Покажи участието

От тук може да видиш всички публикации на този потребител.


Теми - Admin

Страници: 1 [2] 3 4
16
Форумни събития / Честит празник!
« -: Май 06, 2013, 08:29:06 am »
Нека тази темичка започне с именният ден на Жорикс!
Честит имен ден Жорка! Нека бойният дух на Българина да живее в името ти и ти с него!
Бъди жив и здрав и не спирай да експериментираш с лъковете и да псуваш по стрелите загубени в битка с мишените :)
Пожелавам ти да живееш толкова дълго, че направените и счупените от тебе стрели да са повече от възрастта на Тиранозавър Рекс...

17
Sea Raven
След известни проучвания реших да направя един опит за въстановяване на българският /прабългарски/ лък.

Първото нещо което искам да кажа е че имам сведения само за лъковете на прабългарите в Стара Велика България.
Както знаем от читанките след разпада на СВБ прабългарите се разделят на няколко части- едни отиват в Италия, други тръгват на север към Волга, уногондурите с Аспарух създават държавата ни а една голяма част остават като васали на хазарите и заедно с аланите развиват една много интересна култура- Салтово-Маяцката култура.

Прабългарите които остават в рамките на СМК са идентични в културно, езиково и етническо отношение с аспаруховите българи, имат еднакъв обособен погребален обичай /т.нар. "зливкински модел"/ и без съмнение можем да ги приемем за истински прабългари.

За лъковете използвани на територията на ПБЦ не може да се каже много поради малкото находки и липсата на познания по въпроса от нашите археолози, може би в книгата на В.Йотов има нещо повече по въпроса, но от представените там находки нищо сигурно не може да се каже .

За това първо правя уговорката че под "прабългарски лък" разбирам лъковете от прабългарски некрополи от 7-8 век на територията на Южна Русия, Крим, Украйна и Северен Кавказ, или иначе казано Стара Велика България на хан Кубрат.

Ранносредновековните степни лъкове са изследвани и класифицирани по подробно от А.Савин и А.Семенов, на база модел на сглобка те класифицират прабългарският лък като "хуно български" тип поради фактът че използваната архаична сглобка чрез застъпване е била характерна за хунските и след това за българските лъкове.
Следващият вид сглобка е Vобразната но тя не е позната при прабългарите до началото на 8 в.
http://kronk.narod.ru/library/savin-semenov-1998.htm

Много добро и подробно техническо описание прави Круглов.

http://dox.abv.bg/files/listtree;jsessionid=F03E407B4C2B68A72D0DA9D2DD1820FE.dox02

Той обаче прави един много безсмислен опит за промяна на наименованието на "тюрко хазарски" в унисон с последната мода при украинските археолози да отричат значението и дори наличието на прабългари в степите, според Круглов класификацията трябва да се прави на база бройка костени пластини а сглобката не я смята за важна, костените пластини като бройка са дизайнерско решение на конкретният локален майстор, според мен здравият разум и логиката показват че важна и определяща е сглобката.

В публикацията му има ред грешки и откровенни глупости но нас ни интересува техническата част която е много добра.

Круглов прави доста подробно описание на находките на прабългарски лъкове от некрополи и единични погребения и виждаме че може да се унифицира и изведе един вид лък характерен за прабългарите от този период и местообитание.

Според находките една от отличителните черти на лъкът както вече казах е сглобката чрез застъпване, това налага няколко произтичащи от нея момента които придават характерната форма на лъкът.

http://ravenss.snimka.bg/daily/bow.576061.25184053.big
Това е техническият чертеж на хуно българският лък според Семенов-Савин от 1997г.

Първо ръкохватката става много дълга, между 26 и над 30 см. Това е много по дълга от обичайната , за сравнение хазарските които са с Vобразна снадка са по 12-16 см.

От дългата ръкохватка произлиза изразеният М профил- силно огънати рамене, вижда се от срезът на трапецовидните костени пластини покриващи ръкохватката.

Следващото от това е изразената асиметрия- явно лъкът се е получавал прекалено дълъг и неудобен и това е налагало да се скъси долното рамо и сия, намерените костени пластини са на чифтове като едните са около 30 см а долният чифт е около 20 см.
В изследването си Круглов дава различни размери от конкретни погребения , но размерът е горе долу в тази граница.
За най емблематичен се смята лъкът от Матюхин Бугор, Круглов дава размерите му в изследването си което пуснах по горе на стр. 82.
Страничните костени пластини на ръкохватката са 34.5 х3 см, тилната пластинка на ръкохватката е 21.3 х1.1 см, сиите са съответно 24.5 х1.1-2.3 см и 29.9х 1.1-2.4 см.
Дължината му по тетивата е 132 см.

Вижда се ясно че е асиметричен и че дръжката е необикновенно дълга, поради изразеният трапецовиден срез в края на костената пластина на дръжката съдим че рамото тръгва под по голям ъгъл и от това идва М профила.

Има общо 9 костени пластини- три на дръжката и два чифта на сиите +тилни пластинки.
Срезът за тетивата е разположен към краят на сията за разлика от хазарските модели при които е по надолу.

И така мога да обобщя основните точки отличаващи прабългарският лък:
1. Сглобка чрез застъпване
2.Дълга до и над 30 см. дръжка.
3.Изразен М профил.
5.Изразена асиметрия.
6.Нарез за тетивата изнесен към края на сията.
7.Комплект от 9 броя костени пластини- три на дръжката и два чифта на сиите плюс тилни пластини.

Може би нещо подобно:
http://198.170.107.188/photo/showimg.php?file=/old_atarnet_images03/CB3Strung.JPG

Аз започнах дървената част на такъв лък, но имам много неясни моменти.
Първо колко да е ширината на раменете, също и с каква дебелина да е дървената част на рамото, точно каква е сглобката в дръжката, контактни ли са сиите - това са въпросите които излизат като за начало.

Надявам се че правилно съм се ориентирал в теоретичната част, ако някой вижда нещо сбъркано в разсъжденията ми моля казвайте докато е време.

18
Забавни / Сирни Заговезни - Прошка
« -: Март 17, 2013, 03:04:13 pm »
Сирни заговезни (Прошка)(Прочка) е важен зимно-пролетен празник в народния календар. Празникът се чества седем седмици преди Великден (винаги в неделя) и трае една седмица, в която се изпълняват различни обреди и обичаи. На трапезата се слагат млечни и яйчни продукти. Всеки ерген изстрелва с примитивно направен лък запалена стрела в двора на момата, която харесва. Хвърля се кръст в двора на момичетата, които момчетата харесват. През седмицата — в сряда, петък и неделя се връзват люлки и момите, и момците се люлеят за здраве. Мъжът задължително трябва да бъде спретнат и чист, с нови дрехи.
В неделя се палят огньове и след като прегорят, се прескачат за здраве. После около тях се играят хора и се пеят песни.Oбичаят оратници това са факли от слама, които всеки стопанин завърта около главата си и по този начин прогонва бълхите от къщата. . Всеки ерген изстрелва с простичък, направен от самия него, лък запалена стрела в двора на момата, която си е харесал. Обикновено това продължава до късна доба на Заговезни. Семейството на момата стои будно, за да гаси пламъците, докато тя самата събира стрелите. Която мома събере най-много стрели от двора си, тя е най-лична и най-харесвана. За трапезата на Заговезни се приготвят баница със сирене, варени яйца, варено жито, халва с ядки. Прието е да се извършва и обичаят хамкане: на червен конец се завързва и се спуска от тавана парче бяла халва или варено яйце. Най-възрастният мъж завърта конеца в кръг и всеки член от семейството, главно децата, се опитва да хване халвата или яйцето с уста. Който успее, ще бъде жив и здрав през цялата година.На Сирни Заговезни по-младите обикалят по-стари роднини и близки — свекър, свекърва, тъст и тъща, кумове, по-възрастни братя и сестри и искат прошка и целуват ръка на домакините, като изричат традиционните думи на прошката: „Простено“, „Прости“ пък е задължителният отговор. Затова празникът е познат още и като Прошка (В някои райони на западните територии населени с българско население наричат празника Прочка).
Римокатолическо християнство [редактиране]

До началото на 20 век Римската църква празнува Заговезни в сегашната първа постна неделя. В отговор на забележката на източните християни тя решила да измени датата, защото шест седмици по шест постни дни правят 36 дни, а не 40. Затова папата увеличава великия пост с още 4 дни, вследствие на което той вече започва от „Пепеляна сряда“. При католиците Заговезни се празнува винаги във вторник.
Най–съществен ритуал е искането на прошка. При срещата по–младите се навеждат и целуват ръка на по–възрастните и искат прошка, а те я дават и ги гощават. Вечерта цялото семейство се събира вкъщи.
Денят след Заговезни се нарича Пепеляна сряда. Започват Великденските пости. Забранени са всякакви веселби, песни и танци. Не се правят никакви годежи и сватби. Жените е желателно да носят тъмни дрехи, без всякакви накити. Бабите плашат децата, че който яде блажно, ще го вземат кукерите.

http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%A1%D0%B8%D1%80%D0%BD%D0%B8_%D0%B7%D0%B0%D0%B3%D0%BE%D0%B2%D0%B5%D0%B7%D0%BD%D0%B8

На английски статията е по-скоро за украйнската Масленица... Но пак е свързан с езичеството празник.
http://en.wikipedia.org/wiki/Maslenitsa

Прощавайте, ако нещо сме сгрешили! И нека на вас да ви е простено!

19
Композитни лъкове / Лък от Боо и Ипе
« -: Март 14, 2013, 11:53:02 pm »
}|{opukc   
Понеже един приятел ме амбицира за лък ипе и бамбук, та да кажа какви ги свърших за 3 дни. Миналата неделя разцепих бамбука, в понеделник го залепих, два дни съхна и от четвъртък започнах работа по лъка, вчера го лакирах първа ръка, днес сутринта втора ....
Лъка е 193см, от нарез до нарез 74" - 32х24мм в дръжката и 12х12мм в края. Сет 2/3 инч.
Исках да е по-лек и приятен за стрелба ама на...  Понеже никога досега не бях правил такъв, този материал ми е непознат и типично в мой стил направих лък около 100-110 либри на 32" опън. Това се очакваше де ...всъщност лъка е правен по тези размери и това май обяснява нещата.. 

32" - пълен опъп


xenos   
Чудесен! Харесва ми!


}|{opukc   
И на мен..като за първи опит с тези материали мисля, че трябва да съм повече от доволен. Всъщност това е най-добрия ми лък досега, с много малко сет, стреля превъзходно, много плътно се усеща в ръката, лек е/само 700гр/, и почти не се усеща, че е толкова силен. От доста време общувам с този пич..та ме открехна на доста неща свързани с бамбуковите лъкове..Размера на моя е почти като този на клипа..



BlackWolf   
Откъде го взе това ипе?


}|{opukc   
С Ганчо /ако ти говори нещо/ си разделихме една дъска, от http://www.jaf-bulgaria.com/ я звехме. Късмет, оказа се много гъста и плътна.


Sea Raven   
Много добър е станал, усещам как скоро ще стрелям с него.


}|{opukc   
Много добър е станал, усещам как скоро ще стрелям с него.
Може, може..


Косьо
Браво, Жоре ! Много готин се е получил !
Косьо


}|{opukc   
Една бърза заготовка от вчера..69" при нарезите. Имам идея за recurve около 65-70#, ще се види до края на седмицата обаче какво ще излезе.. 
Искам да го вкарам в такава работна среда горе-долу...като моя да е по-дълъг и малко по-силен.



primitive   
Странно, сега поглеждам и поста ми от онзи ден не е излязъл поради някаква причина. Както и да е Жоре исрени похвали за тоя лък. Много съм впечатлен и от физическото му тегло - направо учудващо. Холандеца прави един миналата година, който излезе около 70 либри и тежеше над 800грама. В последствие лъка се счупи, но това е друга история.
Бравас за твоя. Тилера също ми харесва - трябва да съм обективен.


}|{opukc   
Цецо, мерси!   
Ако трябва да съм точен лъка е точно 730гр. Няма рефлекс и е 32х24мм в дръжката. По формулата за маса на Стив трябва за излезе около 760гр.без рефлекс и 700 при 1-2" рефлекс. Този е средно положение, а физич. тегло сигурно зависи и от плътността на ипето.
Лъка стреля като звяр. Бърз е и почти не се сетва. Вчера направих над 200м изстрели със стандарт стрела 45гр. Стрелите имат почти невидим парадокс.
------------------------------------
В интерес на истината сега се замислям защо е по-лек. Значи, за около 100 либри ипето го дават дебело около 1" или малко по-малко, при мен бамбука е около 4-5мм а не 3, както е по книгите. Ипето съответно е доста по-тънко - около 19-20мм, което значително намалява масата на плътната и тежка дървесина.


BlackWolf   
На делечина пробва ли го?


}|{opukc   
BlackWolf wrote:
На делечина пробва ли го?

Над 200м прави изстрел със сигурност. На големи крачки вчера броих до 180 после спрях, но имаше около 20-30м пред мен още.


Stilian Stefanov   
Йееееее,страхотен е,Жоре. Поздравления и от мен.


}|{opukc   
Наскоро започнах един три ламинат бамбук/ироко/ипе. Лъка е завършен, но не 100%, сматах да бъде само лък за далечна стрелба - около 120 либ. но някои технически проблеми ме спънаха така да се каже. Отвори се крисалс малко под дръжката и се наложи да го направя работещ във външната част на рамената, което промени изцяло механиката и силата му и добави около 1.5 инча сет. Сега е около 100 либ.
Иначе си има рогови нокове, не е лакиран и полиран. Тъй като не е ясно колко ще издържи с пукнатината тези операции въобще не мисля да ги правя.
На снимката изглеждам малко стресиран, защото очаквах да си "отнеса" тавана при евентуален взрив..
full draw ??!! #@32"
Сега мисля да започна нов като се звемат предвид грешките с този...


}|{opukc   
Така, от няколко месеца правя един дълъг лък с профил Мери Роуз, но с по-малка дължина. Лъка е 74" и е три ламинат. Дърпа 60# на 14" и опъван само до 22" досега. Просто ме е страх да го опъна повече. Сега предстои да го премеря на 20" за да знам как да продължа да работя - другата седмица ми пристига кантара/до 80 кг/.
По мои изчисления трябва да дръпне около 140-150 на 32, но дотогава има още малко работа.

braced

20" draw..

Лъка го правя единствено за далечна стрелба а не за приятна..
Жоро

20
BlackWolf
EnZo, дръжка махагон и тигрово дърво (доколкото помня).


Helle Viking, абанос и розово дърво.


Острие - дамаск (Woody), дръжка - осейдж.


Острие - Дядо Благо, дръка и кания - Primitive.






Биволски рог и никел силвър.



xenos
Много добри!

21
bobber
нека кажа и тук
преди няколко дена реших да ида до лазерно рязане да пробвам върхове за стрели.излезнаха 35ст бройката,тежат 7,3 грама цялата стрела е към 22грама за 20 килограмов лък.хубавото е че можеш да си ги направиш каквито ти харесват,аз ги направих капковидни за да се вадят по-лесно от мишената(която пък си направих тази вечер от ленти велпапе,до сега бях със стиропор)
не знам защо но повечето хора на които ги показах прихнаха да се смеят   
за тях връх за стрела е или средновековна която да пробива брони или свръх модерна с която можеш да се обръснеш.



нямат още скос но и така стават


primitive
Върховете са много добри, типични ловни от прериите през 19-ти век - няма смисъл да плащаш данък обществено мнение. Аз лично започнах също с такива. Единственият проблем е, че когато се забият в дърво се вадят много трудно и в значителна част от случаите чупят дървото на мястото на захващането, ако не е увито поне един инч надолу хубаво със сухожилия, Също зависи и дървото какво е. Стоманата не трябва да е прекалено закалена, за не се чупят при среща с камък. Повярвай има достаа случаи.


bobber
материала е най-обикновенно желязо   можех да избирам измежду различни стомани както и 65г ст45
неръждавейка и тн. но точно поради същата причина е "мек"   
наистина се вадят малко по-трудно като се забият ш дърво но поне стрелата остава цяла,докато ако е с купешки таргет върхове(някои) направо се чупи стрелата.


primitive
противно на това таргет върховете са доста по-щадящи към стрелата. считай го за късмет, че не си счупил нито една. всъщност материала 65г може би е най-подходящ.


Sea Raven
Подобни стрели си правех като дете от пирон, взимах дърводелски гвоздеи със подходящ размер и ги редях по жп линията, като минеше влакът ставаха плоски и идеални за остриета.

По едно време сечех главите с чух и секач защото като се сплескат се разширяват, след това обаче забелязах че именно това разширение играе ролята на спирачка която не дава на острието да влиза навътре в шафта при удар в дърво или друга твърда повърхност, около сплесканата глава която стърчи леко извън шафта се намотава обущарски конец и така без да знам съм имитирал ушичките на ръчно изработените кремъчни остриета.


primitive
Ето какви върховни остриета кове един чичо, с който се запознахме в Турция. Прави ги от стомана, като всяко му отнема по около 1 час. Намесата на шмиргела е минимална - доста е добър... както се досещате, ако няма опит човек времето за направа съответно ще се увеличи доста.




22
primitive
Ще се опитам да направя малка класификация на използваните от различни хора по света и по-специално в умерените ширини и особено у нас видове за изработка на стрели, като също така, да дам малки разяснения според опита ми в това отношение. Надявам се списъка да продължи да се допълва. Няма да давам латинските наименования на нашите видове понеже считам, че всеки средно интелигентен българин ги познава.
Ще допълвам постепенно, защото не мога на веднъж.

1. Леска - има я навсякъде, според мен това е най-добрият вид у нас за тренировъчни стрели. Обикновено избирам максимално прави пръчки с подходящ диаметър до 10мм, защото се взема предвид свиването при съхнене и отпадането на кората. Сред младите издънки има такива със зелена и с кафява кора. Предпочитам вторите - обикновено не са толкова влажни, на 2 години са и имат по-малка сърцевина. Рязане - съответно през зимата. Връзват се на сноп и през 2-3 дни се изправят на око, след което пак се овързват. След 7-8 дни - до 2 седмици могат да се обелят, за да е лесно беленето /засъхне ли кората към стеблото се сваля много трудно/. Почти няма опасност от нацепване и изправянето на обелените пръчки продължава, но по-внимателно, защото я няма кората и ликото, които да ги предпазват. При по-силно огъване може да се прегъне или счупи. След 2-3 месеца, в зависимост от условията пръчките са иделно изсъхнали и могат да се довършват. довършването се състои в изтъняване само от средата към задния край, като се оставя финалното естествено удебеление, от което да се оформи нокчето за тетивата.
Предимства: Много лесно се изправя и задържа формата си след първоначалното изправяне, лесно се обработва и е сравнително леко.
Недостатъци: Относително крехко особено при близка стрелба и при малки диаметри не може да се постави втъкнат плосък, ловен връх, защото въртеливото движение на стрелата го чупи задължително при удар в мишена или други твърди предмети.

2. Дрян и други дряноподобни от семейство Cornus - особеност при събирането е, че клонките които са по стъблото не трябва да се режат плътно до ствола, защото имат склонност към нацепване навътре, с което отслабват стрелата и тя може лесно да се счупи на тези места. Съответно при сушенето и изправянето не може да се връзват на снопове точно поради това. Дървото е доста по-влажно и изисква повече и по-често изправяне и респективно кората трябва да се обели не по-рано от месец /в противен случай се получават надлъжни пукнатини/, което забавя процеса на съхненето.
Предимства: Доволно здраво и гъвкаво дърво, когато успеете да го изсушите правилно се държи много добре. Също така диаметъра е почти равен по протежение на пръчката и от една издънка могат да излязат 2 и дори 3 стрели. /Расте дълго и почти право с почти еднакъв диаметър, скосът е много малък/. Отлично се полира.
Недостатъци: Изключително тежко, при по-малките диаметри е прекалено гъвкаво. Обработва се относително трудно, изисква повече внимание, стрелите често трябва да се доизправят понеже е склонно да се връща към първоначалния си вид - преди изправянето. Има удебеления при диаметрално разположените клонки, които също трябва да се премахват, като в даденото място се нарушава годишния кръг и мястото потенциално се отслабва. За съжаление по-съществените кривки са точно на местата с клонките, което ги прави и по-трудни за изправяне.

3. Папур - събира се преди да е изсъхнал - ранна есен. Суши се на вързопи като леската. Изисква много малко изправяне. Хубаво е да се запази точно твърдата част под семеносителя. Там може лесно да се прикрепи връх и е доста по-твърда от останалата част, което позволява удържане на напреженията от удара. Според мен става само за ранни тренировъчни и стрели за екстремни ситуации.
Предимства: Повсеместно разпространение. Прав и не се налага да се обработва в диаметър.
Недостатъци: Твърде лек и крехък. Само за съвсем слаби лъкове, поради спайна. Нокчето задължително трябва да се подсили по някакъв начин, иначе тетивата разцепва цяла стрела и язък за всичко. Разните гадинки много го обичат и в голяма част от случаите почти задължително присъстват в стеблото, особено ако е събиран по-късно. Дори и да седят на място пак биват нападани от вредителите. В повечето случай, труда дори и по-малко отива на кино.

4. Шипка - събиране зимата, пак има едногодишни зелени и двугодишни кафяви, като отново двугодишните са по-добри. Трудно за сушене, затова заготовките трябва да се с 10-ина см по-дълги от финалната дължина на шипковото стебло на стрелата. изправя се по-същия начин на сурово с внимание, поради тънките стени стеблото. Ако се обели преди 1,5месеца от набирането вероятността да се сцепи надлъжно е голяма, Някои се цепяпят дори и след повече време.
Предимства: Доста е разпространена. Лесно се намират прави издънки. Лесно се изправя. Запазва изправената форма след изсъхване. Твърди и леки са. Не се налага корекция за изтъняване - с почти равен диаметър са. Пак могат да се направят по повече от една стрела на отрязано стебло. При правилна изработка и сушене, от нея стават превъзходни и здрави тела за стрели.
Недостатъци: Нуждаем се от добро защитно облекло при събирането, често са доста навътре в самия храст и си трябва завиране. Не си мислете дори да го правите без ръкавици. Трябва да се махат всичките тръни, за предпочитане на ръка, странично, за да не се обели кората неволно и това да доведе до сцепване. В никакъв случай не може да се направи стрела без насадка от друго дърво за нокчето и съответно по-дълга такава при върха. Изисква доста повече работа от всички останали видове, поне според мен.

5. Джанка - до сега, за мен това е най-доброто дърво за стрели. Задължително рязане в най-студеното време от годината. Избират се издънки с до 1/3 по-дебели от финалния диаметър на стрелата, понеже при сушенето се свива драстично. също така трябва да се следи и горната част на стеблото, защото понякога скоса е твърде голям. Суши и се изправя по същия начин - белене на кората не по рано от месец.
Предимства: Великолепно задържа изправена си форма, с абсолютно подходяща тежест и спайн при всичките диаметри и доволно твърда, за да се полира идеално. Практически идеална за целта.
Недостатъци: Изисква по специално внимание при подбора и сушенето. Понякога се налага малко повече изтъняване от средата към задния край, поради скоса. Не се сещам за други.

6. Коноп - стеблото на конопа или така наречените гръсти, когато се обели е изключително прово и твърдо. Като малък ми бяха донесли 2-3, от които си направих стрели и наистина не се сещам за нещо по-добро от това. Без забележки. За съжаление сега коноп вече не се гледа, а ако гледаш - знаете какво се случва, но едно време имаше за промишлеността. Ако се намери отнякъде си струва да се опита.

7. Бор, смърч, ела и др. чамове - няма да говоря за бране и сушене, защото в къщи не можете да си напрате от-до. Купуват се съответно изключително правожилни дъски, без чворове и се нарязват надлъжно със сечение 1/1см, от които се извъртат стеблата за стрелите. На ръка е доста трудоемко.
Предимства: Лек и доста евтин материал. От голяма част от чамовите става съвсем съвсем прилични стрели.
Недостатъци: Най-големият според мен, че без подходящо оборудване не можеш да си ги правиш в къщи. По-насмолените видове са доста по-тежки. Задължително е меренето на спайна и правилното ориентиране според годишните слоеве. Спайна се различава драстично в двете посоки. Ако има и съвсем малко отклонение при надлъжността на годишните слоеве, т.е един или повече от слоеве свършват или започват на някое място на повърхността на стрелата - шанса от счупване и последващо нараняване е огромен. Също така счупването ще последва почти неминуемо при забиване в мишената от по-близко разстояние.


xenos
За леската имам едно наблюдение, когато съм правил стрели за атлатъл: струва ми се доста "пластична", т.е. лесно се изкривява при натоварване. Не знам как ще е при доста по-късите стрели за лък, но моите за атлатъл, дето са над 160 см, се изкривяват лесно. Примерно играл съм си да я изправя идеално, и като реша да й измеря спайна (подпира се права, куката на кантара се поставя в нока, и се натиска надолу, докато се образува хубава дъга), след това виждам, че се е изкривила. Случва се и при по-мощно хвърляне. Не знам дали е било изключение някакво, но това ме накара да спра да използвам леска за стрели за атлатъл. Явно обаче тоя проблем не се забелязва при стрелите за лък, щом я смятате за много добър материал.

23
Извън темата / Българите и държавите им
« -: Март 14, 2013, 10:31:57 pm »
Borkata
Привет,
Гледах филм качен в замунда, озаглавен - Експедиция Българи Прародина. (ekspedicia bulgari prarodina - така ще го намерите в торентите)
Филма е от 3 части - Розетата, Балхара и Мадара.
Интересно ми е вашето мнение по въпроса. Етноси, Държавност, Култура, Религия и Военно дело (в частност връзката на тези неща с лъковете).
Поздрави!
Борката

пп. Ако трябва да съм честен. Готов съм да изчета всякакви мнения. Зная, че тази тема понякога буди спорове. Но ще бъде най-пълноценно, ако всеки каже своята гледна точка и пропусне критиките колкото и да са градивни към другите. Приемете го като споделяне на гледни точки, а не като научен спор.


Sea Raven   
Не съм гледал филма въпреки че нашумя много преди време,четох резюмето му, малко аматьорски е според мен но общо взето са се предпазили от пълната лумпенизация и са се опитали адекватно да отразят различните гледни точки.
За разлика от нея експедицията Тангра, скоро след това прекръстена на Ариана ръководена от преподавателят по балет А.Илиев /скоро след това самопровъзгласил се за антрополог/ беше пълна гавра със всичко що е свързано с термина наука.

Интересувам се от прабългари откакто се помня, учил съм се да чета на една книжка за прабългари като дете и от тогава общо взето имам интерес по въпроса, през последните петнадесетина години чета сериозно и от известно време правя разни собствени изследвания по някои от по неясните моменти /по точно промяната в антропологията и погребалните обичаи на късните сармати от 3-4 в. както и някои средноазиатски културни инфилтрации сред тях, сходствата в антропологията и културата на късните сармати и западните хуни и връзката с кенколските и джетиасарските некрополи- първата поява на монголоиден антропологичен тип в средноазиатското население, изследвания на Трофимова и Балабанова/ , следя публикациите на текущите археологически изследвания в южна Русия и Украйна също и нашите археологически разкопки.
Привърженик съм на стандартната официална алтайска теория във вариантът и "Рашев", от всичко което съм прочел по въпроса мисля че официалната теория с някои корекции в момента е най добре аргументирана и поради това е единствената призната от световната историческа общност.

Най грамотната дискусия по темата в момента се води в историческият форум на Бг.Наука, там съм активен участник в дискусията като Raven.

Ще пусна няколко линка за да изясня виждането си.

http://www.kroraina.com/bulgar/rashev_bg.html

http://www.bulgari-istoria-2010.com/booksBG/A_Granberg_Huno_PrBg_zaemki_v_Slavjanski.pdf

http://www.segabg.com/online/new/articlenew.asp?issueId=399&sectionid=5&id=00002

http://odnapl1yazyk.narod.ru/protobul.htm

http://www.kroraina.com/knigi/vb/index.html

http://www.kroraina.com/knigi/sv/index.html

Най пълната,съвременна и подробна монография по темата която мога да препоръчам е тази:

http://www.book.store.bg/p21324/bylgarskata-ezicheska-kultura-vii-ix-vek-rasho-rashev.html
_________________
Bulgarico corde superbe.


BlackWolf
Сашо Илиев не е преподавател по балет, а професор в НАТФИЗ, и то по пантомима. Един от познавачите на източния театър, занимавал се е с китайски и виетнамски учители по сценични изкуства и впрочем още от бай Тошово време практикува стила на маймуната (във виетнамския му вариант). Интересен човек, от доста години го познавам.

Иначе всички тези Тангри, Танакри и пр. са пълна боза. 

Въпроса за прабългарите е по-сложен, отколкото си мислят повечето хора. Според мен етническия състав на т.нар. прабългари е бил разнороден и се е променял през различни епохи.
Аз също съм на мнение, че "стандартната" алтайска теория е най-близо до истината и покойния Р. Рашев май се приближава до нещата... В негово лице нашата наука загуби един добър изследовател. 

Що се отнася до "иранската" теория, фантазиите на П. Добрев и неговите последователи объркаха всичко. Много хора някак си не разбират, че ираноезичните номади от степите са били същите "диваци и варвари" като тюрките.     
Е, номадите разбира се не са диваци и варвари и номадите са тези, които движат колелото на историята, а не зациклящите уседнали култури, но хората не го разбират.

_________________
За ноктите смели, за зъбите бели настъпи решителен час
"Добър лов!" на всеки по тия пътеки, Закона сега е със нас!


Borkata
Вълчо, не мисля, че мястото на темата е в Лафче. Тук точно за история и археология си говорим.

Съгласен съм с тезата, че произлизаме от народ създаден от много племена. Въпросът е - КОИ СА ТЕ?.
Също съм съгласен, че българите (преди стъпването южно от Дунав) са имали връзка с много други племена и религии преди да стъпят на Балканите.

Бих искал да науча повече за трупоизгарянето. Кои племенни групи са го практикували, ако може да се каже.

И хуните също се делят на Бели, Черни и Червени хуни, ако не се лъжа... И Хуни и Хунну са различни формирования.
Чак се чудя дали Хунну за Китайците не е като Варварите (вулгарите) при гърците.
Интересно е, че хунското, сарматското и късното сасанидско въоръжение не се различават особено.


}|{opukc
Това за произхода е темаааааа да си е...м.... Аз мисля, че племената в средна Азия, пасейки си стадата кротко и не толкова така са се омешали след 3 в., че едва ли имат идентичен код..това и алтайци и индо-европейци свички са си "бадженаци". Да обичаите и традициите може да са се запазили до определена степен, но не и произхода...

_________________
Patience my friend!!!
Не се притеснявам от психическите си недостатъци, даже си ги харесвам.


BlackWolf
 Post subject: Re: Българите и държавите ниPosted: Fri Sep 23, 2011 8:29 am
Borkata wrote:
Вълчо, не мисля, че мястото на темата е в Лафче. Тук точно за история и археология си говорим.
Говорим си за история и археология на лъковете - в раздел "История". Всичко друго, вкл. историята и археологията на българите, патагонците и клингоните е абсолютно категорично за "Лафче".

Това все пак е форум ЗА ЛЪКОВЕ, а не за история. Всички въпроси, които нямат поне частична връзка с лъковете са в този раздел. Това е положението.

_________________
За ноктите смели, за зъбите бели настъпи решителен час
"Добър лов!" на всеки по тия пътеки, Закона сега е със нас!

24
Материали / Рязане и сушене на дърветата
« -: Март 14, 2013, 10:19:04 pm »
primitive
Опитваме се да изберем дърво, което е относително право, без чворове и дължината му да е с 20 до 40см по-голяма от дължината на лъка, който възнамеряваме да направим. Това ще ни позволи да имаме възможността, да избягваме различните препяствия в последствие при определянето на формата и дължината. Като цяло по-тънките стволове и клоните са значително по-гъвкави от дървесината на по-дебелите стволове, но съществуват и редица изключения. Също така, е от съществено значение местонахождението на дървото, годишните слоеве и наличието на светлина и вятър на даденото място.
1 Принципът е, дървото да се реже през най-студената част от годината, когато соковете са под земята в корените, което улеснява сушенето и дървото е по-малко склонно към нацепване или образуването на така наречените радиални пукнатини. Според моя опит преди, това беше през февруари, в момента най-студените дни са през първата половина на януари. Иначе казано, зимата е подходящият сезон. Пролетта пък е най-неподходящия при всички случаи, поради невероятно голямото съдържание на влага в дървото. Дърветата отрязани през пролетта, в последствие стават почти неизползваеми.
2 Препоръчва се след транспортирането му или още на място, да се разцепи в зависимост от дебелината му и да се запечатат веднага двата края на ствола. Това се прави, за да може влагата да напуска дървото равномерно от всички страни, а не само през надлъжните пори и да се минимизира нацепването или така наречените радиални пукнатини, като в същото време се ускорява сушенето. В миналото това е ставало с помощтта на всякакви видове животинска мас или растителни мазнини, сега може да се направи с постни и блажни бои, лепила или лакове. Аз лично предпочитам лепилото за дърво, което съхне относително бързо.
3 Дървото за лък трябва по възможност да съхне в хорозонтално положение, отделено от пода на сухо и проветриво място. Когато го сушим изправено или подпряно соковете, които все още са в него се стичат в долния му край и има вероятност то да се нацепи повече. В този случай, съхненето е неравномерно и вероятността дървото да се изметне е голяма.
4 За белите дървесини твърдят, че веднага трябва да се отстрани кората, докато при дървесините с беловина и сърцевине, да се махне цялата беловина. Аз лично предпочитам да суша с кората и в двата случая, понеже кората допълнително стяга и предпазва в известна степен от допълнително нацепване.
5 Много важно е при сушенето, да се уверите че в дървото или в близост до него няма дървояди, защото понякога нанасят непоправими щети.

Косьо
Здравейте !
Страхотно е да имаме форум за направата на дървени лъкове ! Поздравления !

За сушенето. Тим Бейкър твърди, че дървото се измята, защото поради неправилната форма на четвъртинката или половинката на дървото, влагата го напуска с различна скорост от различните повърхности.
Затова препоръчва заготовката да е с квадратна форма и махане на кората. Правил съм го по този начин и не се е напуквало. Но след като го оформя така го занасям на тавана, където през зимата е студено.
Ако го вкарам от зимната гора веднага в къщи - неминуемо се напуква.

За или против оставянето на кората докато се суши ?

За :
1. Все пак по-малка вероятност от напукване. (Но тя тотално се избягва, ако заготовката се облепи с лепенка на мястото на кората.)
2. Кората предпазва гърба на бъдещият лък от евентуални наранявания, които могат да бъдат фатални.
3. В повечето случай, особено при по-малки дървета, се получава хубав, естествен рефлекс, което си е преимущество.
Против :
1. Кората на прясно отсечено дърво се сваля значително по лесно от на сухото. А при акацията, на която се сваля и беловината - си е спестяване на много труд.
2. Пести се време от сушенето. Макар че това не е толкова важно, когато имате повече дървета - може да работите по един или два лъка, а заготовките си се сушат.

Аз, Косьо
"Бъди промяната, която искаш да видиш в света."
Ганди

Sea Raven
От последното рязане на дървета имах късмет с отличен материал и то от царят на азиатските лъкове- мекиша.
Добро парче с размери 165х12 см, почти идеално право и без дефекти.И още едно парче мекиш, малко по тънко но идеално право и в единят край има карактерната чупка подходяща за "котанска сглобка" която правя в момента.
Сцепих го и ще го оставя така да съхне, след няколко дни от едното парче ще одялам груба заготовка и ще видя как ще се държи, мекиша има склонност да се измята и суче при съхненето, но не се пука поне от моите наблюдения до тук.
Нямам възможност да изваря или изкисна толкова дълго парче, а ми трябва ядро за цял лък тип алански без снадка в дръжката и не искам да го режа.
http://ravenss.snimka.bg/daily/bow.576061.26503528

25
Здравейте!

Вече няма нужда да бъдете одобрявани от администраторите за да се регистрирате и да пишете във форума!
Достатъчно е да активирате акаунта си чрез писмо което форумът ще изпрати във вашата електронна поща!
До момента одобрението беше наложимо поради опасения от ботове!
Извинете ни за причиненото неудобство!

Поздрави!
Администрацията

26
Партньори / Форум "Балканите през вековете"
« -: Февруари 11, 2013, 07:53:24 pm »
Привет колеги!

Представям ви един приятелски форум за любители на балканската история.
Там можете да намерите информация за исторически оръжия, облекло, бит и култура на Балканите през вековете. Акцентът е върху Европейският югоизток. Антични и средновековни Балкани.

Успех на колегите от мен!
Админ

Балканите през вековете

27
Партньори / САСР - "СИЛА"
« -: Февруари 11, 2013, 01:56:17 pm »

Сдружение за антични и средновековни реконструкции — Сила бе основано през лятото на 2008 година от група ентусиасти занимаващи се с пресъздаване на материалния и духовен свят на нашите предци.
Ние обединяваме усилията на лица, които имат трайни интереси към античната и средновековна история и осъществяването на исторически реконструкции на бит, облекло, въоръжение и пр. Осъществяваме изследователска дейност, в т.ч. издирване, изучаване и анализ на източници, носещи информация за материалната и нематериалната култура и бит през античността и средновековието. Създаваме реконструкции на дрехи предмети и въоръжение с автентични материали, и техники, и проучваме тяхната употреба такава каквато е била през съответната епоха.
Организираме редица събития — средновековни панаири, античен фестивал, тракийски фестивал, на коѝто демонстрираме различни елементи от живота съобразени с историческата епоха — занаяти, ритуали, кухня, забавления и игри, турнири, елементи от бита и др. Провеждаме беседи с посетителите за запознаване и популяризиране на историята.
САСР-Сила участват в срещи, форуми, фестивали, панаири чествания и др. мероприятия на организации и лица, имащи сходни или взаимно полезни интереси.

Сдружение за антични и средновековни реконструкции — Сила” извършва следните дейности:
  • Организира и участва в антични фестивали и други мероприятия на антична тематика. Възпроизвежда тракийски и римски ритуали, римски робски пазари, гладиаторски битки и турнири, различни елементи от античното ежедневие, демонстрации на предмети и въоръжение и др.;
  • Организира и участва в средновековни панаири и други мероприятия на средновековна тематика. Демонстрираме занаяти, турнири, въоръжение и предмети от бита, средновековния живот и др.;
  • Осъществява изследователска дейност, в т.ч. издирване, изучаване, анализ и пр. на източници, носещи информация за материалната и нематериалната култура и бит през античността и средновековието;
  • Осъществява експерименти и практики на възпроизвеждане на материалната и нематериалната култура и бит през античността и средновековието;
  • Съдейства за опазването на материалната и нематериалната култура и бит през античността и средновековието, както и да я популяризира;
  • Организира /в т.ч. да участва/ в срещи, форуми и др. мероприятия с организации и лица, имащи сходни или взаимно полезни интереси;
  • Осигурява информация и подкрепа на своите членове при подготовката, участието им и пр. в исторически реконструкции; повишава нивото им на познания и компетентност;
  • Проучва и прилага добрите практики на други наши или чужди организации в областта на историческите реконструкции;

САЙТЪТ НА САСР - "СИЛА"

28
Здравейте!

Във форум KnivesBG.com се организира конкурс за изработка на нож.
Конкурсът е благотворителен за стимулиране на Сопотската резбарска школа.
Ножовете ще бъдат продадени и парите ще бъдат инвестирани в инструменти, материали и база за обучение на деца желаещи да изучат занаята.
Каузата според мен е благородна и заслужава подкрепа.
За да разберете как можете да бъдете полезни, посетете форума
- http://knivesbg.com/forum/viewtopic.php?f=36&t=4835

Нека запазим една частица от културата си!
Поздрави!
Админ

29


Корейският Тонг-а e улей който се ползва за изстрел на къса стрела.
Нека който може да добави нещо да пише :)

30
Предложения и препоръки / YouTube Канал
« -: Януари 31, 2013, 10:48:33 pm »
Привет,
планирам да направя форумен Ю-туб канал в който да качвам и споделям всички видео клипове от форумните събития,
да споделям и публикувам клипове на хора от форума които нямат акаунт в Ю-туб или просто да споделям линкове към канали на колеги от форума.
Все още избистрям идеята. Ако имате предложения - споделете!
Поздрави!
Админ

Страници: 1 [2] 3 4