стане с пилата. Тогава ще оформя и страничният профил на лъка, като уточня дебелините.

Ето и напречен срез от заготовката. Линийката е поставена там, където минава осевата линия на лъка.


Това е до тук!


Неактивен xenos

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 507
  • Arrows: +10/-0
  • Modern Abo
    • Профил
    • xenos::bushcraft
Re: Първият ми прост лък
« Отговор #2 -: Февруари 11, 2013, 03:58:50 pm »
primitive    

До тук е добре, действай нататък. Недей да мислиш за дебелината на лъка, тя ще дойде от самосебеси. Не може да се разчита на определени мерки, това според мен е погрешно. Както казах и преди това не е точна наука. Точност има при изкуствено създадените материали. Тук всяко дърво си е различно и не можеш да се водиш по мерки от други подобни. Те са само за ориентир. Аз никога не съм ползвал. По вярно е да се водиш по мерките за ширината, определящи профила на лъка и неговия тип и действие.


xenos    

OK! Продължавам при първа възможност!

Искам обаче по няколко въпроса да се консултирам. Лошото на многото изчетена литература е, че срещаш различни подходи и съвети, и в края на краищата със собствен опит трябва да определиш най-практичните. Аз опит тук нямам, така че ще попитам!

Първо - Дръжката: За определянето на местоположението й съм виждал няколко съвета -
1. да се намери центъра на заготовката, и да се измерят по 2 инча в двете посоки
2. да се намери центъра, и да се измери 1 инч към горното рамо, и 3 инча към долното
3. ако не се лъжа дори съм виждал съвет мястото, където ще се поставя стрелата, да съвпада с центъра на лъка.

Второ: Оформянето на лъка: Според някои първо се оформя страничният профил (напр. Тим Бейкър съветва първо да се направи страничен профил, като се изтъни заготовката от 1/2 инча при върховете, до 7/8 инча в най-дебелата част), след това да се начертае и оформи самата форма на лъка. Други започват пък първо с очертаването и издялкването на формата, след това изтъняват рамената в дебелина.

Трето: Кога точно трябва да изправя усуканата и извита заготовка, че се страхувам да нямам проблеми с правилното изрязване на рамената, така както е крива. Няма предполагам да мога да извърша и т.нар. floor tillering така както е крива, а гледам Тим Бейкър го прави още след изтъняването на рамената в дебелина, преди да ги е оформил в ширина (става въпрос за статията му за примитивният лък в "Primitive Technologies II: Ancestral Skills).

Какво е твоето мнение?


primitive    

Добре, ще се опитам да обясня моя метод. Флор тилеринга се прави след оформянето на лъка в ширина. Всеки има свой метод, Тим Бейкър е правил доста повече лъкове, но въпреки това все още не мога да разбера неговия метод. Не ми се струва редно, защото при оформянето в ширина ти махаш доста материал, който може да измени тилеринга. В твоя случай имаш два почти гранични чепа и формата бих я направил с не съвсем правилна форма, като да се получи леко естествено уширение при тях, което няма да пречи на работата и ще позволи една стабилност и защита от счупване на тези места. За съжаление не мога да ти го начертая. Дръжката я правя обикновено в същинския център, като при опън я държа леко по-надолу и стрелата попада в почти точния център или леко по-нагоре от него. Винаги долното рамо се стремя да е леко по-силно от горното, защото там напрежението е по-голямо и също тако съвпада с долнагта част на ствола. има и друг вариянт, да се направят рамената с различна дължина, като винаги долното е по-късо и по-силно, но става доста трудно за тилероване и преценка особено при начинаещ. Такива са били прерийните лъкове на племето омаха, правени също от ясен. При всички случаи бих оформил първо начертаната форма в ширина. След флор тилеринга може да се опиташ да изправяш усукването на заготовката, но пак ти казвам, само ако е над 45 градуса, иначе не е от съществено значение и едва ли ще ти хвърли тетивата при изстрел или ще повлияе както и да е на качествата на лъка. напротив дървото е по-стабилно в естествения си вид. Ако се притесняваш при изправянето /ако все пак решиш да го правиш/ то преди него остави по 1-2мм странично от линиите, които да ти позволят минимални корекции. Едва ли ще се се наложи, но за да си по-спокоен.

Ето това имам предвид



xenos    

Малко работа от вчера:

Формата на лъка в ширина е почти готова:


Със стрелки съм отбелязал положението на четирите чепа, с които трябва да внимавам повече. Ето ги и от близо по ред на номерата:


Очертал съм ги все още съвсем грубо, просто колкото да знам зад коя линия да не минавам. Когато изтъня достатъчно рамената в дебелина, тогава ще преценя и по гърба как точно да ги заобиколя.

Вижда се, че основно трябва да внимавам с два от тях, тъй като се намират в работещата част на рамената. Третият също е проблемен, но поради това, че е сравнително голям, и идеалното очертание на рамото го пресича през средата (т.е, доста ще стърчи в крайния си вид). Четвъртия е пренебрежимо малък, и е в крайната, неработеща част на рамото.

В този си вид, формата на лъка, изразена в сантиметри е следната:
Обща дължина - 176 см. Централните 60 см от лъка са с ширина 4.5 см, от там-нататък се свиват до 1.6 см ширина на върховете. Дръжката е с дължина 10 см, и е в центъра на заготовката.
Дебелината на заготовката е 2.2 см при дръжката, и се свива до 1.25-30 при върховете.



Работих със spoke shave и пила. Успях да изтъня в дебелина горното рамо, но за долното не ми стигна времето. Още от сега обаче усещам, че при тия размери, лъкът ще е доста силен. Опитах се внимателно да го пробвам на флор тилеринг, и той почти не помръдва!



Смятам след като изтъня в дебелина и другото рамо, да се заема с изправянето на заготовката, че освен извивката на долното рамо, и горното е малко "на вълни". Надявам се тогава и усукването да стане по-незабележимо. Ако не изправя дори и малките вълнички, предполагам, че ще имам проблеми с правилният тилъринг, защото нямам опит.


primitive    

При тази дебелина наистина няма как да помръдне, а го оставихме по-широк, за да няма сет или да бъде минимален. Чворовете са добре разположени, като само си мисля, че си можел да мръднеш леко линията на една страна, за да ти се центрират едните в средата и този към края на рамото, където всъщност няма да има огъване. Там е важно лъка да е тънък, за да се връщат по-бързо рамената, което влияе на скоростта. Затова и тежестта в краищата трябва да е минимална.


xenos    

Мда, така представено, изглежда, че наистина съм можел да мръдна линията малко настрани, но всъщност си спомням, че това беше най-добрият компромис. Сигурно почти час разглеждах цепеницата, преди да го реша. Ако бях мръднал линията, за да центрирам някои от тия чепове, нямаше да разполагам със 176 см. Освен това, имаше вдлъбнати места, които бяха по-към страните й, и имаше вероятност ако линията мине през тях, да не успея да докарам нужна дебелина. Всъщност това май наистина беше най-доброто положение. Ще видим дали ще се получи

А иначе какви предполагаш, че биха били крайните дебелини на лъка? Вероятно си правил нещо с подобни размери. Питам, за да знам близо ли съм до тях, и да не треперя толкова много, при отнемането на материал в началото.


primitive    

Да, действително има такива моменти на колебание и в повечето случаи не може да се прецени по снимките...
За дебелината на дървото наистина нищо не бих могъл да прогнозирам, дърветата като структура са много различни, дори и при един и същи дървесен вид. Най-лесното е, да се започне постепенното отнемане на материал откъм дръжката, по посока на върховете на рамената. Първоначално с брадва или тесла, като особено се внимава при чворовете. Около тях е най-добре само с пила, защото понякога брадвата влиза следвайки слоя твърде навътре и е непоправимо. Примерно - дебелина може би около 1-1,5см в средата на рамото, но пак ти казвам никога не съм се замислял и следял за това. Ти ще го усетиш по подовия тилеринг как се огъва и тогава спираш със сечащия инструмент и продължаваш на пила и после стъргалка.


xenos    

Тази вечер успях да изтъня и второто рамо. Това, което със задоволство забелязах, е че заготовката сякаш сама се е поизправила! Извивката, която си имаше самото дръвче в долният край, доста е намаляла, а сякаш и усукването с това! Не вярвам така да ми се струва, гледах и по старите снимки на цепеницата. Имам чувството, че сърцевината, която премахнах, някак си е "дърпала" външните слоеве към себе си.

Сега смятам, че задачата ми по изправянето ще е малко по-лесна. Ще видим там какви ще ги свърша!


xenos    

А някакви съвети за изправянето?

Тъй като нямам "кутия за пара", смятам да е на открита жар (барбекюто), но се чудя мазнина ли да използвам против случайно обгаряне и за размекване на влакната, или вода. При огъването на по-дребни неща (стрели, атлатли) добре съм се справял и със вода, но толкова дебело и дълго парче дърво ще огъвам за първи път!

Също така предполагам, че нагряването трябва да е основно откъм коремчето на лъка, че да не се повредят влакната на гърба. Някакво приспособление за лесно и контролирано огъване, смятам да си измисля/измайсторя тая вечер.

Неактивен xenos

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 507
  • Arrows: +10/-0
  • Modern Abo
    • Профил
    • xenos::bushcraft
Re: Първият ми прост лък
« Отговор #3 -: Февруари 11, 2013, 04:09:03 pm »
primitive    

Такаааа... за съжаление вече го бях написал и подредил но пак ще започна, щото при изпращането нещо се сбъгна.
Първо жарава може и е била използвана, но при нея проблема е че не може да се локализира нагряването в точно определен участък, на мястото където трябва да се извърши същинското изправяне. По-скоро, може да се ползва при дълги дъговидни участъци, подлежащи на изправяне или за доста издължено усукване. Има и друго неудобство - понеже дървото задължителнно трябва да се задържи малко в +, надвишавайки изправеното положение, за да може да има възможност да върне леко и да застане в идеална изправена позиция. Обикновено за импровизирано менгеме са се ползвали две близко растящи дървета като усилието се прилага като лост с другата част на лъка. За по-бързо охлаждане може нагрятото място при напрегнато за изправяне състояние обилно да се полее със студена вода.
Не е необходимо да се използва каквото и да е, за предпазване на дървото ако си достатъчно внимателен. Принципът е да се нагрява дървото наистина само откъм корема, като при странични изправяния също е допустимо да се нагряват и страните Правилно НИКОГА гърба. Загряването се прави постепенно, като лъка не се задържа на едно място а се движи постоянно, и плавно. Когато дървото стане доста горещо, така че изобщо не може да се държи с ръка и все още не е променило цвета си накъм обгаряне, то това е правилния момент да започне изправянето. С плавен много добре премерен натиск, като трябва да се усеща, то си казва когато му идва в повече и е съвсем лесно да се прекали и това да доведе до счупване. Ето защо ако е прекалено дебело то резултатите с корекциите не са задоволителни.
Също така, съществен момент е никога да не се напъва да се гледа огъването на дървото директно след изправянето. Дървото трябва да отлежи поне 2 седмици на по-влажно място, за да може да се изравини съдържанието на влага по цялата дължина, понеже при нагряването тя е избягала в другите посоки от конкретно нагрятото място.

 
primitive    

Е за съжаление аз използвам повече електрически пистолет за горещ въздух. Доста по-бързо става и по-прецизно се контролира нагряването. Пропуснах да отбележа, че въпреки че не се нагрява директно гърба, и той трябва да е горещ. Със сигурност не колкото корема. Това означава, че топлината е преминала успешно през цялата дебелина на дървото и може да се огъва. Ако гърба е студен, то значи нагряването не е протекло правилно и е било много бързо, като дървото не е цялостно загрято в дълбочина, а само повърхностно. При работаата с пистолета се започва с бавната степен от по-далече, като този път се движи пистолета, а не лъка, но принципа е същия. Захващам дървото за стабилна основа и го подпирам по различни начини, за да се изправя в определената точка. Всъщоност предварително го утежнявам в едната страна и докато го нагрявам, тежестта постепенно го изправя по естествен начин, без да го насилвам внезапно. Когато изправям усукване, използвам захващане със стяга с по-дълго рамо и утежнението се закрепва за рамото на стягата. така то работи в посоката която му задавам и пак става по естествен начин. Всичко това може да се импровизира и навън, но ще отнеме четворно и повече време.
Успех, надявам се да съм успял да те улесня и да хвърля повече яснота.


xenos    

Благодаря за съветите! Някои неща наистина не ги бях чувал. Това с пистолета е супер идейно! Ето за какво трябва да потърся причина за пред жената, да си купя такъв! Ама то с къща в строеж, това няма да е голям проблем!

Те моите извивки, които съм решил да изправям, са сравнително доста дълги, и не вярвам да ми се налага локализирано да нагрявам. Всички са над 20 см дълги. Усукването реших да не се занимавам много с него. Много е вероятно почти да изчезне, когато успея да изправя извивките.

Реших да намеря някоя стабилна запънка, и да ползвам едно парче релса с подложка от стара хавлия, в ролята на опорна точка за лоста. Хавлията е за да не нараня гърба, защото като гледам основните изравяния ще са към него.

Като приключа с изправянето, докато лъкът е още горещ, ми се върти една идея да го поставя върху една права квадратна греда, и да го усуча и пристегна към нея с меко въже. Така ще го оставя на сенчесто място за седмица-две, след което ще продължавам нататък.


slaf40    

Много , ама много добро обяснение primitive !
Това че се загрява само откъм корема не го знаех , но някак инстинктивно съм избягвал да нагрявам гърба .
Може да се нагрява на газов котлон,газова горелка или на калорифер ,при липса на пистолет за горещ въздух.


xenos    

Такааа... Отчет "кви ги свършихме, га ни нямаше!"

В събота си поиграх следобед с изправянето на заготовката. Не стана толкова лесно, и толкова добре, както очаквах . В смисъл: изправих го доста, но има какво още да се иска.

Първо, зарязах барбекюто като източник на топлина, защото такива ветрове се извиха, че можеше да работя само на закрито, а там то просто е неприложимо. Взех газовия котлон, и се качих в таванските стаи.

Ето как изглеждаше заготовката, преди да започна да я изправям:


Рекох също така да си направя някое по-сериозно приспособление за изправянето, че то с несериозна подготовка - несериозни резултати! Ето какво се получи:


Както казах, грабнах газовия котлон, и на тавана.


Нагрявах местата внимателно и дълго само откъм коремчето, докато дървото вече не можеше да се държи с ръка. Използвах и малко вода, за да не овъгля повърхността, а и малко да подпомогна омекването. Въпреки това, явно поради дебелината, ми беше сравнително трудно да го огъна. Натисках много внимателно, и много плавно, като се бях навел и с ухо до дървото, за да чуя, ако започне да пръщи. За съжаление, уж внимавах много, но при едно огъване чух леко изпукване, и след това забелязах малка цепнатинка върху коремчето на лъка, която беше с дълбочина 1-2 годишни кръга (2-3 мм). Но тя стана близо до единият ръб, и се надявам да не е продължила надолу. Ако не е продължила, то е почти сигурно, че ще я изстържа при по-нататъшната работа.

Оттук-нататък станах още по предпазлив, и затова не успях да направя заготовката идеално права. Съобразих, и че вероятно е доста по-лесно да изправиш рефлекс, отколкото дефлекс (ако не бъркам термина). Все пак гърбът е устойчив на разтягане, а коремчето - на компресия. При мен извивката беше такава, че действах точно противоположно. Вече ще избягвам дървета с извивка към корема. Абе и като цяло ще гледам да избягвам извивки!

За съжаление, съсредоточен в работата, пропуснах да правя снимки. Сетих се накрая, когато пристегнах поизправената заготовка към една греда, както казах, че мисля да направя. Ще постои така поне седмица, пък после ще видим какво е станало.


Като заключение изводите ми от изправянето:
1. Да избягвам извити дървета, особено ако извивката е към корема!
2. Нагряването и изправянето с помощта на открит огън е бавна и трудна работа!
3. Имам нужда от пистолет за горещ въздух!

Във връзка с последната точка: primitive, твоят пистолет какъв е, ако мога да попитам, че сега съм на фаза избиране на най-евтиния, който ще ми върши работа.

А, и още нещо успях да свърша! От останалата част от дръвчето, което разцепих, успях да отцепя контролирано (направих си предварително нацепвания по права линия, които следвах) още една летва, която дано всичко да й е наред в дълбочина, защото за разлика от другата, е с по-малко (и по-малки) чепове, и по-малка извивка, която също така е насочена и към гърба. Надявам се да се изправи много по-лесно! Тия дни ще изкарам една форма и от нея, надявам се!

Това е засега!


Неактивен xenos

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 507
  • Arrows: +10/-0
  • Modern Abo
    • Профил
    • xenos::bushcraft
Re: Първият ми прост лък
« Отговор #4 -: Февруари 11, 2013, 04:12:11 pm »
primitive    

Добре си се справил, приспособлението за изправяне много ми харесва, прилича на корейските. По принцип такива изкривявания, които са като естествен дефлекс НЕ СЕ изправят. Така или иначе, особено при теб, те се явяват в работната част на лъка и има огромна вероятност точно те да се върнат в първоначално положение.
Също така не бях предвидил да те предупредя, каквито и да е обратни извивания, които са за придавене на рефлекс или такъв тъп изправяне се правят само когато отдолу също имаш на даденото място един непрекъснат годишен слой. Също така при рефлексирането, за допълнителна защита се ползва ламаринена лента откъм корема, която да го притиска и да предпазва от нарушаване. Т.е. да не се надигат трески, които да доведат до счупване.
Специално пистолета ми за горещ въздух е наистина от най-евтините - марка райдър с две степени и за сега ми върши перфектна работа, поне за това, за което го използвам. Струваше доколкото си спомням 18-20лв. Мисля че е напълно поносимо и дори да се скапе го заменяш с такъв, с подобно качество и продължаваш. Наистина скъпите и хубави започват от 160 нагоре, мисля че не си струва чак пък, като не се ползва толкова редовно и за толкова дълго време.


xenos    

Цитат
primitive написа:
... приспособлението за изправяне много ми харесва, прилича на корейските.

Хех, вярно ли има такива? Може ли някоя снимка да покажеш? Аз си мислех, че си е моя схема, защото си я "проектирах" точно преди да я направя.

Иначе това, че дефлекса не се изправя, мисля, че го осъзнах и аз, като си спомних за компресията и разтягането в тялото на лъка, и като си помислих колко лесно ще е дървото да се огъне отново, щом силата действа в посока, връщаща го в естествената му форма. Ще видим какво ще стане! Ако се върне, надявам се това да не влияе много на тилеринга, и да не се налага да дефлексирам и другото рамо в подобна форма!

За пистолета - да, 18-20 лв са напълно приемливи! Аз бях готов да дам между 30 и 40. Значи ще си намеря!


xenos    

Вчера довърших и втората заготовка до фаза "флор тилеринг". Сега остава да я поизправя, ама преди това трябва да си купя пистолета. Дълга е 175 см, и я оставих широка 4 см - да видим как ще е, като е по-тясна. Хубавото е, че има само един по-сериозен възел, който е по-несериозен и от най-малкия на първата заготовка, а и извивките й са все рефлекс.
Ако с една заготовка имах шансове да успея 50% (или щеше да стане, или не! ), то те сега се увеличават двойно!


xenos    

Айде и пистолет вече имам! Малко са им вдигнали цените, обаче. 30 лв ми излезе. Райдър с 2 степени - 360 и 600 градуса. Ха дано да му хвана цаката!
Принципно те разбрах за начина на работа с пистолета - захващане на дървото в различни положения, и утежняване в единят край, но ще се радвам, ако се сещаш и за други малки детайли, които са полезни в случая - отстояние на пистолета при нагряване, тегло на тежестта, чалъми при захващане и т.н... да не откривам отново топлата вода!


}|{opukc    

При по-високата температура внимавай с пистолета да не прегориш дървото, просто го дръж малко по-далече от повърхността. Тази процедура е много пипкава работа за мен. Аз нагрявам върху керамичния плот на печката от 15см разстояние. Направил съм си поставка за лъка и само местя в друг участък. Нагрявам по около 5мин. Така за 10мин. имам много добре загрян 30см участък. Дървото се нагрява много добре и не прегаря. Участъка или диапазона на плота е около 25см. Топлината прониква много добре във всеки слой и гърба се нагрява стабилно. За изпичане на корема просто намалявам разстоянието до плота и гледам за промяна в цвета на дървото от бледо - кафяв до кехлибарен.
Жоро


primitive    

Хм, ами аз видях подобен в неделята в практикер за 18 лв, но нищо де това не е от голямо значение надявам се.
Това което съм написал е наистина изчерпателно и не се сещам как да го допълня повече.
Много важно е нагряването да става постепенно първо от по-далече - 30-40см на първата степен. Важно е да се нагрява бавно, за да може температурата да проникне навътре, за да е цялостен процеса, в противен случай дървото се запича и се втвърдява отвън, което го прави крехко и не може да се постигне искания ефект за изправяне и огъване. После степента се увеличава и пак постепенно се приближава пистолета, като не е необходимо да е на по-малко от 10см. Всъщност при правилна постановка дървото само ни показва дали се движим в правилната посока. Никога не забравяйте да движите постоянно пистолета. Това е най-същественото. Лесно е да се прегрее в една точка дървото дори и за няколко секунди. Също така е важно всички корекции в едно рамо да се правят едновременно. В смисъл двустранни огъвания, като огъване настрани и нагоре например, което е доста по-сложно. В последствие, същото място не бива да се нагрява, защото ще върне дървото в изходно положение. Освен това, ако дървото има каквито и да са топлинни корекции, то не може да се втвърдява и корема на лъка допълнително - поради гореописаното. За това обаче може би е необходимо да отворим допълнителна тема.
Що се отнася до утежненията - там пак няма рецепта и всичко е въпрос на степен на огъване на конкретното дърво, със своята конкретна дебелина и податливост. Едва ли може да се каже точно как да се изпълни. Аз утежнявам с най-примитивни средства, като бутилки с течност например, вързани с въженца за стягата и съм стигал до 10 литра. Утежнявам докато ми хареса. Може и туба да се ползва, като се допълва вода в нея или се излива. Много е удобно и не е мой патент - показа ми го един финландец, но това не пречи да се ползват всякакви други методи. Просто закрепването трябва да е сигурно и стабилно, за да не се получи отплесване, което да доведе до самонараняване или счупване на дървото. За съжаление никога не се сещам да снимам или пък се сещам, но съм прекалено зает с другите дейности за да не ми изстине дървото....


xenos    

Благодаря и на двамата за съветите! Бяха съвсем достатъчни!

Колкото за темата с изправянето и разсукването - да, определно си плаче за отделяне. Ще измисля някакво заглавие, и ще я отворя.

П.П. Тук нямаме ни Практикер, ни Метро, ни Лидъл, ни Бриколаж... колкото ти кажат в магазинчетата - толкова даваш!


}|{opukc    

@xenos - а защо искащ да го изправяш? Аз бих изправил само усукването леко и бих обърнал и другото рамо в рефлекс. Когато имам природен рефлект в дървото винаги гледам да го използвам в моя полза.
Дългия лък, който направих е с 2 инча рефлекс на горното рамо. Сета ми ги взе при тилеринга, това доста често се случва с дърво като ясена - недостатък е, че прави сет.
Заготовката на пода.


При две термични обработки сета изправи горното рамо. Вярно, че лъка е сериозен като либри и това е неминуемо при тези лъкове..но.


xenos    

При първата ми заготовка (снимките по-горе, втората още не съм я снимал), извивката е дефлекс. Исках да стане колкото се може по-право, защото според мен ще ми е трудно да правя тилеринг с такава извита заготовка (при положение, че с никаква досега не съм правил! ). Сега имам съмнение, че при тилеринга тя пак ще си се върне в изходно положение, но ще видим.

Втората ми заготовка е с рефлекс в едното рамо. Май малко по-голям от твоя. Другото е почти право, като има лек рефлекс към върха. Смятам да изправя леко рефлекса и на другото рамо, и двете много ще си заприличат. Това смятам, че ще ми помогне при тилеринга после.

За либрите - не гоня чак такива цифри. Ако стане 35-40, ще съм повече от доволен. Все пак тепърва ще се уча да стрелям. По-добре ще стане с по-слаб лък.

П.П. Мен друго нещо ме притеснява при втората ми заготовка - имам чувството, че леко странично съм я изкривил при чертането, и тетивата няма да минава точно над центъра на дръжката. Вероятно и такова изправяне ще трябва да правя.

Неактивен xenos

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 507
  • Arrows: +10/-0
  • Modern Abo
    • Профил
    • xenos::bushcraft
Re: Първият ми прост лък
« Отговор #5 -: Февруари 11, 2013, 04:15:11 pm »
primitive    

Не е непременно задължително тетивата да минава в точния център. Просто е достатъчно ако минава леко към страната, от която ще седи стрелата, даже е бонус.


xenos    

Да, извивката е точно към страната, от която ще е стрелата. Само да видим колко точно ще е към нея...


}|{opukc    

Цитат
xenos написа:
П.П. Мен друго нещо ме притеснява при втората ми заготовка - имам чувството, че леко странично съм я изкривил при чертането, и тетивата няма да минава точно над центъра на дръжката. Вероятно и такова изправяне ще трябва да правя.

Извинявам се не съм те разбрал явно. Колкото и да изправяш дефлексното рамо то ще се върне. Аз бих ти предложил да го свариш за няколко часа, то ще омекне като кремвирш и бих го обърнал в рефлекс. Така или иначе долното рамо трябва да е малко по-силно, може да го оставиш и леко по-дебело - колко по. Тук пак зависи от тилеринга, гледаш да нещата да са еднакви и от двете страни. В този случай това ще ще се компенсира от горното рамо, което трябва да поеме повече напрежение и така ще намалиш вероятността долното рамо да се върне изцяло в началната си форма.

За втората загоновка - това че си извън оста да не те притеснява въобще. Коригируемо е... Ако оста бяга в средата - нагряваш средата на лъка до състояние да не можеш за пипнеш дървото с ръка и да пари без да го препичаш. И напъваш леко в противоположната посока целия лък докато не го върнеш в оста. Ако оста бяга външно в някое рамо, правиш пак същото но само върху даденото рамо а не върху целия лък. Това не означава да се овесиш върху дървото, че....


xenos    

Цитат
}|{opukc написа:
Аз бих ти предложил да го свариш за няколко часа, то ще омекне като кремвирш и бих го обърнал в рефлекс.

Хм... и това може да се пробва! Само да измисля в какъв точно съд мога да сложа да варя лък!


}|{opukc    

Цитат
xenos написа:
Цитат
}|{opukc написа:
Аз бих ти предложил да го свариш за няколко часа, то ще омекне като кремвирш и бих го обърнал в рефлекс.

Хм... и това може да се пробва! Само да измисля в какъв точно съд мога да сложа да варя лък!


В голяма тенджера. Слага бързовар и си готов..


primitive    

За съжаление, Жоре не си прав. Определено обръщайки дефлекс в рефлекс, дори и с варене няма как да компенсира връщането му в изходно положение при стрелбата, колкото и съвършен да е тилеринга. Освен това дефлекса в рефлекс пренатоварва способността на дървото да заеме тази форма, вероятноста да се счупи още при огъването е 98%. Може да се задържи единствено със сухожилия в голямо количество и изпичане на корема, за да се втвърди допълнително и то само ЧАСТИЧНО. А също така, да свариш лък в тенджера още не съм го виждал, би ми било интересно, можеш само да го нагрееш на определения участък над парата и то ако е завит с фолио или друг материал към отвора на съда, над водата. За цялостно сваряване се ползват корита или запушени от едната страна и изправени тръби. Не е срамно да не знаеш нещо....извинявай, но не мисля да влизам в излишни полемики. Естествено има много варианти да се свърши дадено нещо, затова цитирам работещи неща от собствения ми опит и се радвам на всеки друг споделен такъв. В крайна сметка идеята е да си помагаме......

Неактивен xenos

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 507
  • Arrows: +10/-0
  • Modern Abo
    • Профил
    • xenos::bushcraft
Re: Първият ми прост лък
« Отговор #6 -: Февруари 11, 2013, 04:23:37 pm »
}|{opukc    

Хе, мислех, че е нелогично лък да влезе в тенджера, затова и съм го пропуснал - определено последните 20см от заготовката се сваряват перфектно, а като гледам там е най големия дефлекс. Другото си остава за нагряване. За цял лък съм гледал да се вари в кюнец или улук със запушен край. Тук не знам някой да е практикувал такова нещо.


xenos    

Аз мисля, че е по-добре да преместим, или копираме мненията за изправянето и разсукването в темата, която отворих за тая цел, защото явно има много да се каже. Администраторите да решат как точно да стане.


}|{opukc    

Цитат
xenos wrote:
Аз мисля, че е по-добре да преместим, или копираме мненията за изправянето и разсукването в темата, която отворих за тая цел, защото явно има много да се каже. Администраторите да решат как точно да стане.


Темата е в прост лък и мненията са си на място...съответно могат да бъдат копирани и в дру раздел.

По въпроса за компенсацията. Имам 75 либри работещ лък с огромна люспа на гърба на долното рамо, няма сухожилия,но е със сериозна топлинна обработка на корема. Тилероването при него е точно обратното на всякакви правила в това отношение. Горното рамо е много слабо и сравнително по-дълго, за да поеме недостатъците на долното рамо. За допълнителна застраховка съм го тилеровал до 32" - стрелите са ми 30", така съм спокоен, че няма да гръмне на 29-30" опън. Двата инча разлика съответно намаляват силата му, но това се преживява...нали?

Това е люспата...дълга около 7см.-.

ПП не съм привърженик на абсолютно пънкарските неща, но човек ако не опита никога няма да разбере...
ППП - всъщност аз съм абсолютен пънк по душа..
Жоро


xenos    

Вчера изтънявах първата заготовка, като същевременно правих и флор тилеринг. Опасенията ми се потвърждават - извивката започва да се връща! Както е да е, сякаш повече надежди храня за втората (да чукна на дърво!), така че тази май ще ми е "черновата" на която да се поупражнявам.

При всички случаи обаче нещата достигат фазата на същинският тилеринг. Довечера, ако намеря време, ще си направя и тилеринг летвата. Мислех за макари, ама май ще е друг път, като си направя работилницата. Та по същество: Попаднах на едно ръководство от Тим Бейкър, за тилеринг за начинаещи. Ето как изглежда то съкратено:
Quote:
Флор тилеринг - 5" --- 35#
Тилеринг стик - 10" --- 15#
-------||------------- - 15" --- 22#
-------||------------- - 20" --- 32#
-------||------------- - 23" --- 38#
-------||------------- - 25" --- 40#
Шкурка - 26" --- 40#
Стрелба - 27" --- 40#


Мисля да се ръководя по него.

Чудно ми е обаче, като се върне извивката, как това ще се отрази на тилеринга?! Все пак едното рамо вече ще е напрегнато, когато другото тепърва ще почва да се огъва. Може би при по-дългите опъвания нещата ще се балансират?!

Нещо да споделите, или предложите за процеса?!


xenos    

Поправка: Тилеринга се отменя за поне 2 седмици. Събота и неделя съм решил да разсуквам първата, и да изправям втората заготовка. После ще си почиват.


xenos    

Разсукването и изправянето мина успешно! Ето резултатите:

Първата заготовка:


Втората заготовка:


Двете заедно:


Ето и "установката" при разсукването:


Пистолета върши перфектна работа! Толкова бързо, и толкова лесно, без да прегоря никъде дървесината! Доволен съм!

Сега заготовките ще си почиват известно време, да си възстановят влажността. Сложил съм ги на тавана, но там май не е много влажно. Дали ще е проблем да ги оставя в мазата? Да не станат пък прекалено влажни, че да почнат да се огъват после при тилеринга.


}|{opukc    

Остави ги на сухо и проветриво място. Ясена е като гъба. Доста бързо връща влага. Чел съм, че дори след направа на лъка е добре да се лакира или много плътен слой восък поради тази причина. След 3-4 дни може да го продължиш полека, щом не си го препекъл е останал достатъчно пластичен за да работиш..


primitive    

В мазата при всички случаи - без никакво покритие, за да поема влага отвсякъде - сухото и проветриво ще го доизсуши. За съжаление ми се налага къто империалист да преследвам и да коригирим, мислех че като обяснявам повече ще го избегна. Съжалявам, ама чувал съм - не върши работа. После какво - ще казваме на хората еми сори, счупил ти се е лъка. МОЛЯ предимно да се ползват мнения от собствен опит. Другото са догадки и въпроси.
Рехидратацията - не по-малко от една седмица при ОВВ /относителна влажност на въздуха/ 50-70% и по малко ако надвишава тези стойности. Иначе рискуваш.
Харесва ми постановката за изправяне. Много прилича на моите решения.


}|{opukc    

Конкретно за ясен говорех. Това дърво и в Долината на смъртта да го оставиш пак ще стигне 12% влага. Лично моя опит с ясен е такъв. Дори след препичане на корема ако го оставя само на масло, твърдостта се губи след известно време. Сега не правя така, след препичане дори не чакам да почине дървото. След 1-2 дни довършвам и лакирам.
Така - нужно е да спомена, че за цвят ползвам водоразтворими байцове. Те връщат влага до известна степен..


xenos    

Абе снощи отидох да видя заготовките в мазата - чувствително по-тежички станали! Явно наистина е като гъба ясена! За жалост нямам хигрометър, не мога да преценя каква е влажността там. Да не прекаля?!

Неактивен xenos

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 507
  • Arrows: +10/-0
  • Modern Abo
    • Профил
    • xenos::bushcraft
Re: Първият ми прост лък
« Отговор #7 -: Февруари 11, 2013, 04:27:13 pm »
primitive    

Ако пък чак толкова явно ти се струва да са натежали, което ме съмнява освен ако няма вода по пода и стените в мазата, то го остави 2 дни на пода в стаята, в която спиш. Ако все пак усещането е само на студено дърво можеш да действаш. Има и друг елемтарен вариант - премери го с електронната везна, остави го в стаята за 24 часа и пак го премери - ако е олекнало, значи губи влага, ако ли не значи е със стабилно водно съдържание, съответстващо на ОВВ. Т.е.няма причина да го бавиш.


xenos    

Поръчах си хигрометър. Жалко, че ще дойде след седмици, ама занапред ще си имам!

Довечера ще ги претегля, и ще ги сложа в суха стая. Ще видим какво ще покаже...


xenos    

Резултатите:

за 24 часа едната заготовка промени теглото си от 880 на 860 гр., а другата от 730 на 700. Точност до 10 гр.

П.П. В единият ъгъл на мазата наистина намерих малка локвичка вода, както и влажни стени. Явно влажността наистина е доста висока.


xenos    

Вчера опънах ниско (7 см) тетива на първата заготовка, и внимателно я опънах до 15-16 см (7 инча) - 20 паунда! Ех, само да не го счупя, ще стане силничък сякаш. Нямам търпение да падне влажността на въздуха навън, че да започна същинската част!


}|{opukc    

Цитат
xenos wrote:
Вчера опънах ниско (7 см) тетива на първата заготовка, и внимателно я опънах до 15-16 см (7 инча) - 20 паунда! Ех, само да не го счупя, ще стане силничък сякаш. Нямам търпение да падне влажността на въздуха навън, че да започна същинската част!


Снимки правиш ли? Внимателно работи просто.. и нещата ще са наред.. Ясена не казва кога нещо не както трябва..той просто се пръска.


xenos    

Бе снимки гледам да правя, ама понякога толкова се концентрирам и вглъбявам, че ми изскача от акъла! Иначе съм внимателен, и да се надяваме, че няма да ме изненада неприятно ясена. Сложил съм си за цел 40 паунда, и ще гледам да не го опъвам със сила по-голяма от тази. Надявам се това да го спаси от "пръсване"!


xenos    

Най-накрая влажността на въздуха падна под 60 процента, и успях да се позанимавам малко със тилеринг.
Първо да покажа временните жлебове за тетивата:

Направени са на разстояние половин инч от краищата на раменете, с помощта на ключарски пилички.

Първоначално опънах тетивата ниско - 3 инча. Лъкът изглеждаше така:


Опънах го внимателно докато кантара ми покаже 12 паунда. Съвпадна с жлеба за 10 инча. Долното рамо (лявото на снимката) беше малко твърдо към дръжката, та свалих материал с помощта на едра пила, пила за метал, и цикла (cabinet scraper). Има обаче и лек проблем около средата на горното рамо. Там се пада един чеп, и участъка седи някак си прав. Поизтъних го малко, но кой знае каква разлика не се получи, а ме е страх, че започна видимо да изтънява.


Стори ми се долу-горе балансиран, и продължих нататък. Първо натегнах тетивата до височина 5 инча (още един-два, и това ще е работната височина). При опъване на 15 инча (абе това от гърба, или от дръжката трябва да се мери?), силата беше 22.8 паунда - върви по план! Премахнах още на няколко пъти с пила за метал и цикла материал, и се получи това:


Спрях до тук, че започна да става тъмно, а това не е добре за такава работа! А и почна да става страшно опъването след 15-тия инч, и реших да продължа друг път на бистра глава.

Въпросите ми са: Забелязвате ли проблеми? Има ли проблем, ако премахвам материал от коремчето, без да съм свалил тетивата (т.е. както е натегнат?). Че много ми е зор да свалям и опъвам по 100 пъти.


Sea Raven    

Цитат
xenos wrote:
.....Че много ми е зор да свалям и опъвам по 100 пъти.


Направи си ето това:



Гледай от от 1.22 мин. нататъка.


xenos    

Bow Stringer?! Хитроумно! Виждал съм го тук-там, и се чудех какво точно представлява Ще го пробваме.


xenos    

Май няма забележки! Продължавам смело нататък!






Неактивен xenos

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 507
  • Arrows: +10/-0
  • Modern Abo
    • Профил
    • xenos::bushcraft
Re: Първият ми прост лък
« Отговор #8 -: Февруари 12, 2013, 09:47:50 am »
}|{opukc    

На 15" е трудно да се каже. Може да е от снимката но дясното рамо на снимката изглежда много малко по-твърдо в този участък. Другото ми се струва добре.


xenos    

Да, правилно си забелязал! Това е участъка, за който говоря, че стои по-прав. Имам чувството, че е заради един чеп, и защото имаше лек естествен рефлекс в тая област. Вижда се на тази снимка, само че е огледална, т.е. тук лявото рамо е дясното на коментираната от теб снимка:

Това е първото място, с което ще се заема, когато продължа тилеринга!


}|{opukc    

Сега вече може спокойно да сложиш тетивата на 7" и да започнеш от там..Дългата тетива доста обърква перспективата. Просто работи внимателно инч след инч и мисля всичко ще е наред . Лъка върви добре засега.


xenos    

Само никой нищо не коментира - може ли да се отнема материал, както лъкът е натегнат с тетивата, т.е. без тя да се сваля всеки път? Чел съм тук-там, че може, но искам и вашето мнение да чуя, ако може!


primitive    

Може, даже така се прави и е по-лесно. Действа се внимателно, като на всеки няколко минавания с пилата или циклата се опъва лъка, за да свикне или както казват да се обучи, къде трябва да се огъва. Внимание, да не се дкосне при мах с инструмента тетивата, щото се къса и може да се нараните.
всъщност това съм го описал с почти същите думи в раздела тилеринг ама няма кой да чете...


}|{opukc    

Цитат
}|{opukc wrote:
Сега вече може спокойно да сложиш тетивата на 7" и да започнеш от там..Дългата тетива доста обърква перспективата. Просто работи внимателно инч след инч и мисля всичко ще е наред . Лъка върви добре засега.

Може, но аз практикувам само за довършителни работи, когато има съвсем малко за тръкване тук-там..
Аз бих започнал леко да работя в червените зони и малко повече в зелената. Внимавай в близост до дръжката да не го омекотиш много, но не трябва да е и прекалено твърд, защото ще получиш фрактури във вътрешната част на рамената.
Лявото рамо на снимката ми изглежда много добре засега, има съвсем лек твърд участък във върха - може би последните 15-20см.

Тук - илюстрован тилеринг.
http://www.archerytalk.com/vb/showthread.php?t=894382&page=2


xenos    

Ами нали върховете трябваше да са неработещи и твърди?!


}|{opukc    

Цитат
xenos wrote:
Ами нали върховете трябваше да са неработещи и твърди?!

Трябва да са твърди да, но ако са прекалено ще получиш панти в средата. По-твърди в последните 15см, но в съответствие с цялото рамо.
Има и дизайн с изцяло твърди и неработещи 1/3 от рамената, но това е ....друг лък.
Тук в 41 мнение се вижда ясно, как в дясно по-твърдия връх напряга цялото ляво рамо.

http://www.archerytalk.com/vb/showthread.php?t=894382&p=1054586913#post1054586913

xenos    

Цитат
primitive wrote:
всъщност това съм го описал с почти същите думи в раздела тилеринг ама няма кой да чете...

Моя грешка, primitive, извинявам се! Просто съм разбрал по друг начин думите ти. Написал си, че тилеринга се извършва с поставена нормална тетива за самия лък, но аз си помислих, че се отнася за самите опъвания на скалата. Не знаех, че става въпрос за самото отнемане на материала, та за това попитах. Съжалявам, че съм те накарал да се повтаряш!


primitive    

е нищо де, може пък много да не се разбира, въпреки че се стремя


xenos    

Ето какви ги свърших снощи:

Сложих тетивата на 6 инча. Това съвпада с височината на дланта ми, с вдигнат нагоре палец:


При 19 инча:


При 23 инча:


При 26 инча:


При 27 инча:


Явно като се опитвах да премахна твърдият участък в дясното рамо, съм го омекотил повечко, и се забелязва изявена асиметрия. Не е кой-знае колко голяма, но все пак се вижда. Принципно имам идеи, като леееко омекотяване на лявото рамо (да отбележа само, че то ще е долното), и леко отнемане към върха на дясното (което е горно).

Като за първи път сякаш не е съвсем отчайващо, но очаквам да ми посочите кусурите. Какво бихте направили още?

Лъкът поомекна малко, като премахнах материал по рамената, и сега преминава 40-те паунда след 26-тия инч. Смятам да стрелям с него на 27 или 28 инча.



Неактивен xenos

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 507
  • Arrows: +10/-0
  • Modern Abo
    • Профил
    • xenos::bushcraft
Re: Първият ми прост лък
« Отговор #9 -: Февруари 12, 2013, 09:49:44 am »
primitive    

Значи първо не си го омекотил, а си го изтънил в повечко, да правилно си отбелязал къде да са корекциите. Въпреки че долното рамо трябва да е мааалко по-твърдо, то това е доста по-твърдо, което допълнително ще пренапрегне горното. Ако трябва да се коригира изцяло вероятно ще падне на 35-38 либри лъка. Освен това, всяко едно продължително задържане на лъка, дори за снимка над 20 инча го претоварва. Много съществен момент при лъковете от естествени материали. Чудесна предпоставка за образуване на панти и сет. По принцип се снима от друг човек докато го опъваш до нужното със скрипец и веднага отпускаш. Общо взето, лъка е в едно много дъбро състояние, особено за първи лък. Може и така да кара, но аз лично бих го дооправил, въпреки че ще спадне малко като либри. Ако вниваш и караш полека и опъваш след всяко малко отнемане, ще стане, дори без прекалената загуба на тежест.


xenos    

Те всъщност либрите не са чак такъв проблем. Принципно исках нещо между 35 и 40, защото все пак тепърва трябва да се уча и да стрелям правилно. Ще видим какво ще стане след шкуренето и заоблянето, но ако падне много, обмислям да премахна по някой сантиметър от върховете (доколкото си спомням, по около 2 см от върховете, и се качва с около 4 либри). Повече бих искал да докарам стабилна и правилна извивка.

П.П. За съжаление нямам втори човек, и се налага сам да си правя снимките. Гледам да е възможно най-бързо, ама...
...


}|{opukc
   

Не изглежда зле - до жълтата линия лъка е много добре. Малко ми се вижда по-мек в участъка близо до дръжката, но не чак толкова.
В червената зона има мноооо лека панта, едва забележима. Аз бих поработил още много малко в зелената зона - ама много малко. Така ще се прехвърли напрежение там и ще освободи горното рамо.
За първи лък е направо екстра.


xenos    

А възможно ли е силата му да е паднала малко и от това, че се е претоварвал при задържанията на тилеринг летвата? Гледах да не са много дълги, но все още ми е трудно с един бърз поглед да огледам, и правилно да преценя къде и какви да са корекциите. Щото не премахнах драстично количество материал, но усетих падане в "съпротивата" при опъване. Ако беше останала такава, както като започнах тилеринга, лъка ми се струваше, че ще прескочи 50-те паунда.


}|{opukc    

Възможно е да, дори след продължителна употреба пак ще падне малко. Изпечи корема до кехлибарено кафяво, така малко ще го втвърдиш и ще намалиш сета. Това е горе-долу цвета като на тези снимки:

https://picasaweb.google.com/107441683046910005504/Jasen6028#5309765029767962482

https://picasaweb.google.com/107441683046910005504/Jasen4528#5117499528605916642

След печенето оправи корекциите ако има.
Аз бих го тилеровал до 29-30" за застраховка, това не пречи да стреляш на 28".
.

xenos    

Лошото е, че долното рамо вече има корекции с нагряване: разсукване. Страх ме е, че ако го нагрея, може да се върне старото положение. Бе 40 паунда при 28 инча ако направя, повече от това не искам като от първи лък!


primitive    

Не бих преропъчал печене на първи лък, освен това на ясена му се отразява малко странно поне според мен. На един лък от ясен, на който го приложих, вместо да му дигна тежестта, тя спадна. Може и аз да съм карък, но не мисля че е необходимо. За да не се шашкаш, отнемай само с груба шкурка и опъвай и отпускай плавно по няколко пъти.
Да по принцип, може да се тилерова и до 29-30 инча, но при 40 и под либри едва ли е необходимо - все ще трябва да издържи този ясен, при тая широчина. Това не му е границата.


xenos    

Съвсем леко премахнах материал от работещата част на лявото рамо, и последната третина на дясното. Резултатите:

Тетива на малко над 6 инча:


При 16 инча:


При 20 инча:


При 23 инча:


При 26 инча:


Пооправи се малко, но сякаш трябва да махна още мъничко от лявото рамо (долното). А как точно трябва да изглежда нормалната разлика между рамената? Ще съм благодарен на някоя снимка, или рисунка. Да знам какво за какво да гледам!

Имам чувството, и че нещо линиите ми не са кой-знае колко успоредни и хоризонтални, ама... Трябва да взема да ги затрия, и да ги направя наново, тоя път по-старателно.

Иначе започнах финалните работи: изпилих и оформих дръжката, започнах да заоблям ръбовете, и да оправям ноковете. Силата на лъка в момента е 43.5 паунда при 28 инча (при мен е като при изстрел от брадата). На 40 да падне - пак си е по план!


}|{opukc    

Идеални са линиите - разликата е около 1-1,5 см наклон в дясно. Премерих ги вече.
Пантата в горното рамо вече я няма - всъщност има я, но е едва забележима. Още eдна идея работа в долното рамо малко след първата 1/3 и си готов..Но може и така да го оставиш ако горното рамо е по-дълго.
well done!

ПП Сега направи една хубава кожена ръкохватка и си стреляй на воля..

http://paleoplanet69529.yuku.com/topic/31771/Bow-Handles-Gallery

Неактивен xenos

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 507
  • Arrows: +10/-0
  • Modern Abo
    • Профил
    • xenos::bushcraft
Re: Първият ми прост лък
« Отговор #10 -: Февруари 12, 2013, 09:58:58 am »
primitive    

Чудесен е, само полирай и импрегнирай.


xenos    

Цитат
primitive wrote:
Чудесен е...

Благодаря! Това, казано от теб, за мен е много повече от потупване по рамото! Честно казано, не очаквах да го чуя за първия сериозен лък, който правя, но... късмета на начинаещия, вероятно!


primitive    

имаш хъс и се стараеш, това е важното


xenos    

Лъкът вече е минат със шкурка 220 и 500. Финалното полиране ще е след импрегнацията.


primitive    

Увери се, че си загладил много добре ръбовете, защото именно там се натрупват напреженията. В смисъл никъде не оставяй остър ръб.


xenos    

Мисля, че ги загладих добре, но пак ще огледам. Благодаря!


Sea Raven    

Финно полиране аз правя с кост или друг твърд материал- брястът добива огледален слой.
След шкурка 330 повече не ми е нужна, търкам с натискане с парче кост от телешки джолан и става огледало, след това минавам пет- десет ръце течен парафин и става това:

http://ravenss.snimka.bg/stock-exchange/bow.576061.24271401.big

Между другото през средновековието един майстор е правел тисов лък за около час и половина -два от предварителна груба заготовка, с финосване не са си играли защото лъкът няма толкова живот, за няколко месеца активна работа на лъкът не си заслужава кой знае колко играчка.


primitive    

Баса майстора баса... ма може пък и да е вярно. Къде го чете?
Това с кокала и аз го правя, но след втриването на импрегнанта, за да може да влезе по-навътре. С тази операция се компресират външните слоеве на дървото, както отпред, така и отзад и ако не помага, то поне не вреди. Но със сигурност ни спестява по-фина шкурка от 400--.
Един добре направен лък може да има над 200 години живот дори при доволно честа употреба /някои от лъковете които е тествал доктор Поуп всъщност са били на повече без да са съхранявани правилно/. Всъщност това зависи не само от добрата му направа, а и от превилното съхранение и употреба. Според мен 10-15 години на един лък му стигат. Например лъковете от изкуствени материали са гарантирани от производителя максимем до 2 години, защото смолите и другите... стареят доста повече.


Sea Raven    

Това за тисовите лъкове съм го мяркал на няколко места по разни форуми, сега се сещам за тази статия:

http://engineerd.narod.ru/

Много интересна статия между другото, има доста техническа информация.

По време на мащабни военни кампании наистина е имало бързо производство, а пък и тисовият лък е сравнително прост за изработка - няколко часа дялкане без финосването и един два дена да стегне туткала на ноковете.
Вярно е че естественият ламинат на тиса не е работа за всеки, но като навъртиш няколкостотин бройки....


"Само же изготовление лука из заготовки редко занимало больше полутора-двух часов, а учитывая громадную практику мастеров того времени, вероятно, и того меньше. Значительное количество луков перевозилось с армией в виде заготовок и доделывалось под конкретного бойца непосредственно на театре военных действий."
"Служил тисовый лук не долго - несколько месяцев, потом упругость утрачивалась, и лук ломался. Перевозился деревянный лук со снятой тетивой. "


primitive    

Благодаря за цитата. Склонен съм да се съглася, че при едно масово производство е възможно, макар и трудно, от една почти завършена заготовка да се направи груб тилеринг, след което при налагащите обстоятелства - лъка да се пусне в употреба и действително е било така. Да не забравяме обаче, че самата суровона е била доста скъпа и не мога да приема за чиста монета, че лъка е служил само няколко месеца, освен ако не е оставян натегнат за продължителен период от време. Не случайно Англия е водила дълги войни с Португалия, само заради тисовите гори там! Според мен, самият дизайн на лъка действително е опростен, но твърде ефективен. Не е прекалено лесен за направа, освен от "оторозираните" майстори, за които е имало строги регулации /закони/ и на които например е било забранено да работят нощем!!! Също така при едно описание на битката при Креси или Агинкорт, не си спомням точно имаше, че 4-5 дни преди това е валял продължителен дъжд и стрелците, които са стояли неотлъчно на стените са държали лъковете под дрехите си, за да не ги вали, като често са ги мажели с восък....а още по ценните неща - тетивите били завързани под всичките катове дрехи. Това не е случайно, защото тетивите са поръчвани от Белгия и Фламандия, където се е отглеждал най-хубавия лен и бил обработван с най-добро качество - от където идва и името Flemish twist. Общо взето хубавите оръжия и преди и сега са били и са скъпи. Също така, по това време стрелците са били длъжни да се упражняват в стрелба поне по 1час на ден!!! Че ако краля трябва да дава пари за нови лъкове на всеки 3-4 месеца, къде ще му излезне края... Мисля все пак, че случаите за които говориш са действителни, но изолирани, а не са правило.


xenos    

Малко снимки от днес, след като полирах лъка, и преди да го импрегнирам с ленено масло.

Това е сета:

Ето го натегнат:

Височината на тетивата:

Ето как минава тетивата над дръжката. Вижда се лекото усукване на върховете, но то дървото си беше усукано.

Ето дупките от чворовете, които се разбрахме с primitive, че трябва да запълня. Малката е с диаметър 2мм, а голямата - 5 мм:

Дръжката (която трябва да изтъня още малко):

И ноковете (съответно горен, и долен):

Неактивен xenos

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 507
  • Arrows: +10/-0
  • Modern Abo
    • Профил
    • xenos::bushcraft
Re: Първият ми прост лък
« Отговор #11 -: Февруари 12, 2013, 10:02:21 am »
}|{opukc    

На каква ширина ти завършват върховете, виждат ми се малко широки. Не е проблем, но ще ти забавя лъка. Аз ги завършвам на 10-11мм.


xenos    

Нещо между 12,5 и 15 мм. 15 бяха в началото, значи сега са по-малко.

П.П. Колкото до забавянето - няма страшно! Няма да го усетя! Стрелял съм прекалено малко пъти с лък (говоря за сериозен, не детски).


}|{opukc    

Едно от нещата, с които много ме разочарова ясена е сета..затова и се отказах да правя плоски лъкове от него. И при тебе се получил сет около 2,5 инча. С дизайн на дълъг лък се държи много по-добре. Този лък е 60-65# и сета е около 1" в покой и 2 непосредствено след стрелба.

Attachment:
DSC07713.JPG

Attachment:
DSC07714.JPG

При големия ми лък 110# сета е около 2,5", но това е разбираемо.
Ясена май понася много по-добре по-голяма работна част на лъка, докато при плоския дизайн има ограничение в дръжката и края на рамената и сета май винаги е резонен.

ПП направи и сървинг на мястото на стрелата.


xenos    

Тя заготовката си имаше "сет" и преди да я започна. Предполагам, че ако стане нещо от втората, която почти изцяло е рефлекс, там няма да личи толкова.

П.П. Тетивата на снимките не е работната. Тази я направих само за тилеринга (а и малко за проба ).
 

xenos    

Ето малко снимки на вече завършеният лък, чието бойно кръщение беше вчера :

Ето как запълних чеповете с каноколит и дървени стружки:

Ето и няколко снимки във full draw:


Sea Raven    

Много добре, а като за първи лък е направо перфектен.

Какъв материал е ръкохватката?


}|{opukc    

Мале, последната снимка е Убиец. Направо си е за постване во полеото, Ако позволиш....


xenos    

Ръкохватката е от мека телешка кожа. Зашита е откъм гърба (което обаче не ми хареса много, и следващите май ще са със спирално увита дълга лента кожа). Увих я с малко изкуствено сухожилие, да не е съвсем гладка. Има малка вложка от дебела кожа, която служи за фиксатор на стрелата.

Жорка, албума е публичен. Може да я публикуваш където си искаш!


}|{opukc    

Темата е зо фотографии нао лъкове.."Просто лък"...

http://paleoplanet69529.yuku.com/reply/405581/Just-Bows-#reply-405581



Неактивен xenos

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 507
  • Arrows: +10/-0
  • Modern Abo
    • Профил
    • xenos::bushcraft
Re: Първият ми прост лък
« Отговор #12 -: Февруари 12, 2013, 10:26:34 am »
Sea Raven    

И аз не харесвам много шиенето на ръкохватките, навиването е по елегантно.

Ръкохватката и типовете са "подписът на майстора" в един лък.


xenos    

Ето как съм докарал лъка и на ефективност:

Не е чак толкова добре, ама като за първи... За следващите знам какво да следя, че да се получат по-добре.


}|{opukc    

Що да не е добре - кривата показва, че при всеки инч имаш малко повече тежест от предишния и върви почти равномерно.


xenos    

Ами самото "длъбване". Линията, при която нарастването е равномерно, логично ще е права - стандартната за прост, прав лък. Когато е такава като моята вдлъбната, означава, че лъка натрупва по-бавно енергия в началните фази на опъването, и по-рязко в края. Колкото по-ефективен става лъка, толкова повече графика заема обратната форма - изпъкнала, т.е. лъка натрупва по-голяма енергия в началните фази на опъването, което означава пък по-ефективно отдаване на стрелата, и увеличаване на скоростта й. Дано правилно да съм разбрал всичко!
Изпъкналата обаче е по-характерна за рефлекс и рекърв лъковете, доколкото знам. Аз моята "вдлъбнатост" я отдавам повече на естествения дефлекс, който имаше едното рамо, както и на получилия се сет.

П.П. Абе то сега като се загледам, тя си е почти права линията, така че май наистина не е зле!

П.П.П. А, да... Ето и самите стойности на замерванията, които реално направих:

10" - 6.75 lb
13" - 11.40 lb
16" - 16.60 lb
18" - 20.26 lb
21" - 26.10 lb
24" - 32. 50 lb
26" - 36.80 lb
28" - 42.50 lb (тука леко е паднал вече, беше 43 и нещо).


}|{opukc    

Цитат
xenos wrote:
Изпъкналата обаче е по-характерна за рефлекс и рекърв лъковете, доколкото знам. Аз моята "вдлъбнатост" я отдавам повече на естествения дефлекс, който имаше едното рамо, както и на получилия се сет.

Точно...и особено заради сета..В начална фаза на дърпането имаш лек "празен" ход така да се каже.


xenos    

Пострелях малко снощи с лъка:



primitive    

Няма да критикувам, напротив - технита ти е доста добра за начинаещ - просто забелязах някои неща, дано да греша - ще те помоля да направиш една снимка на tiller tree на лъка при пълен опън. Стори ми се че имаш изместване в тилера, което е нормално понякога след употреба на лъка. Също така ми се стори, че самият ти захват на дръжката е малко по-високо, което може също да е една от причините.


xenos    

Мда, не знам защо, но така изглежда на някои снимки и на клипчето. Вероятно от ъгъла на снимане (все пак лъка не го държа идеално вертикален). Не е проблем да го снимам на летвата, ще видим дали се е променил. Иначе го държа така, че показалеца да е на височината на фиксатора за стрелата. Той е малко над центъра на дръжката. Ще направя измервания довечера, както и снимка на захвата.


primitive    

Вертикалността в случая няма нищо общо, напротив - когато е наклонен надясно /за десничари/ се стреля доста по-доре. Тоя фиксатор се чудих за какво си го "пльоснал" - но си затраях. След като отвори дума, хич не ти трябва и освен това ти съсипва перата, но твоя работа, а просто ми стана интересно дали наистина се е променил тилеринга или просто е от камерата или пък от захвата. Когато захвата ти е по-нагоре, натоварваш съответно по-късото рамо, а доколкото помня - долното беше мааалко по-силно. На клипа ми изглеждаше обратното.


xenos    

Ами четох, четох (и погледах), и разбрах, че фиксаторите помагали (поне на не толкова опитните), да се научат да стрелят по-добре, защото така стрелата (и ръката) всеки път се поставяла на едно и също място. Отначало и аз не исках да го слагам, и затова го направих много нисък, и от кожа.

А иначе не - долното рамо със сигурност е по-силното. Аз мислех, че ще кажеш, че горното ти се струва отслабнало, защото на мен понякога така ми изглежда. Довечера ще разберем истината!


xenos    

Ето и обещаните снимки, които направих вчера:

Ето и дръжката и хвата:


primitive    

Супер - по-голямат част от изменението в тилера значи е зрителна измама. Има обече лека панта на горното рамо към средата и по-твърда част в близост до дръжката. По принцип можеш да го оставиш и така. Докато долното рамо пък, е започнало да се огъва малко повече в близост до дръжката. Всъщност там няма какво да се прави и корекциите като цяло, не са толкова наложителни. Можеш спокойно да му се радваш. Просто ми е така да се каже, професионално изкривяване...


xenos    

Тая панта и аз съм я забелязъл, ама не мога да разбера точно панта ли е, защото на точно това място самото дърво леко хлътваше (зад един от чеповете), а и имаше усукване. Не знам въобще поправимо ли е. Принципно наистина мога да си поиграя малко да го пооправя, ама сякаш мисля да го оставя така. Страх ме е да не се престарая и... А и това е първият ми лък! Трябва да има кусури някакви, че да си личи напредъка после!


}|{opukc    

Казах ти аз да пипнеш още малко лявото рамо в средата ама...

Въобще не се занимавай с глупости. Остави си го така. При 40# този лък ще отнесе поне 32-33" опън, а ти го дърпаш до 28. Нищо фатално няма да се случи....Цецо е маниак и дори и малките разлики в геометрията му вадят окото..

Ето какво може ясена на 9мм дебелина на рамо, все пак рамото на този лък е малко по дълго и това са приблизително 33".


xenos    

Обещавам на следващия да си поиграя повечко! Даже съвсем нова мрежа за тилъринг летвата ще начертая. Иначе хубаво (според мои виждания де!) стреля сякаш. Щом аз уцелвам с него!

П.П. Нещо картинката ти се не види!


xenos    

Започнах тилъринг на вторият ми лък - "братчето" на първия. От едно дръвче са. Ето няколко снимки (има още работа!):

Отпуснат:

13 инча:

17 инча:

20 инча:


Да видим, дали и вие мислите като мен!


BlackWolf    

Лявото ми изглежда по-твърдо.


xenos    

Лявото е долното, забравих да отбележа! Има значение.


}|{opukc    

Краищата все още са много твърди от средата навън. Добре върви. Лявото рамо много ми харесва. Твърдо е във външния край. Дясното рамо има твърд участък в между кръгчетата, на 1/3 от дръжката и на 2/3 в червенкото има панти.

В зеленото също е твърд, или ме лъже оразмерителната линия


bobber    

попадна ми днес един клон от череша отрязан преди 4 месеца...
доста криво дърво
ама като съм гледал други лъкове от череша...всичките от криви по-криви
тилеровал съм го до някъде....рамената раборят по-добре от колкото на последната снимка ама забравих да снимам
намазах го с мас и го пекнах малко на котлона че ми се струва още малко мокро...ще го оставя така за известно време
като редовно ще го мажа с мас А дано не се сцепи
лъка по тетива е 1,05см бая къс стана ама такъв ми беше клона ... няма изразена дръжка
на снимката е разпънат до 50см,не се занимавах да не сетне много...ще го чакам да изсъхне още
нарочно не направих дръжка щото и без това е къс поне да има повече работна част

Неактивен xenos

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 507
  • Arrows: +10/-0
  • Modern Abo
    • Профил
    • xenos::bushcraft
Re: Първият ми прост лък
« Отговор #13 -: Февруари 12, 2013, 10:33:26 am »
bobber    

ето снимката която забравих да направя одеве след последното стъргане...


soulflytribe    

Здравейте всички! Най-после се присъединявам към обществото на полуделите по дървените сопи, а и то е защото имам вече какво и аз какво да покажа.
Attachment:
IMG_5540.jpg
Attachment:
IMG_5631.jpg
Attachment:
IMG_5632.jpg

Долното рамо остана малко твърдо май, обаче има сериозни чепове и ме достраша да се заигравам с тях повече. Не знам каква е силата на опън, но хвърля купешка стрела от по-тежките на около 125 метра.


xenos    

Добре дошъл!


Sea Raven    

Много добър примитив!

Какво е дървото?


soulflytribe    

Дървото е габър. Четох за него доста различни мнения, но според мен, без да се броя за голям специалист, е много добро дърво за лък, здраво, силно и достатъчно еластично. При дължина 135 см. тежи около 500 гр.


archy    

За тази дължина относителното тегло не е най-доброто,но визията му е СУПЕР.