Покажи участието

От тук може да видиш всички публикации на този потребител.


Теми - xenos

Страници: 1 2 [3] 4
31
primitive    

Реших да пусна този туториал понеже считам, че тази "суровина" е кът, имам предвид от диви животни и могат да се използват наистина всички сухожилия от крака, а не само находящите се отзад или така наречените ахилесови. Да разбира се, когато има количества, може би всичкият този труд не би си струвал, но все пак за мен е оправдано, уважавайки животното расло на свобода. Също така съм показал и как правилно се махат слепите нокти, от които стават други интересни неща.























За съжаление не съм заснел по-наташъното разделяне на сухожилията, но при първи удобен случай ще гледам да го поправя. Разбира се доста по-добре е сухожилията да се сушат, провесени на връвчица или конец, но и така става, просто според мен не трябва да са на дирекнтно силно слънце. На последните снимки, сухожилията са от 4 крака.
Също така искам да отбележа, че ножа трябва да е много добре наточен и с така наречия "дроп пойнт" връх или като този на снимката, защото при другите върхове има опасност да срежете сухожилията при разцепването на кожата. Туториала важи за всички чифтокопитни.


xenos    

Много полезно! Само по-лесно да се намираха еленски крака (поне за мен! )...
Иначе ето няколко снимки на последващото разделяне на влакната на сухожилие от еленов крак (скоро си купувах от ebay ):



Илиана    

Много благодаря за отделеното време да снимате и да ни покажете!!! Прекрасен туториал!!!


wanderer    

xenos, колко е дължината на и-бейските сухожилия? и аз съм вземал от чужбина, но ми се ще да бяха по дълги.


xenos    

Моите бяха от благороден елен. Най-късото беше около 20, а най-дългото - около 24-5 см.

32
xenos

Ето какво си спретнах за увеличаващата се бройка от саморъчно изработени стрели:


Повече подробности - ТУК.


primitive

Браво много хубаво, така ще са добре защитени и по-малко ще се кривят

33
xenos   

Понеже и това ми е на дневен ред, дайте идея от каква материя мога да си направя, че кожата я намирам трудно, особено с такива размери, а е и скъпа. Също биха ме зарадвали и примерни модели и кройки. 


BlackWolf   

Ами брезент ти е алтернативата. Ти искаш калъф да си държиш лъка или да го носиш?

Ето ти идеи:
http://paleoplanet69529.yuku.com/topic/5682/t/Miscellaneous-Quiver-Styles-Many-Photos.html#.Tmo3HPpQAuc

съвсем traditional 
http://www.kumeyaay.info/indian_bows_arrows.html?http%3A//www.kumeyaay.info/indian_bows_arrows/yucca_quiver.html
Лично аз съм привърженик на това

макар че твоя лък е малко дълъг за този тип калъф и колчан. В книгата на Laubin e описан детайлно.


xenos   

Те хубави, ама почти всичките от кожа.  То от кожа и аз ще го направя хубав. 

Иначе калъфа за лъка смятам да ми върши двойна работа - хем да си го държа вътре да го пази, хем да мога да го нося на гръб, без да виждат любопитните какво точно има вътре  По тая причина искам и колчана ми да е доста дълбок. Може би като индианските, дето само ноковете стърчат отгоре.

Ще трябва да се ходи по армейските магазини, да набарам някоя плащ-палатка... 

 
}|{opukc   

http://www.primway.net/bg/

Това ще ти свърши работа..

http://www.primway.net/bg/gallery/ilianas-accessories/

 
BlackWolf   

Ами Xenos няма кожа, а и може да няма възможност да си набави такава или кожен колчан.

Не знам от плащ-палатка... Струва ми се, че ти трябват две парчета - от по-дебел груб брезент (като за типи) и от по-тънкия плътен (като плащ-палатката) и можеш да направиш калъфа двоен. Отвътре по-тънкия като хастар и отвън дебелия. Малко повече шиене ще падне (старите машини "Сингер" шият дебелия брезент и в три ката, че май и в повече!), ама ще стане солидно.

Ето една схема:
 

То може нока и да не стърчи, а да го направиш с капаче или да се завързва. Правили са ги отворени, за да се вади бързо лъка и стрелите, че е било необходимо.  На тебе няма да ти трябва да го вадиш бързо (надявам се). 
Дъното на колчана можеш да го направиш от по-здрава кожа, да не го пробиват стрелите (при схемата на Laubin е дадено).
Всъщност и дъното на калъфа за лъка можеш да подсилиш за всеки случай.

 
}|{opukc   

В магазините за тапицерия има много добри материали. Не е задължително да е кожа. Дължината на тапицерските платове също са подходящи. Материята е плътна, дебела и устойчива на късане. Там и кожи има(( ама са цифра пара..
 
 
xenos   

Благодаря ви за ценните идеи! Тази с тапицерските магазини наистина е много добра! Не бих се сетил. Сега ще трябва да разпитам за някой такъв... 

 
Sea Raven   



Това е моят калъф, събира до три прави селфбоу.
Изкуствена кожа, бродерията в средата е от мотив от колана на хан Кубрат.

Стрелите си ги нося в обикновен тубус- такъв за проекти и чертежи.
Неутрален е, с две капачки и не се вижда какво има вътре, малко сложно ще е да ръгна пред хората с колчан със стърчащи стрели от него, но планирам да си направя хубав кожен колчан монголски тип стига да намеря подходяща естествена кожа.

 
bobber   

ае да се похваля и тука,че с някой не се засичаме на други места.....
 
 
 
archy   

Супер.Лоша снимка на добър като замисъл и изпълнение колчан и калъф за лък.
Твоя разработка ли е ,или реплика?

 
bobber   

лошите снимки са ми патент 
пълна реплика не е,като модел е прериен колчан.но повечето които съм виждал са без главите и лапите
гаранция има и някои които са доста близки до този...все пак вариантите не са много 


дааа ето един близък до тоя

 само че аз съм левак,та е обърнат моя. задължително исках главата да си остане

34
Ръководства за изработка / Чепове и други...
« -: Февруари 14, 2013, 09:23:39 am »
gre6nik    
 
Здравейте,
Почнах да си дялам един лък и почти съм го оформил. Дървото е ясен. Имам следните питания към по знаещите и можещите.
1. Появи ми се чеп (първата снимка). Когато почвах да дялам не се виждаше такава дупка. Посоката на чепа е под наклон спрямо дървото около 45 градуса.
Та въпроса ми е как да го ликвидирам? Мисля да му врътна една дрелка с диаметър на свредлото равен на диаметъра на чепа и после да вкарам един дървен дюбел със съответния диаметър намазан с лепило. Поле да търкам с пилата...
Ама - кажете как е правилно :)

2. Заготовката си има естествен рефлекс (втората снимка), обаче като я натегна с ръце до положение на натегнат лък за да видя как се огъва (за 5-6 сек.) като я пусна се изправя - губи си рефлекса (третата снимка) - защо така? Притеснявам се че като натегна лъка за повече време - ще запомни натегнатото положение и ще загуби рефлекса.


primitive    
 
Можеш да направиш така с чепа, при положение, че е гнил и излиза отвън, от другата страна. Иначе, просто се забъркват стърготини с моментно лепило и после отгоре с пилата /в случай, че дупката е малка и плитка/. Ако при напъването на пода си му дал повечко зор, отколкото е необходимо или пък е твърде дебела все още заготовката, е нормално да се сетва. Още не съм видял лък от ясен, който да не се сетвал изобщо, но никога не е късно. Просто е прекалено рано в твоя случая. Другият вариант е, дървото да е прекалено мокро още. Това адски много допринася за сета.


gre6nik    
   
Че е мокро - мокро е, намерих до в парка ни паднало при големите бури преди 20-тина дни. Изпреварих циганите които вече правеха оборка на паднали клони и дървета ...
Също така заготовката е още дебела ама не много - в средата е 2 см а в краищата по 1 см.
Смятам да му намаля дебелината до правилните размери ама следващия ми въпрос е да го чакам ли да изсъхне и после да тилеровам или първо да тилеровам и после да го чакам да съхне? Щото имам и материал за тетива и ме сърбят ръчичките да я почвам :)


xenos    
 
При тия температури и влажности на открито, макар и толкова изтънена заготовката, ще трябва да я почакаш поне няколко седмици, за да изсъхне. И то пак няма да е със нужното ниско водно съдържание, за да се избегне максимално сета. Не бързай толкова. С бързане...

Изтегли я на точна везна, и я остави на сухо и проветриво място. Мери я през няколко дни. Като теглото започне да се променя много бавно, може да я внесеш и в стаята, където живееш. Когато теглото престане да се променя, може да продължиш с работата.

Така, както си я изтънил обаче, както в дебелина, така и в ширина, имам чувството, че ще се изметне видимо при съхненето. Прибързал си доста.

Принципно дърво като ясен и бряст могат да се докарат до подходящо за работа състояние само за 10-15 дни (рекордно за около 6), но това обикновено се прави през лятото, и се ползват разни приспособления, които ти предполагам нямаш :)


Borkata    

Това което научих за себе си е следното:
- Не се страхувай да пробваш
- Не бързай (когато избираш материала, когато чертаеш лъка, когато оформяш заготовката, да натягаш заготовката - тя все още не е лък)
- Не се отказвай :)

35
Ръководства за изработка / Терминология
« -: Февруари 13, 2013, 03:25:30 pm »
primitive    

Поради това, че направата на лъкове и стрели в България е прекъснала много отдавна и почти всички термини са безвъзватно изгубени в езика ни, то ще ни се налага да ползваме запазената съществествуваща терминология от други езици и предимно английския. Ще се радвам ако някой може да намери на български поне част от тези термини или пък да предложи нови варианти на бългаски език, които да са смислени и разбираеми, за да може това да се възроди. Предлагам в тази тема да се поместят всички предложения по въпроса. Имайте предвид, че се търсят бългаски аналози от една или максимум две думи. По-долу цитирам английските термини като ще се опитам да им дам кратко описание на български.

BOWMAKER – ЛЪКОПРАВЕЦ, човек, изработващ лъкове.
SELFBOW – Прост лък или лък, направен само от едно дърво.
BACKED – Лък, на чиито гръб има залепен материал, който при опъване го предпазва от счупване. Вариантите са много, като се започне с дърво, бамбук, сухожилия, сурова кожа, растителни влакна като лен, коноп и др.
BOWMAKING – Процеса или работата по направата на лъковете.
BOW PERFORMANCE – Качеството или способността на лъка да изпраща отпусната от тетивата стрела. Има се предвид предимно скоростта на стрелата, свързана със способността на рамената на лъка бързо да се връщат в изходно положение.
BODKIN POINT – Определен вид ковани, железни остриета за стрели с триъгълно или четвъртито пирамидално сечение, предназначение, за пробиване на плетени, кожени, костени и други ризници и ковани брони.

SHAFT – Стеблото или пръчката, която се използва за тяло на стрелата.
STRING NOCK – Частта от стрелата, в която влиза тетивата. Така се наричат също и частите от лъка, в които лежи тетиватата. Аз ги наричам жлебове за тетивата.

RECURVE – Лък чиято крайна част на рамената са извити наопаки, към гърба на лъка или когато стреляме, те сочат по посока на полета на стрелата.

STRUNG/UNSTRUNG BOW – Натегнат/отпуснат лък, или лък в състояние с поставена/махната тетива.
REFLEX – Лък, на който крайните части от рамената, и/или целия гръб са извити по посока обратна на стрелеца. Лъкът в отпуснато състояние е обратна крива. В повечето случаи се има предвид че краищата на рамената само са извити в крива.
DEFLEX - Лък, на който части или целият корем сочат към стрелеца.
STACK – Задържане или запичане на лъка при приближаване на максималния опън на стрелата. Това свойство се дължи не само на достигането на лимититите на материала, а до голяма степен зависи от ъгъла между тетивата и краищата на рамената. Колкото е по-тъп или голям ъгъла, толкова усещането за запъване е по-интензивно.
FLIGHT BOW – Лък, който се използва само за далечна стрелба или за поставяне на рекорди по далекобойност.
CAST – Максималното разстояние, на което лъка е способен да изпрати стрелата.
BRACED POSITION – Отстоянието на тетивата от дръжката на лъка при поставянето и на лъка. Лъка не е опънат а само натегнат.
RELEASE – Начина на отпускане на стрелата от тетивата. Гладкостта му зависи от захвата на пръстите на ръката към тетивата.
BOWYER – Човек занимаващ се с лъкове. По принцип се има предвид човек правещ лъкове, но понякога се използва и за стрелец.
STRING FOLLOW – Буквално следване на тетивата или иначе казано степента на натрупаната умора или процента на компресия на определения материал при корема на лъка, който вече не може да се възстанови до изходно положение. След отпускането на тетивата лъка сякаш пак е останал до по-голяма или по-малка степен в натегнато положение.
GLUE JOINT – Лепилна снадка или частта на лепилото в самата снадка и в мястото на свързването на двата материала.
RECURVED – вж. Rеflex. Не мога да определя точно разликата между двете. Очаквам предложения
LONGBOWS – Имат се предвид Специално Английските Дълги Лъкове. Дължина над 1,80м и със строго определено сечение и пропорции в сечението. Не всеки лък с тази дължина може да бъде наречен лонгбоу, освен ако не отговаря на пропорциите.
TARGET BOW – Лък за стрелба по мишена или за точност, също рядко се е използвал за друго. Отличават се с много плавен опън и по-принцип са с по-малка тежест на опъна.
TILLERING - Процеса, при който се третират предимно рамената /третирането може да бъде най-разнообразно, за това ще говорим по-късно/, за да се доведат до правилно извиване и равномерно натоварване в частите, да се минимизира ефекта на стринг фолоу и лъка да работи правилно.
TILLERING TREE – По време на третирането /TILLERING-а/ на лъка, за да се вижда по-добре дали рамената се огъват правилно, той се поставя на специална стойка и посредством въже и макара се опъва помощната или същинската му тетива. Когато сте на известно разстояние, това ви позволява по-добре да наблюдавте огъването. Като се гледа отстрани, дефектите и неравномерностите се виждат по-добре. Всъщност има два вида, които ще обясним по-късно.

CONDITIONING – Настройване или предварителна подготовка на лъка, предшестваща стрелянето, използва се предимно при лъковете за далечна стрелба.
OVERDRAW – Състояние, при което или лъка е опънат с по-дълга от предназначената за него стрела или пък е опънат с по-къса стрела, минаваща доста зад дръжката на лъка. Може да се каже ПРЕОПЪВАНЕ.
BARE BOW – Гол лък е най-грубото, но се има предвид че върху лъка няма защитна облицовка.
PERFORMER – Използва се за лъкове които се представят добре или зле в зависимост от множество фактори.
FLAT GRAIN – Би трябвало да има точен превод на български но е специфичен и ще го потърся.

BIAS AND EDGE GRAIN – Като предното.
CENTERSHOT – Лък, при който до дръжката има такова изрязване, което позволява стрелата да се намира точно зад тетивата.

ARROWPASS – Мястото, над дръжката, където стрелата докосва лъка при опъна и отпускането.
LOOPS OF THE BOWSTRING – Двете уши, влизащи в дължината на тетивата и с помощта на които, тетивата се прикрепва към лъка.
CRYSALLING – Малки или по-големи, сравнително хаотични фрактури или пропуквания по корема на лъка, причинени от прекомерната компресия на даденото място. Получават се при неравномерен тилеринг на лъка.


BlackWolf    

Много полезни учточнения! Благодаря, Primitive.

Може би трябва да уточним и частите на лъка и стрелата, защото се използват най-различни наименования. Напр. думичката "стръки" много ме дразни. Това не е каруца, по дяволите!


wanderer    

всъщност освен универсалната английска терминология (особено за частите на лъка) си има и запазени автентични термини при някой видове лъкове. например при турския, при краб-лъка и др. не мисля че е нужно да се мислят нови, или заменят с английски или български аналози. например : касан, баш, сал и пр.


primitive    

Точно така е и мисля че съм го казал "то ще ни се налага да ползваме запазената съществествуваща терминология от други езици и предимно английския."


Илиана    

Отдавна си го мисля и съм споделяла с вас: не е възможно старите българи, народ, който е завладял такива територии с лък и стрела от гърба на коня, да не е имал съответната терминология! Просто сме я забравили. Все не ми остава време да намеря някой от експертите-историци, който може да ни бъде от полза и да поискам среща.
Опитвах се да открия нещо в малкото статии и откъси от книги за оръжията на древните българи, но там се ползват заемки от руската терминология или съвременни описания, които даже не винаги дават добра представа, ако няма приложена снимка на находката. Ще дам пример:
Рашо Рашев, в книгата си "Прабългарите през V - VII век" говори за това, че лъкът е сравнително честа археологическа находка, предимно сложно-съставният лък (става дума за древните земи, които, когато са правени разкопките, са били на територията на бившия Съветски Съюя). Ето как го описва той:

"Смята се, че отличителна черта на "българския" тип лъкове е изрязването на гнездото за привързване на тетивата близо до края на пластината (както е във всички случаи в тази група). Пластините с гнездо, врязано по-навътре, се определят като характерни за "Хазарски" тип лъкове с централноазиатски произход (Семенов 1988: рис.6; Савин, Семенов 1995;1998)"

И не - в книгата му, горепосочените рисунки ги няма!

Честно казано "гнездо за привързване на тетивата" и "гнездо, врязано по-навътре" не ми харесва като определение. Може би по добре би било да се каже "жлеб".

От книгата на Геза Фехер "Облеклото и оръжието на старата българска войска" бихме могли да вземем два термина:

String loop - примка на тетивата (вместо описанието в поста по-горе: LOOPS OF THE BOWSTRING – Двете уши, влизащи в дължината на тетивата и с помощта на които, тетивата се прикрепва към лъка). Ще трябва да ги разграничим обаче от примката, с която се опъва тетивата.
Siyah - нееластични уши

Много работа ни чака, за да напишем тоя речник, но пък ще е чудесно, ако успеем!


Илиана    

Сетих се още нещо - за превода на cast of the bow. Чисто физически, това не е разстояние, а по-скоро силата, която е необходима, за да изпрати стрелата на най-далечно разстояние.

Иначе, всичко, което Primitive е написал по-горе е обяснено много добре!

Погледнах в Wikipedia за Recurve and Reflex Bow http://en.wikipedia.org/wiki/Bow_shape и ще копирам дефинициите, без превод за сега (после ще се върна да го направя)

----------------------------------------
Recurve bow

Modern recurve bow
A recurve bow has tips that curve away from the archer when the bow is strung. By definition, the difference between recurve and other bows is that the string touches a section of the limb when the bow is strung.


----------------------------------------
Reflex bow

Reflex bow, the design similar to the Mongol bow, the primary weapon used by Mongol armies
A reflex bow is a bow that has curved or curled arms that turn away from the archer throughout their length. When unstrung, the entire length of the bow curves forward from the belly (away from the archer), resembling a "C"; this differentiates a reflex bow from a recurve bow in which only the outer parts of the limbs turn away from the archer.


36
xenos   
Какви предпазни средства ползвате при стрелбата с лък? Аз си направих един протектор на предмишницата от дебела телешка кожа (5-6 мм вероятно):

Сега се чудя да си правя ръкавица с три пръста, или подложка (пад). Не съм запознат с ефективността и на двете. Какво бихте препоръчали?

 
}|{opukc   

Аз ползвам ръкавица за по-тежък лък. За 40# според мен е излишно, а и да я правиш според мен е играчка и време. По-добре си я купи.

По-подробно ТУК


BlackWolf   

Даже и по-евтини има.
http://www.bowhunting-bg.com/bg/online-shop/22896.html

 
xenos   

Бе на тия цени, като им сложа и поне 7-8 лв доставка, да ви кажа честно много по-добре би било да си я направя.  Като ги гледам, не би било особен проблем. Даже и по-хубава може да стане. 

 
Sartheris   

И 1 лев няма да дам за нещо което мога да си направя сам и то супер бързо......

 
Borkata   

най-лесно и бързо става с изрязана пластмаса от пвц бутилка и някаква връв.

 
Sea Raven   

И моите сам си ги правя, първо че си ги изработвам по мярка и така че да са ми удобни и второ че обичам да работя с кожа, дърво и всякакви естествени материали.

Протектора е пластина от кравешки рог, варена, изправяна и подлепена с мек велур.
.
 
Borkata   

Красива работа!
За естествените материали вдигам палец! 
Просто ако на Стоян му се стреля и няма кожа под ръка може да изработи нещо временно от ПВЦ бутилка...

Поздрави!
Борката


BlackWolf   

Цитат
Borkata wrote:
най-лесно и бързо става с изрязана пластмаса от пвц бутилка и някаква връв.

Петров, ти май се ебаваш! 

 
xenos   

Sea Raven, виждам, че ползваш подложка за пръстите. Какви са ти впечатленията от нея? В сравнение с ръкавицата?! Аз дори не знам как се държи това нещо, защото съм го виждал само така на снимка.  Питам, защото се двоумя между такава, и ръкавица.

 
BlackWolf   

Абе по-добре си тренирай пръстите! 

 
xenos   

Бе ти ясно, че така най-добре, ама пусто нема кога да стане!  Вчера се каних-каних да ходя да стрелям, това трябваше да свърша първо, после онова... успях да тръгна към 7 и 15-20, и докато стигна до полето и развия чаршава с лъка и стрелите, и се стъмни  Да знаете, лятото си е заминало вече...  Не можах въобще да стрелям, и се прибрах по абсолютно тъмно.

 
Sea Raven   

Стрелял съм и с трипръста ръкавица но подложката ми е по удобна защото при нея пръстите са голи и свободни когато не се стреля и е по удобно да се пипа нещо, по лека е и по бързо се слага а като не стрелям я свалям за секунда и я пъхам в джоба да не ми пречи да вадя стрелите от мишената или нещо да поправя по финно..

Теоретично стрелбата с нея може би не е толкова прецизна и точна, но аз нямам база за преценка- според мен си е удобна.
Слага се елементарно- нанизваш средният пръст в дупката и тя се намества сама.
Прави се още по лесно- тази ми е от езика на някакви стари туристически обувки, не е проблем да си направиш за проба една и да си прецениш.

С нея между другото стрелям само с по силни лъкове, с по слаби си дърпам с голи пръсти, от стъргането и дялането кебапчетата ми са станали на гьон. 
.......................

Последните две седмици се расипах от стрелба, нито една стрела не ми остана- всичките ги потроших.
Обикалях две седмици южното черноморие и понеже съм харпунджия обикновенно се свираме по някакви пусти плажове към турската граница- просто идеално за стрелба.


xenos   

То да ти кажа, и на мен ми се струва, че с моя лък ще мога да си стрелям без такива екстри. Последния път като стрелях, направих 30-тина изстрела, без да имам особен дискомфорт в пръстите. На една среща на форума ми на Кръстец обаче, бях си прецакал средния пръст, защото за пръв път стрелях със средиземноморски захват, при това само с два пръста, и си слагах тетивата в сгъвката след първата фаланга. Засегнах си нерва на средния пръст, който минава точно там, и около ден нямах чувствителност във върха на пръста, а после с месеци отвреме-навреме ме "удряше ток".  Та си спомням, че оттогава мисля за ръкавица. 

 
}|{opukc   

Ако ти бяха изтръпнали всички пръсти, нямаш нужда от екстри. Нямаше да чувстваш нищо така или иначе. Шега.
При мен пък от шлайфмашина палеца не е мой... 

 
Borkata   

Предпазителя за стрелящата ръка е хубаво да е изработен от по-твърда кожа или както колегата си го е направил от рог. По рога тетивата ще се преплъзва по-бързо. Но недостатък е, че рога ще защити по-малка част от ръката.
Ако държиш правилно лъка ще се удряш по-малко, но при силен лък и малко е много...

Идеята на крагата е точно приплъзване. Тетивата не се спира в нея, целта е да продължи. Понеже кожата на ръката задържа тетивата и се получават сериозни ожулвания. На мен ми се е случвало тетивата да влезе между крагата и ръката ми... Пак не е приятно... Затова е хубаво предпазителя да е плътно по ръката.
Та тези които са стреляли знаят, че ПВЦ предпазителите от бутилки пластмаса с гладка стена върши работа. А и Стоян често говори за опортунизъм в блога си и за употребяване на наличното в случай на нужда. Смятам информацията не е излишна при положение, че в ситуацията в която живеем пластмасови бутилки има навсякъде в излишък.

Стрелял съм с ръкавица и с подложка. Според мен е въпрос на лична преценка. При подложката има разделител между показалец и среден пръст който служи за осигуряване на разстояние между двата пръста точно колкото тялото на стрелата. Това е полезно, понеже пречи на пръстите да се допират плътно до стрелата, а от там да влияят на полета й.
Пръстите държат тетивата. Недостатък на подложката е, че бързо се амортизира. Лично аз се чувствах по-добре с ръкавица (не трипръста, а нормална ръкавица), като нейния недостатък беше мекият материал. Стрелбата с ръкавица сякаш беше по-бавна отколкото стрелбата с подложка.


 
Sartheris   

Не ми е ясно тия нагръдници които професионалните стрелци носят за какво точно служат???

 
BlackWolf   

Те са спортни стрелци, не професионални. Професионален стрелец аз разбирам някой, който си вади хляба с лъка (истинки лък имам предвид, а не спортните изкуственяци).
Така че това е или някой, който разчита на лъка за прехрана (лов) или професионален наемник. И двата вида са изчезнали вече  , така че професионални стрелци днес няма.   

А за какво ги слагат - ами щото са малоумни. И се чудят каква нова глупост да измислят. 


xenos   

В тоя ред на мисли, знаете ли какво значи "амазонка"?  Отговарям: "без гърда"!  Според митовете, амазонките са войнствено племе от жени, които били много добри с лъковете. За да можело обаче да стрелят добре, били с една отрязана гърда (тази, която се пада към лъка, и пречи на тетивата).

Та това във връзка с нагръдниците. Може някой от днешните стрелци да са по... гърдести ... и за да не се стига до рязане...   

Сори за офтопика! 


Sartheris   

Е имах предвид примерно тия по олимпийските състезания. Наистина ли няма абсолютно никаква роля тоя нагръдник?
И НАЙ-МНОГО ме дразни как въртят лъка след като стрелят... ТОВА пък защо????

П.П. сега видях че xenos писа. Да, точно жени гледах че носят такива, сигурно затова ще да е 

37
Прости лъкове / Лъковете на xenos
« -: Февруари 13, 2013, 10:15:09 am »
xenos    

За да не спамя теми с друго заглавие, тук ще пускам постове, свързани с направата на моите лъкове.

Ето и първия: Продължение на тилеринга на втория ми лък, снимки на който пуснах вчера в друга тема. Ето докъде стигнах днес (подчертавам, че има още работа, но съм намислил да си правя един помощен инструмент ):


Тъй като гледам, имам само още малко работа по дясното рамо (което се явява горно). Тия дни ще се пробвам да го довърша.


}|{opukc    

Това 31" ли са? На мен ми харесва като цяло тилеринга...


xenos    

Забравил съм да напиша - това са 17 и 21 инча. Струва ми се, че има твърд участък в дясното рамо. Утре ще видя дали е така.


xenos    

Ето докъде я докарах с втория лък. Мисля, че съм готов с тилъринга, но все пак ще изчакам да видя какво ще кажат и майсторите!

Тетива на почти 7 инча (по-вероятно е работната да я оставя на 6):


На 15 инча (само пак да уточня: дясното рамо е горно):


На 20 инча:


И една много бърза (5-6 секунди!) снимка на 23 инча. На по-големи дължини не съм го задържал повече от секунда-две:


На мен ми изглежда като готов, и тия дни смятам да дооформя дръжката, ноковете и ръбовете, и да го полирам. Малко ще отложа импрегнирането, защото искам да пострелям малко с него, за да видя дали ще има нужда от още корекции.

В момента лъкът е с тяга 53.5 паунда при 28 инча. И до 50 да падне - много ще съм доволен!


}|{opukc    

Лявото рамо много ме кефи.
Пантите в дясното рамо все още ги има, даже се е появила нова - червените зони. В зеленото има съвсем лек твърд участък.


xenos    

Хм... понякога си мисля, че на снимките се получават малко зрителни измами. Ще пробвам довечера пак, но мисля, че тия панти всъщност ги няма. Проверявах внимателно със инструментчето, но пак ще го направя.


xenos    
 
Всъщност сега колкото повече се заглеждам, толкова повече ми се струва, че си прав, и довечера ще проверя точно тия места! Странното е, че в участъка, където казваш, че се е появила нова панта, май не съм премахвал материал. Иначе за двете панти, намиращи се от двете страни на твърдия участък (зеленото), смятам, че би трябвало да изчезнат след премахването му (на участъка). Ще ги видим!


}|{opukc    

Върху моите лъкове не се заглеждам чак толкова. Направих един от осидж и въобще не съм го тилеровал даже, усукан, асиметричен е, и с още кой знае колко недостатъци/около 40#/, на снимката изглежда още по-зле

но аз тотално се отказах от ясена. Това дърво е пълно с изненади. Сега докато си правех новите стрели, реших да премеря 28" стрела как пасва на тетивата на лък тилерован до 30" /от ясен разбира се/ и опънах. Познай какво се случи......Този лък е изстрелял над 1000 30" стрели и накрая .....изненада.....не се прекърши даже, пръсна се на парчета, все едно е правен от отделни сглобки...Гледах 5 мин. много умно...и продължих със стрелите. Даже не ме беше яд - ясен


xenos    

Е, то няма вечни лъкове, ама... Въпреки това си е кофти... и това ме чака и мен, ама да се надявам да не е често, и да не е скоро...


xenos    

Ще има ли проблем да го байцна лъка, че много ми белее. Имам едно шишенце байц с цвят някакъв си кестен, чудя се какво ще стане. Повече ме интересува заради евентуалната последваща импрегнация - дали ще пречи. Аз засега обмислям да е повърхностна, но ако не успея да си направя разтвора, може да се върна на лененото масло и восъка.


Sea Raven    

Аз байцвам с палисандър на водна основа, по принцип щом е на водна няма проблем за последващи обработки.

Байцването всъщност го правя с туткал- смесвам рядък туткал на водна баня с байц и с това тонирам.
Проблемът е че ако след това се пипне с влажна ръка туткала се разтваря и започва да лепне, за това го минах с една ръка яхтен лак.


}|{opukc
   

Няма проблем с байцването. Може и воден и сприртен байц да ползваш. Проблема е че дървото малко "настръхва" след това, шкурката го разваля, затова аз ползвам дебел шаяк за полиране преди лака.


xenos     

Е, предполагам и един полиран рог или стъклена бутилка ще свършат подобна работа.


Borkata    

Различни неща правят....
Рога заглажда повърхността, а вълната действа като микро абразив и премахва излишъка от импрегниращия материал.
Първо байц, после импрегнация, след това с рог или гладка стъклена бутилка, после пак импрегниращ материал и финишираш с вълнен парцал...


petkoo    

Здравейте искам да попитам на снимките най-отгоре този дървен уред за измерване на силата на опън ли служи и ако да има ли някаде схема за това как се прави.. извинявам се за глупавия въпрос но сам още начинаещ в тези неща


BlackWolf    

Не, това е уред за т.нар. тилеринг (тилероване), т.е. за изработването на равномерно огъващи се рамена. Уредът служи да се види как се огъват раменете, твърдите и меки участъци, какви проблеми има при извивките, има ли т.нар. "панти" (чупки при огъването) - такива работи.
Като се опъва лъка на различна дължина на стойката се вижда къде трябва да се отнеме материал и пр.


petkoo

Аха благодаря а на колко сантиметра се правят реските една от друга


primitive    

принципно през един инч или 2,5см, но както виждаш не започват от върха, защото няма смисъл - първата трябва да е на 10 инча от мястото, където лежи дръжката


petkoo    

Благодаря много за отговорите


xenos    

Вторият ми лък - 170 см нтн, около 53# @ 28", мъждрян, байц палисандър:


38
xenos

Сложих заглушители от заешка кожа на тетивата на единият ми лък. Не, че ще ловувам, ама да видим как е.


primitive

Козината е супер, само дето е маалко в повечко, освен това не знам как си закрепил, но преди да се установят, трябва да могат да се местят, за да се тунингова заглушаването. Когато са в повече и нетунинговани, само пречат и забавят изстрела и въобще не си изпълняват функцията - поне така съм чел.


xenos

Това за местенето и тунинговането не съм попадал. Само четох, че се слагали на около 6-7 инча от върховете. Ще пострелям малко, пък ще преценя. Ако пречат - винаги могат да се махнат То беше основно за проба, не за реални ползи.


Borkata


може би едно от двете като се сцепи на половина по дължината си ще стане перфектно! Реално си сложил материал за четири заглушителчета Ама пък са яки и направо си поръчвам две заглушителчета (5 лв. достатъчни ли са?).


xenos

Без пари ще ти ги дам бе Борка, ти само кажи колко дълги и широки ги искаш И на мен ми изглеждат големички, но такива размери даваха на лентичките. Бе, поправимо е, все пак Ще ги оправим!

39
xenos   

Правя си вкъщи едни дрянови стрели. За "таргет" ще се водят уж. Дълги са по 75 см, средно диаметърът им е около 8.7-9мм, и тежат средно 40 гр. Единствено теглото ме притеснява. Дали не са малко тежички?
Оперението само остана да им сложа. Какъв тип смятате, че би бил подходящ?

П.П. Като ги завърша, ще кача снимка. 


primitive   

 Точно защото са дрянови и по-тежки са по-добри за ловни, така имат по-голяма пробивна сила на близко разстояние, не и за мишена. Принципа е 9-10 грейнс на паунд от силата на опън, т.е ако лъка е 40 паунда - стрелите 400 грейнс в завършен вид. Има и изискване за спайн /степента на огъване на стрелата с натоварване от 2 паунда в средата/, който да отговаря пак на силата на опън, но това е трудничко. Прави се едно устройство за измерването на спайна със стрелка и скала. Естествено едно време коренните народи не са ги измервали /освен турците и корейците вероятно и другите по-напреднали/, но все пак са знаели горе долу на око колко тежи дадена стрела и как се огъва. Това е доста важно. Опитвал съм с по-тънки дрянови, но те пък стават прекалено гъвкави... Леската е по-добра, но е крехка и при забиване в мишената малко накриво се чупи или директно зад върха или до 10 см от това място. Иши, когато ги е правил от леска е залепвал парче от по-твърдо дърво отпред, което очевидно е решавало проблема. Това е горе долу на принципа на тръстиковите стрели.
Също така скоростта на изстрела се мери само с точните стрели за определения лък, за да се види ефективността на лъка. Това е най-добрата проверка за това дали сме направили добре един лък.
Освен това тежестта на стрелите ти, се вдига от диаметъра на стрелата, гледай в твоя случай да се ограничиш до 7,5 - 8мм, не повече. Англичаните са ползвали по-дебели стрели 10-12мм, но това е обяснимо при лък със сила на опън от 100-140 паунда и все пак са правени предимно от топола, което е странно поне за мен.


xenos   

Хм... то излиза, че ако си направя лъка 40 паундов, както смятам, трябва за него да имам 25-6 грамови стрели! Явно ще търсим друго дърво. 

Аз тия ще се пробвам да ги поизтъня още малко.. нещо от порядъка на 8.5 най-много, да видим дали няма да поолекнат.

А с ясеновите и яворовите как стоят нещата? Те май ще са по-лекички. Леската при тия диаметри наистина ми идва прекалено крехка. Освен ако не е разцепвана от по-дебело дръвче де...

 
primitive   

Прочети предното ми мниние, защото добавих още нещо. Всъщност леската е задоволително доста добра и си струва, много лесно се изправя и в последствие запазва изправената форма забележително добре, за разлика от дряна, който има склонност да се криви доста след изправянето. Относно цепените - не съм правил, ползвал съм правени от един приятел от бор и смърч. При цепените стрели е много важно годишните линии да вървят абсолютно надлъжно на стеблото без да излизат от никоя страна. В противен случай - вероятността да се счупи точно там е голяма и то при самия изстрел и острото парче да се забие в ръката. Има доста такива случаи и гледката не е приятна.
Струва ми се, че ясена и явора ще са доста тежки, дори смърча надхвърля грамажа... но нямам опит и не мога да кажа. Пък и ми се струва прекалено много разправия да го правиш от-до. Трябват доста машини, да не говорим за сървайвъл ситуация. Аз във всички случаи предпочитам естествените пръчки от гората. За сега съм най-доволен от леторалите на джанката. Просто са супер във всяко отношение. Само трябва да се има предвид, че докато съхнат се свиват до 1/3 от първоначалното състояние и задължително се режат през зимата иначе се пукат надлъжно.

 
xenos   

О, да... това със стрелите забити в ръката е кофти работа! Виждал съм доста снимки, и определено е едно от нещата, които най-ме плашат в лъковете. 

За явора и ясена - един познат беше цитирал една таблица за теглото на дървесините, в която дряна е един от най-тежките (от нашенските видове). Ясена и явора са по-леки от него, но не мога да кажа с колко.

Всъщност знам къде има много ясенови издънки, ще взема да опитам, и така най-добре ще си проличи. 

 
}|{opukc   

Ясен и явор - много тежки..
Ясена при 8мм на 30" прави стандарт стрела т.с. около 40-45гр.
Кедъра също тежи при 9мм, 30" и 120 грейна връх - стрела 40гр. но пък е много гъвкав


xenos   

Пфу, голямо търкане падна...  Успях да ги сваля на около 8-8.2 мм. Повече нямам нерви, че ще ме боли много като се счупи някоя!  Занапред просто ще трябва по-тънки издънки да подбирам. 
На тегло станаха около 35-6 гр. Ще видим като се добави оперението колко ще станат. Иначе ще ги преквалифицирам от "таргет" на "ловни" май! 


BlackWolf   

Ако ще те боли за всяка счупена стрела - направо ще си умреш от болка!  Щото се чупят бая...


xenos   

Аз затова казах, че няма да се мъча повече да ги изтънявам, за да ме боли по-малко!  А и се надявам дряновите стрели да се чупят по-трудно от другите... 

Па може по-натам да си взема и няколко от фибростъкло (такова ли беше?!), да има за тренировки, ако ръчно направените наистина почнат да се чупят повечко.

 
BlackWolf   

Абе продават готови дървени тела (shaft-ове) обаче цените са леко соленички (30-40 лв. за 12 бр., а ича и по-скъпи). Вземи си карбонови - поне няма да се чупят (веднага).
Друг сравнително лесен начин - бамбук ама ако има подходящ.

 
Borkata   

Тръстика - по блатата и реките има.
Бамбук само съм чувал, че има по странджанските реки засаден от добри хора... 
Леска и Върба също не са лоши за целта.


}|{opukc   

Направи си лъка 55-60# и си свиркай. Това е сравнително лек и удобен лък. Спокойно ще стреляш със Flight arrows - 150 grains до 400 grains и Standard arrows - 400 grains до 750 grains.
С 65# лък направих дистанс изстрел на 185м с 40гр./600 grains / 30" стрела и спокойно стрелям по мишена на 80 ярда.



 
BlackWolf   

Нашенската тръстика не е добра. Използват се тръстикови стрели, ама от такива видаве, които не се срещат в България. Освен това и при тях трябват преходници за острието и уши (нокове) от друг материал.

От бамбук е по-лесно за правене, но не става от всеки. Има само 2-3 вида (от всичките няколкостотин), които стават за целта. Забравих точно как се казвапа... 

Леска и върба - тц. По-горе е писано по въпроса. 

 
slaf40   

Цитат
BlackWolf wrote:
Вземи си карбонови - поне няма да се чупят (веднага).

Карбонките са доста крехки иначе са супер . Пробвай с папур стават бързо и лесно и доста са леки . Режеш ги докато са зелени връзваш на сноп и чакаш да изсъхнат . Стават почти идеално прави е не са много здрави но за тренировки са идеални.


Sea Raven   

Аз си взимам от тези стрели:
http://911.bg/a2/dyrveni-streli-za-lek-lyk-model-d02a-dyrveni-strel-2876430.html

Много са добри, мисля че са кедрови, насадките и върховете са идеални, пластмасовите пера не стават за нищо но като се подменят с гълъбови или кокоши стрелата си става идеална.
Тежът 30 гр. като върхът е 5 гр.

Спуках ги от стрелба и нищо им няма, може би след още няколко стрелби ще се наложи да подменя някои от перата понеже гълъбовите са малко кекави.


primitive   

Със сигурност стават, но по-вероятно си извадил късмет. Доста такива счупени съм виждал, особено ако се стреля от по-близко, а за перата направо нямам думи. Казаха ми даже че от куп със сто едвам 10 са си избрали. Е със сигурност и цената затова е такава. Почти да не те е яд.
Аз лично предпочитам сам да си ти правя, дори и да се чупят /на което естествено не се кефя/, но добивам опит и виждам кое как седи и реагира. Явно е време да се пусне още една темичка...

 
Sea Raven   
 
 Може и да съм извадил късмета, аз поръчах 6 бр. още преди половин година защото нямах никакви стрели и исках да имам нещо ефтино с което да стрелям докъто се ориентирам какво ще правя със стрелите.
Наистина ги скъсах от стрелба и единствената ми забележка е към пластмасовите пера, счупих два три върха защото ги ударих в скала зад мишената, но лесно се поставят наново.

Напоследък обаче колкото повече стрелям установявам старата истина че стрелата е не по малко важна от лъкът и не по малко сложна за изработка.

След определен брой изстрели човек неизбежно започва да разбира колко сложно и финно нещо е добрата стрела.

 
primitive   

Действително:
Цитат
Sea Raven wrote:
Напоследък обаче колкото повече стрелям установявам старата истина че стрелата е не по малко важна от лъкът и не по малко сложна за изработка.

След определен брой изстрели човек неизбежно започва да разбира колко сложно и фино нещо е добрата стрела.

Радвам се че си го разбрал. Истината е, че за мен стрелата всъщност е доста по-важна от лъка, защото според една индианска поговорка "...и лошият лък ще изстреля стрелата, но лошата стрела няма да учели целта..."
Всъщност стрелите поне за мен се правят доста по-трудно от лъка. Изискват повече внимание, старание и време. Като се замисля от едно дърво по-бързо ще направя един лък, отколкото една стрела. Затова трябва да се правят поне по 6 едновременно. А когато решиш да ги напаснеш по тегло и спайн.....
Да карбоновите и онези от фибростъкло или алуминий са идеално прави и летят супер, но наистина нямат и капчица от очарованието на ръчно изработените. Какво да се прави - консуматив са и трябва да се правят постоянно. Трябва обаче да се има и предвид, че превключването от едните към другите е доста по-лесно ако започнеш с дървени и минеш към изкуствени. Изстрелите се подобряват като точност. Обратното обаче не е вярно. Напротив. Свикнеш ли на изкуствени почти не можеш да минеш към естествени. Какво да се прави - консуматорско общество сме!!!
Сами направете избора и преценката.

 
xenos   

Понеже съм фен на примитивните технологии, е ясно накъде ще забия! 

 
xenos   

Ето ги и въпросните стрели в завършен вид:

Дължина 75 см, диаметър 8-8.2 мм.


   

40
Ръководства за изработка / Тилеринг
« -: Февруари 12, 2013, 10:50:19 am »
xenos    

Айде да конкретизирам тогава, че да е по-лесно. В момента съм на вълна "тилеринг". Явно има още много да видя и да науча, и затова търся заслужаващи се да се видят филми и клипчета. Ако се сещате за някое - можете да пуснете връзките тук. С кратко пояснение за какво иде реч, разбира се, че да не остават едни висящи линкове.

За обобщаващи всичко филми явно наистина е трудно. Сигурно досега и аз бих попаднал на такива, ако имаше свободни.


}|{opukc    

С риск Цецо вече да ми отреже главата за тилеринга мога да кажа само следното.
Да, определено има правила в това отношение и методи. Но според мен това е вътрешно усещане, как човек вижда огъването на дървото, това нещо не се учи с четене а само с практика. Това е да виждаш дървото какво ти дава, да го усещаш с ръце, когато ги прокарваш по него..май стана много любовно тук.... Определено аз използвам нестандартни техники, затова не бих искал да давам конкретни мнения. В друга тема написах, че не ползвам почти никакви съоръжения, всичко е на око и усет за дървото.
Счупих дузини лъкове докато намеря своя начин.
Това е последния ми лък. Тилеринга не се 100% съвършен, но при 195см дължина е доста трудно да виждаш всички недостатъци.

Лъкове под 150см ги тилеровам на коляно...@ не бих искал с това си изказване да предизвикам каквато и да е провокация.
ПП-Намирал съм много добри клипове за тилеринг, но....не помня къде. Аз съм човек учащ се в движение и затова не пазя нещата на архив. Ще поворя и ще видим..


primitive    

Да, за съжаление аз не знам за никакъв обобщаващ филм. Може и да има ама аз наистина не знам.
Е естествено може и да си ги гледал , но в крайна сметка няма лошо, може пък други да не са.
Оффтопик - ще преместим някои от отговорите защото не са на място и ще отворим нов раздел със специалност тилеринг.


}|{opukc    

Друго - тилеринга на различните по модел лъкове е подобен, но все пак е различен. Флат и D- лъковете се тилероват на един и същ принцип но все пак има извести разлики. Но когато се отвори раздела за тилеринг нека тогава да обобщаваме или разделяме нещата. Сега точно не ми идва на ум...за много неща.

Така или иначе сме почнали темите с предложения и обсъждания, може и раздел или подфорум - Въпроси, препоръки, дори забележки към структурата на форума. Аз и Мариан много бихме могли да допринесем в това отношение. Развиваме или поне сме участници в най-мощния форум за акваристика в БГ - и за да не бъда голословен тук е време малко за реклама...Сори за спама, но все още има време нещата да се подредят както трябва и това не мисла, че не би било излишно.

http://aquariumbg.com/

ПП - всичко излишно и неадекватно написано от моя страна може да се трие от админите по тяхна преценка и без мое съгласие.


xenos    

Благодаря за съветите!

Цитат
}|{opukc wrote:
Счупих дузини лъкове докато намеря своя начин.

Жорка, това доста обезсърчително ми подейства!


}|{opukc    

Цитат
xenos wrote:
Благодаря за съветите!
Цитат
}|{opukc wrote:
Счупих дузини лъкове докато намеря своя начин.


Жорка, това доста обезсърчително ми подейства!

Единственото полезно нещо, което все пак остава от тях е колци за домати....ако гледаш такива..и опит, който е незаменим, когато е градивен..


xenos    

Бе то по-вероятно е да се превърнат на атлатли и дръжки за разни инструменти, ама що да е така! Нямам принципно подходящ материал, а и намирането още ми е трудно, та затова ще ми е тежко ако счупя единствените ми (засега) две заготовки.


}|{opukc    

http://www.archerytalk.com/vb/showthread.php?t=894382&page=1



tool - http://leatherwall.bowsite.com/tf/lw/thread2.cfm?forum=23&threadid=195108&messages=34&CATEGORY=4#2499281


primitive    

Понеже изчаках да се преместят темите в подходящия раздел, чак сега ще отговарям.
Първо - много моля когато се пише, да се пише по темата, за да не се налага местене или триене. Прекалено често започна да се случва. Нищо не пречи да отворите нова тема.
После - Жоре, аз не ям хора - или поне още не съм... . Също така се опитвам да гледам обективно на нещата. Стремя се да не правя забележки, когато няма защо. За тилеринга си напълно прав в случая - дървото трябва да се усеща, да се пипа и да се гледа. Цялата роля на тилеринга не е да се "тургат" правила за да се спазват. Дървото се тилерова, за да се изравни равномерно напрежението по дължината на рамената и понякога дръжката, което да му позволи да поема натоварванията с максимална лекота и след изстрел да се връща максимално бързо в положение на натегнатост. Също така след отпускане на тетивата, когато то не е получило прекомерни стресове, поради същия този тилеринг, да се връща максимално близо да изходно положение без сет. Естествено тилеринга не е съвсем проста работа и при отделните типове лъкове и дървесини е доволно различен, за което пак си прав. Колкото обаче и да си мислиш, че това е съвсем индивидуално виждане - не си прав. Погледни просто снимки на различни лъкове на коренни народи, еми 99,8% са със съвършен тилеринг - просто защото са достигнали по естествен път до него - за най-добра ефективност. Останалите 0,2% да има и такава, но наистина е доста трудно да бъдат открити.
Наистина понякога е мноого трудно да докараш тилера до хубавите 100% красота и съвършенство. На мен също, дори след толкова годинки чоплене не ми се получава винаги. Понякога дървото те изненадва, друг път просто инструментата ти изплесне, прибързаш... и т.н. Моята идея е да не търсим под вола теле. Нещата са ясни от векове. Ако измислите нещо, което драстично се отличава от тях - първи ще сваля шапка.

41
xenos    

Както вече казах, аз още не съм изработвал сам лък... поне не сериозен, и както трябва! Това обаче ми е желание от доста време, така че реших да взема да се захвана! Пускам тази тема, за да мога да споделям всяка стъпка при изработването на първият ми прост лък, надявайки се и да получа някои ценни съвети и напътствия! Не гарантирам, че всичко ще се развие бързо и в кратки срокове (малко ми е проблем времето като цяло! ), така че темата може да се проточи във времето. Накрая се надявам да се получи и нещо като ръководство (туториал) за абсолютно начинаещи!

Първо може да започна със дървото. Имах на тавана едно дръвче бял ясен (мъждрян), който съхна там около 2 години (със кората и запечатани краища). Дълго е малко повече от 2 метра, и с диаметър около 8 см средно. Преди няколко дни реших да го разцепя. За мое съжаление, се оказа, че влакната вървят леко спираловидно, и цепеницата се получи усукана.


Дръвчето си имаше и извивка в единия край, която се надявах да се оправи с нагряване и изправяне. Сега уравнението стана малко по-сложно. Ако успея да го изправя по някакъв начин, вероятно ще успея да използвам между 160 и 180 см от дължината му, без проблем. Някакви идеи?

Обелих и кората, като внимавах да не нараня беловината. Стигнах до ликото, което е с по-тъмен цвят и по-тънко. Него мисля да го махна със скрейпър. Тук там май дялнах повечко, но мисля, че не съм повредил дървесината. Ако все пак съм повредил най-външният кръг, обмислям да го премахна със скрейпър по-нататък при работата (ако въобще мога да продължа с това дръвче! ).


Това е за сега! Съвети?


primitive    

За съжаление или не, ясена, да така расте. Както и повечето дървета. Но това всъщност не е проблем или поне не толкова голям, поне за мен. Всъщност според теорията се толерира усукване до около 40-45 градуса. Твоите са там някъде. Много е важно самото цепене, а ти от там си тръгнал, ако започнеш от края, не знаеш къде ще излезе и обикновено излиза не там където си искал. Това смятам да го обясня в друг раздел. За да намалиш процента на усукването просто махаш най-неудобните части от краищата. ясена също така има голяма склонност към придобиване на сет и затова просто трябва да се направи по-широк. В случая, понеже имаш голяма дъга, поради размера на стеблото, считам че най-широката част трябва да е 4-4,5см, което е напълно достатъчно. Ясена също така е много силно застрашен от счупване, при нарушаване на годишния слой, дори и малко. Махането на ликото се прави, като то се навлажнява обилно с вода докато стане доста контрастно и съвсем лесно и внимателно се остъргва с парче подострен косо рог или кост. Така няма опасност да се наруши слоя. Когато това стане /нарушаването/аз практикувам така: избирам си най-близкият по-дебел слой, който да бъде бъдещият гръб и с рукана, както се казва инструмента който държиш, ако е такъв, защото не се виждат дръжките на снимката или с брадва се сваля всичко до слоя над него. Той дори и да се наруши няма проблем, защото после ще се маха внимателно. Аз го правя с пила за дърво, като действам бавно на много малки откоси, като премахвам само късното нарастване на дървото или в случая плътната бяла дървесина. След нея следва пореста по-тъмна част, която на свой ред също така бавно свалям с пила за желязо или леко я остъргвам с нещо остро. Тук се внимава особено много, за да не се получи пак надиране на слоя, който сме избрали за гръб.


primitive    

От най-голямо значение е да не се нарушава никъде слоя, особено там, където има чворове. Там брадвата и дори пилата са немислими, ползвам само нож с късо острие и дялкам парченце по парченце. При ясена следването на годишен слой е доста лесно и точно затова аз го препоръчвам за първи лък. В този участък слоевете са доста по-тънки и неравномерни. Май виждам на снимката че точно в тези участъци си действал напряко. Това са потенциално най-слабите места, ако се нарушат. Ако се действа пралино те са си перфектни и малките задигания изобщо не пречат. Което ме подсеща да пусна още една тема за така наречените лъкове с характер или character bow. Когато човек се научи да прави лъкове от маргинални дървета /такива с много чворове, кривки и др. "дефекти"/ после, като му попадне дърво без дефекти направо си свирка. Истината е че едното дърво по-никакъв начин не е по-лошо от другото и лъка става също толкова добър или бърз, просто трябва към тези неща да се подхожда правилно. Просто отделеното време е повече, но пък и лъка наистина си има характер и собствен уникален облик. Това за сега е най-важното като стъпки, после ще говорим за определянето на самата форма и контури на лъка и разпределянето им върху стъблото.
За съжаление и на мен времето е кът, но ще правим каквото можем да помагаме, може и други да се включат. Все още недей да режеш дървото в краищата. Просто го изкарай на един ненарушен годишен слой.


xenos    

Дали съм нарушил най-горният слой ще разбера, когато мина гърба със стъргалото, за да махна останалото лико. Това обаче смятам да го направя чак като оформя заготовката, т.е. да видя къде ще е централната ос, и да премахна излишният материал. Та точно затова питах за усукването - ще ми е трудно да го направя (премахването на излишния материал, и очертаването на заготовката), както е в този вид цепеницата. Как би бил най-практичният начин да я изправя? Моята идея е първо много грубо да махна излишен материал от двете страни, за да получа по-тясна "летва", след което да я нагрявам внимателно над жарава, и да се опитам да изправя усукването. Още не съм го измислил как точно ще стане (имам предвид инструменти, станоци и т.н.), но ...

Знам за възлите, и на снимката само изглежда, че съм минал напряко. Всъщност са си цели. Там, където се вижда бяло, не е отрязано, а просто кафявото лико се обели.


primitive    

Дано да е така като казваш за чворовете. Много е рано за каквото и да е изправяне или разсукване. Това се прави при ПОЧТИ готовата форма. Ако следваш точно инструкциите е много малко вероятно да сбъркаш. Не случайно ти казвам да установиш ПЪРВО единния, ненарушен годишен слой. После според дървото ще се начертае формата и чак тогава ще се отделя излишния материал отстрани. Не случайно не се изправя на този етап, понеже ако дървото не е достатъчно добре изсъхнало /което може да се случи дори и след 10 години сушене/, то ще продължи да се криви и усуква след като махнеш кората и го намалиш в широчина. Изправянето е предпоследна грижа. Препоръчвам ти, нищо че работата е малко повече, да го изкараш навсякъде на един слой, това ще ти даде увереност и опит, които са безценни. При направата на лъкове, с бързане обикновено не се напредва. Напротив.

42
Стрели, принадлежности и аксесоари / Bow Stringer
« -: Януари 31, 2013, 01:22:26 pm »
Sartheris   

Здравейте!
Понеже не знам как точно да го преведа го написах на енглиш 
Може ли някой да ми намери някоя по-хубава схема/клип където е показано по-добре, как точно да си направя че не мога да схвана къде точно трябва да се захване за лъка....


}|{opukc   

Цитат
Sartheris wrote:
Здравейте!
Понеже не знам как точно да го преведа го написах на енглиш 
Може ли някой да ми намери някоя по-хубава схема/клип където е показано по-добре, как точно да си направя че не мога да схвана къде точно трябва да се захване за лъка....




 
Sea Raven   



Още един вариант, от 1.22 мин. нататъка.

При този вариант въжето е двойно и краят на лъкът се мушка между две въженца- по сигурно е.
С такъв съм тилеровал около 50-60 кг. и няма проблеми, ако нямаш подходяща кожа ползвай от стари туристически обувки или кубинки, много е здрава.


xenos    

Този от последното клипче си го направих. Добър е. Имам снимки на процеса на изготвяне, но трябва някой ден да седна да ги събера в туториалче.


primitive   

стрингера се ползва само при английски лъкове и такива които са по-дълги и не ти стигат ръцете, за да ги натегнеш, а също така и при тези, които са с много тесни нокчета за тетивата и са склонни към усукване прли натягането и могат да я хвърлят при невнимателно натягане...не виждам смисъл иначе, само загуба на време.


xenos   

Ами аз лично си го направих, защото при тилъринга, особено в началните фази, често се налагаше да натягам и отпускам лъка, а той си беше и твърдичък тогава, и понякога даже пръстите си защипвах.  Със стрингъра е супер лесно. Сега вече ми е лесно да го натягам и отпускам и без него, но... 

Между другото, бях попаднал някъде на едни снимки с едни хора, дето бая яко си бяха насинили очите, само дето не ги бяха извадили. Не четох подробно, но основно разбрах, че ги даваха за пример, че не ползвали стрингър. Не знам точно как са го направили, ама си изглеждаше страшничко. 

 
Sartheris   

Ми моя лък Samick е 55# тъй че си ме е страх да го натягам на ръце и крака, може да се усуче.......

 
Sea Raven   

Аз го ползвам за тилероване, в процеса му се налага да се качва тетива и да се натяга лъкът многократно и без стрингер е досадна работа особено накрая когато се правят едвам по няколко тръквания преди да се натегне за проверка.

Лъковете могат да са много опасни, на английският ми лък се отчупи единят нок защото го бях направил грешно, отчупи се докато аз натягах с дългата тетива а жена ми прикачваше късата, в този момент нокът се отчупи и краят на лъкът така я удари през ръката че пръстите и се надуха и не можеше да хваща нищо с тях около седмица а синината седя почти месец, още не знам как не ги счупи.

Друг път докато опъвах лък на тилера се изплъзна от горната част и ме изпраска през челото, след това ми увря главата и подсигурих горната част на тилера с дебела планка и болтове.
Една седмица ходих с много идиотска синина напречно на челото.

 
wanderer   

после иди убеждавай хората че лък те е ударил по челото 

 
BlackWolf   

Затова тилеринга - с каска.   


Sea Raven   

Един от палеопланет си беше разбил устата точно по този начин а друг си беше сцепил челото - имаше дори и доста стряскащи снимки.
Сещам се за един древен скитски съд с изображения на него- от едната страна двама скити натягат лък а от другата страна единят сиромах се държи за ченето а другият го превързва. 

Другото което ми се е случвало е тетивата да ми сцепи стрелата при истрел- две стрели от ясенов филиз ми се сцепиха по този начит от силен лък откъм нареза за тетивата, едната малко ме одраска но общо взето нямаше проблеми, виждал съм много гадни снимки в нета точно от такъв случай.
И двете стрели бяха без насадки и без укрепване с намотан конец след нареза за тетивата и за това от тогава намотавам там конец и го мацвам отгоре с епоксидна смола, освен това си направих ръкавицата с един пръст за дясната ръка по която да се плъзга стрелата.

Абе някои неща се учат по трудния начин. 


BlackWolf   

Да, това е един от златните съдове от кургана Кул Оба, но според мен интерпретацията, че става въпрос за лечение на травма от натягане на лък (която май Раевский предлага) не е особено убедителна и почива на голо предположение. Направо си прилича, че го боли зъб. 

Цитат
И двете стрели бяха без насадки и без укрепване с намотан конец след нареза за тетивата...

Ами кой е виновен в този случай?... 


}|{opukc   

Не е шега работа!! Трабва много да се внимава с тези неща.

http://forum.bueforum.no/viewtopic.php?f=4&t=1331#p14012

И на мен ми се е трошил лък при тилероване, разцепи се и едната половина се удари в тавана.


primitive   

 Sea Raven, затова при стрелите от нацепен материал е много важно нокчето да е перпендикулярно на годишните слоеве - в този случай е почти невъзможно да се сцепи стрелата надлъжно, най много да се отчупи едната половинка от нокчето при неправилно зарязване или неправилно пускане. Предполагам, че не си спазил това условие и нока ти е бил или успореден на годишните слоеве или пък съвсем леко на верев, трябва да е точно перпендикулярен. А иначе да - травми стават, когато не се внимава много и особено когато ти се счупи лък при натягане, което в доста от случаите, не може да се предотврати...

43
Прости лъкове / Прерийният лък - Що е то?
« -: Януари 31, 2013, 11:54:07 am »
primitive    

Все пак е време да се запознаем с това чудо прерийният лък, понеже доста малко се знае за него пък и дори в чуждоезичните форуми трудно се намират по двама-трима които да са се занимавали по-обстойно и да са правили такива. Този тип лък така да се каже, е пренебрегван от повечето съвременни лъкоправци като неефективен или дори недостоен. На практика направата му никак не е по-проста от направата на дългите лъкове, а напротив, защото има няколко неща, които трябва да бъдат изпълнени перфектно, за да можете да кажете че имате прериен тип лък.
Да започнем с маааалко история. Кога се е появил той? Преди появата на коня в Сев. Америка всъщност не е съществувала необходимост от къси лъкове и лъковете са били доста по-дълги, но не прекалено. Повечето древни лъкве, както в Европа, така и в Сев. Америка обаче все пак не са били с размерите на Английския лонг боу, и не са надвишавали да речем 1,64 см, като е преобладавал размер от 1,55см. Което от своя страна е абсолютно достатъчно, за да може при опън от 28 инча или 71см дължина на стрелата до върха, да се получат едни прилични натоварвания на опъна от по 60-70 че понякога и повече либри. Това съотвено, ни дава един коефициент от разделянето на дължината на лъка на дължината на стрелата от 2,18 до 2,30 пъти дължината на стрелата, съдържаща се в дължината на лъка, при естественото условие, че лъкът работи дори и минално и в дръжката.
Какво обаче се получава при прерийните лъкове? Да вземем например за отправна точка типичната средна дължина на прерийните стрели от 22 инча или 56см и типичната дължина на този лък от 104-112см. Тук получаваме коефициент от 1,86 до 2. Тоест тук нямаме никакви излишества, а напротив недостиг в това отношение. Или иначе казано едно по-късо дърво трябва да извърши повече работа за дължината си и следователно е много по-малко толерантно откъм грешки при направата.
Простият принцип за сигурната направа на лъкове само от дърво гласи - дължината на лъка се определя от дължината на стрелата, като тя се удвои и според дървото или работеща или не дръжка се прибавят 10 или 20%.


primitive    

Което всъщно е много просто, при дължина на стрелата от 71см имаме 2х71=142 + 14,2 /10% за работеща дръжка/=156см. Моето мнение е че трудно ще измислим нещо по-добре от древните които не са "умеели да смятат" .
Та прерийният лък се появява след навлизането на коня и неговото по-широко разпространение към 1760г. Т.е. появила се е нужда от по-удобно оръжие, което да се използва в комбинация с новото мобилно средство - коня.
Предимства на новото оръжие: много по-късо е, по-леко и по-маневрено. По лесно се намира добра дървесина за един по-къс лък, работата по пренасянето и издялкването на оръжието е по-малко, като се има предвид че все още са се ползвали само каменни сечива. Освен това по-късите и съответно по-леки рамена се връщат доста по-бързо до изходното натегнато положение след отпускането на тетивата, или нивото на трептение в рамото на лъка е доста по-високо. Пак повтарям никак не е по-лесно да се направи.
Недостатъци: ако може всъщност това да бъде недостатък, то опъна е по-малък /което пък е удобно при конната стрелба/, главният недостатък е че трудно можете да получите повече от 50-55 либри тежест на тетивата, което пък на свой ред е напълно достатъчно както се оказва за повечето животни разпространени в северното полукълбо. Също така степента на следване на тетивата е по-голяма, което води до други негативи като прекомерна компресия на дървото и последващо забавяне на изстрела.
Като съпоставим предимствата и недостатъците се вижда, че все пак предимствата МАЙ са повече. Все пак хората, живеещи в прериите не са се примирили с недостатъците и са преминали към драстични мерки, които да подобрят качествата на лъка. За да решат наведнъж всичките проблеми на този лък, те са започнали да използват сухожилия, които са лепяли върху гърба на лъка. Те са добавяли не само тежест при опъна, но ДО ГОЛЯМА СТЕПЕН са намалявали сета или стринг фолоуа на лъка от прекомерното натоварване, както са добавяли и скорост към изстрела. Нещо повече, прерийният лък не само че не пораснал в дължина, но и започнал да се скъсява още повече до да речем 90-96см при същия опън.


primitive    

Когато започнали да се използват рогата като материал, които са още по-добре пригодени за компресионното усилие, то дължината спаднала още повече, като най-късият прериен, рогов лък, ако не ме лъже паметта е дълъг 76см . Поставен при опън от 56 см, сами можете да си представите какво усилие на материалите съществува, а и при това положение коефициентът отива до 1,35 което е просто без аналог.
Интересното при конструкцията на този тип сложносъставен лък е пълното отсъствие на дървесно ядро. Сухожилията са лепени направо върху рогата. Тази конструкция се среща само и единствено в Сев. Америка.
Разбира се времето, необходимо за направата на рогов лък драстично се увеличавало и съответно неговата цена, като са можели да си го позволят само хора с престиж и значимо социално положение. Въпреки това този тип не е бил прекалено рядък според описанията на очевици от края на 17-ти и 18 век.
Обикновеният прериен лък е правен от доста видове дървета, като преобладаващо е било хикорито, следвано от ясен, дива череша, планинска черница и др. В южните равнини, естествено предпочитаното дърво е било осейдж оринджа, който по древните търговски маршрути понякога е достигал и доста на север, чак до земите на Чернокраките. Трябва да се има предвид, че никой от тези видове по латинско наименование не съвпада с дърветата, намиращи се в нашата страна. Като също така има и голяма разлика в техните специфични характеристики.
В повечето случаи, лъкът е правен от тънъки до средни по дебелина клони или млади дръвчета с диаметър от 4 до 8, максимум 12см, като те задължително са били отрязвани през зимата, разцепвани и обработвани приблизително до почти готов вид. Това е лесно обяснимо, понеже мокрото, сурово дърво е много по-лесно за обработка с каменни сечива. Проблемът идва от последващото сушене и възможността на така подготвеното дърво да се изметне и нацепи при напускането на влагата.


primitive    

Съответните принципи разбира се важат за всички дървета от нашите георафски ширини. В този случай, проблемът е бил решаван оп такъв начин - дървото е намазвано обилно с животинска мазнина, предимно меча мас или билозонова или еленова лой и е оставян бавно да съхне над огъня в типито. Също така е вкарван и в инипи, където отделящата се пара и топлината също способства процеса на сушенето. Съществувал и е още един вариант, при който дървото се е привързвало с обратен рефлекс в дръжката към по-дебел ствол и е оставяно така за няколко месеца. При екстремни обстоятелства намазаното дърво се е сушало над жарава, като постоянно се е добавяла нова мазнина и лъкът никога не се е оставял на едно място, а бил движен леко над въглените, за равномерно нагряване. Не си и помисляйте веднага след това да се опитвате да огъвете рамената. Дръвото е пресъхнало в по-голямата си част и е твърде крехко. Ще се счупи - трябва му поне една до две седмици покой, за да възстанови част от напусналата влага и да достигне равновесие със околната относителна влажност. Все пак мазнината ще забави този процес до известна степен. След това лъкът се е проверявал първо на пода и ако рамената се огъвали относително еднакво, то можела да му се постави тетива и да се тилерова внимателно и прецизно, без да се бърза, за да се получи подходящото правилно натоварване и огъване на рамената.


xenos    

Много полезна информация!
От прочетеното до тук ми се струва, че това е типа лък, който бих искал да имам - нещо между 130 и 150 см дължина, и сила 35-40 паунда. Ама като за абсолютно начинаещ, май ще е невъзможно достигането на такова майсторство!


Stilian Stefanov    

Наистина много полезна информация. Благодарности за положения труд. Моето мнение е,че това е съвършен лък,и то,заради своята простота.Това е информация събирана векове и компресирана в един файл.Нищо повече не му е нужно на човек,само нож,няколко стрели,и един прериен лък ... простете ми,размечтах си се…

44
}|{opukc    
   
Тук накратко е обобщен материал за открити артефакти на лъкове и стрели от каменната ера в Европа. Материала е на немски, но Google много добри превежда страницата.

http://www.jw-gpw.eu/Boegen/Info_Steinz.html

Не е споменат лъка на Йоци, затова пускам и това..

http://www.primitiveways.com/Otzi%27s_bow.html

45
Материали / От какви дървета?
« -: Януари 25, 2013, 11:15:00 am »
Косьо    

Нека споменем от какви дървета могат да станат лъкове - от почти всички широколистни.
По-натакък ще опишем видовете по-подробно и пълно, може и със снимки и латински имена.

За начало нека просто назовем най-подходящите дървета, които растат в България :
Маклура, Акация, Ясен, Бряст.

Разбира се, от дърво дъ дърво има разлика, дори и да са от един вид.
Работил съм акация, на която плътните, по-здравите кръгове (late wood) бяха около 8 мм и такава с едва забележими кръгове.
Така че някои път може да се изненадате приятно от някое "второстепенно" дърво като Дъб или Габър и да останете разочарован от любимата ми акация.


primitive    

Да, със сигурност щях да пусна и тази тема, но за тези няколко дена не успях. Благодаря за което и наистина има много широк спектър от въпроси точно тук.


xenos    

Всяка година купуваме по 10-тина (най-малко) кубика дървета за огрев. От тях най-правожилните на които съм попадал, са били бук и явор. Какво бихте казали за тия видове. Работили ли сте с такива, и какво се получи?! Заслужава ли си да ги пробвам?


primitive    

Явора със сигурност си струва да го пробваш, той също така става и за сложностъставни лъкове, но за бука - не бих казал, аз не съм оптимист. При него влакната са много къси и просто е супер гранично дърво, т.е. я стане я не, като клони към НЕ. Действително съм виждал два лъка направени от бук, но според мен е твърде силно да се нарекат лъкове. Те са правени от дъски и мисля че не могат да се изкарат прилични либри като опън, аз лично не бих се занимавал, но винаги има място да се опровергае една теория.
Всъщност ако имаш наистина правожилен явор си струва да го запазиш, пък ще му се намери приложение. Той е от така наречените diffuse porous woods или тези, при които не могат добре да се различават годишните слоеве, ранното нарастване е почти смесено с късното и при него, както и при бука е немислимо да се следва годишен слой. Това също означава, че за гръб на лъка, трябва да се използва годишният слой, намиращ се директно под кората. При бука е анологично. Още едно дърво на което е немислимо да се следват годишните слоеве е габъра, но там случаят е друг и изисква по-подробно обяснение.


xenos    

Мерси! Ще си запазя някоя хубава трупа следващият път! Иначе си прав - много "еднородно" изглежда. Не се различават лесно годишните кръгове.

А за акацията (Robinia pseudoacacia) какво би казал? Имам обещание от едни хора да ми намерят някое друго дръвче.


primitive    

Според повечето експерти Акацията е идеалният учител. Тоест тя ти показва всяка грешка. Според мен акацията е за доста напреднали.... има много особености. Например - при по-дебелите се препоръчва преди сушенето задължително да се премахне беловината. Понякога расте доста усукана и при разцепването се извърта по жилките, което не е непременно лошо. Има обаче и склонност към измятане, а също така при неправилен тилеринг прави така наречения крайсалинг, който е описан в другия раздел и има картинка. Препоръчва се, поради по-слабата издръжливост на корема, лъка да е с трапецоведно сечение, като корема да е по-широк от гърба. Има и още и още.... Хубаво е ако ти намерят дърво, но го остави да съхне спокойно. Пък започни да се учиш с ясен, той е много по-добър за първи лък. За мен той също те учи великолепно, при това по-лесно. Следват се супер лесно годишните слоеве и толерира някои грешки. Не всичките естествено. За първи лък е супер.
Започнал съм един лък от акация и то предимно от беловина, което е в разрез с правилата, но и аз си правя опити за премахване на предразсъдъците и опровергаване на теорията. След една година сушене и още една година в полуготов вид, три пъти се измята и го изправях /сега пак е за изправяне/, но няма да се откажа толкова лесно, просто трябва време да ми остане.
Иначе Косьо, има направен от него великолепен лък от сърцевина на акация и даже при последните тестове със скоростомер даде най-добри резултати. За съжаление разликата между дървесината в отделните видове понякога се различава драстично, даже повече отколкото между видовете. А понякога е просто късмет хубавото дърво....


wanderer    

Цитат
primitive wrote:
За съжаление разликата между дървесината в отделните видове понякога се различава драстично, даже повече отколкото между видовете. А понякога е просто късмет хубавото дърво....

много си прав! знаеш, аз обичам мекиша, и съм намирал такива големи разлики в механичните му качества, че просто не е за вярване.


slaf40    

Относно букът , като материал аз лично не бих го отхвърлил . Точно той сбъдна една моя стара мечта , а именно да имам дълъг лък . Миналата година си издялках два по 195 см. и то от съвсем сурово дърво (противно на повечето теории) Единия го изтъних доста и стана слабичък , но живота е пред нас, веднага щом си намеря читави сухожилия мога да си го усиля. Другия не знам колко силен е станал не съм го мерил, но си работи прилично .
Преди петнайсетина години си бях направил лък за арбалет като ресор от букови цепени пластини три на брой , като най-дългата беше към метър, широки около 5 см. , дебелината не помня.
И той си работи дълги години преди да се запилее нейде . А беше много як


Sea Raven    

Здравейте.

Ще споделя малко скромен опит за бряста,според мен това е едно от най подходящите дървесни видове от нашите местни.

Имам до тук десетина опита за Мери Роуз и примитивни лъкове от бряст , освен това съм работил с маклура, черница, акация и ясен.

Брястът за мен лично си остава дърво номер едно от нашите , маклурата например ме изненада много неприятно като се счупи на едни чепове за които разчитах че ще придадът интересна форма на един примитивен лък, имах по високо мнение за това дърво.

При брястът тези чепове които са основата на странични клонки се срещат много често но точно те никога не са ми правели проблем.
Тези чепове или връхчета придават една особена "драконова" форма на гърбът на лъка и според мен са един от основните чарове на бряста.
Друго негово преимущество е че почти никога не се пука при сушене, слабо се измята но и да се изметне лесно се изправя след пропарване, лесно се работи въпреки че си има едни специфики, има много красив естествен ламинат от черновина и беловина наподобяващ на тиса и за разлика от повечето дървесини и черновината и беловината са използваеми и при правилна работа стават много красиви лъкове.

Бряст може спокойно да се работи на зелено и след товада се суши, мисля че не се променя особено структурата на дървото.След отрязване дървото веднага го беля и цепя, мажа му отрязаните краища с блажна боя и го оставям да почине месец два, след това го почвам полека лека до грубо оформяне.
Ако не бъркам така скъсявам срокът за сушене наполовина, за около 6 месеца мисля че става добър лък с някои уговорки, евентуално може след това да се препече корема за финал.
Относително право дърво е, лесно се намират сравнително прави фиданки с дебелина 15-20 см, при тях черновината заема около 80% от дървото и като се направи лък ивицата черновина стига плътно до двата му края.

Еластичността на бряста не съм я срещал в никоя от другите дървесини, веднъш от неправилен тилеринг изтъних прекалено един бряст и в ядът си направо го огънах на коляното да го чупя- е не можах въпреки че го сгънах почти на две!

Изобщо не се сещам за някакви минуси на това дърво и за това го поставям като номер едно в личната ми класация.

Това е един недовършен примитив от бряст /само беловина/, имах идея да го дотилеровам на плажа ама изгорях зверски и го оставих за по късно, освен това тилероването нещо ми куца и разчитам на Жорикс за тази процедура че сума ти лъкове до тук съсипах от некъдърно тилероване.




xenos    

Ех, какъв хубав бряст беше поникнал на лозето ни - 8-10 метра висок, диаметър около 25-30 см, и идеално прав... като стълб! Някой обаче си го хареса, и сега там стои само пъна му. Ако съдя по начина на сечене ( на метър и нещо над земята) - най-вероятно мургавите "братя"...


primitive    

Колеги, само да се уточним - няма такова понятие черновина при дървесината в българския език, това за което говориш по нашенски си е просто сърцевина. Иначе лъкът си е хубав, но май вече си го изпуснал при тилеринга, в края на долното рамо. Огъва се прекалено близо до края, където по принцип не трябва да работи.
Иначе наистина бряста е едно повече от чудесно дърво. Лично моят опит с коригирането му казва друго, но ако при вас работи - радвам се. Що се отнася до осейджа - категорично не си на прав път. Едва ли има по-добро дърво. Това че ти се е счупил, е просто от конкретното парче. Не трябва да си правиш генерални изводи от това.


}|{opukc    

Тук най-вероятно ще има местене на мнения, но понеже снимката на Мариан е в тази тема и не знам къде да пиша.
Лъка на Мариан трябва да "клекне" в цялата червена зона и значително ще се подобри. Така като го гледам е много твърд в средата още, и ако се освободи малко там това ще пренасочи напрежението от долното рамо значително. Също така долното рамо е прекалено твърдо до средата. Горното рамо също е малко твърдо в последните 20см. Просто трябва да се работи внимателно вече - само цикла или дори само едра шкурка.


Sea Raven    

Аз бях решил да лепна малко сухожилия на гърбът откъм пантата за да се пробвам да я компенсирам.


Dakota    

Маклурата(Осейндж Ориндж)-в района в който живея,има много от нея.Открихме при един преход цяла гора.


BlackWolf    

Дакотке, не думай! Пази мястото в тайна, че ще дойдат онези с брадвите!


}|{opukc    

Цитат
BlackWolf wrote:
Дакотке, не думай! Пази мястото в тайна, че ще дойдат онези с брадвите!


Ъъъ, аз намерих две дървета по 40см в диаметър и по 3м прав участък стебло....не мисля въобще да ги режа. Сърце не ми дава..и не само това...А осейндж има на доста места - поне аз знам доста.
Също, намерихме с Мариан цяла гора от black walnut Много бряст насекох тази зима, че въобще не ми идва на ум да сека друго.


Dakota    

Идея си нямам колко е стара тази гора ,някои от дънерите бяха от порядъка на 70-80 см.в диаметър.Хубавото е,че е закътана и до нея не водят преки пътища.


BlackWolf    

Сигурна ли си, че е осейдж? Има ли ги зелените грапави "портокали"?


Dakota    

Да ве,напълно!Издънка от такова дърво бях извадила от парка в Разград и се опитвах да го прихвана в Трявна,но не се получи!
За тва беше голямо очудването ми да попадна на цяла гора и то насред Добружата.

Страници: 1 2 [3] 4