primitiveОпитваме се да изберем дърво, което е относително право, без чворове и дължината му да е с 20 до 40см по-голяма от дължината на лъка, който възнамеряваме да направим. Това ще ни позволи да имаме възможността, да избягваме различните препяствия в последствие при определянето на формата и дължината. Като цяло по-тънките стволове и клоните са значително по-гъвкави от дървесината на по-дебелите стволове, но съществуват и редица изключения. Също така, е от съществено значение местонахождението на дървото, годишните слоеве и наличието на светлина и вятър на даденото място.
1 Принципът е, дървото да се реже през най-студената част от годината, когато соковете са под земята в корените, което улеснява сушенето и дървото е по-малко склонно към нацепване или образуването на така наречените радиални пукнатини. Според моя опит преди, това беше през февруари, в момента най-студените дни са през първата половина на януари. Иначе казано, зимата е подходящият сезон. Пролетта пък е най-неподходящия при всички случаи, поради невероятно голямото съдържание на влага в дървото. Дърветата отрязани през пролетта, в последствие стават почти неизползваеми.
2 Препоръчва се след транспортирането му или още на място, да се разцепи в зависимост от дебелината му и да се запечатат веднага двата края на ствола. Това се прави, за да може влагата да напуска дървото равномерно от всички страни, а не само през надлъжните пори и да се минимизира нацепването или така наречените радиални пукнатини, като в същото време се ускорява сушенето. В миналото това е ставало с помощтта на всякакви видове животинска мас или растителни мазнини, сега може да се направи с постни и блажни бои, лепила или лакове. Аз лично предпочитам лепилото за дърво, което съхне относително бързо.
3 Дървото за лък трябва по възможност да съхне в хорозонтално положение, отделено от пода на сухо и проветриво място. Когато го сушим изправено или подпряно соковете, които все още са в него се стичат в долния му край и има вероятност то да се нацепи повече. В този случай, съхненето е неравномерно и вероятността дървото да се изметне е голяма.
4 За белите дървесини твърдят, че веднага трябва да се отстрани кората, докато при дървесините с беловина и сърцевине, да се махне цялата беловина. Аз лично предпочитам да суша с кората и в двата случая, понеже кората допълнително стяга и предпазва в известна степен от допълнително нацепване.
5 Много важно е при сушенето, да се уверите че в дървото или в близост до него няма дървояди, защото понякога нанасят непоправими щети.
КосьоЗдравейте !
Страхотно е да имаме форум за направата на дървени лъкове ! Поздравления !
За сушенето. Тим Бейкър твърди, че дървото се измята, защото поради неправилната форма на четвъртинката или половинката на дървото, влагата го напуска с различна скорост от различните повърхности.
Затова препоръчва заготовката да е с квадратна форма и махане на кората. Правил съм го по този начин и не се е напуквало. Но след като го оформя така го занасям на тавана, където през зимата е студено.
Ако го вкарам от зимната гора веднага в къщи - неминуемо се напуква.
За или против оставянето на кората докато се суши ?
За :
1. Все пак по-малка вероятност от напукване. (Но тя тотално се избягва, ако заготовката се облепи с лепенка на мястото на кората.)
2. Кората предпазва гърба на бъдещият лък от евентуални наранявания, които могат да бъдат фатални.
3. В повечето случай, особено при по-малки дървета, се получава хубав, естествен рефлекс, което си е преимущество.
Против :
1. Кората на прясно отсечено дърво се сваля значително по лесно от на сухото. А при акацията, на която се сваля и беловината - си е спестяване на много труд.
2. Пести се време от сушенето. Макар че това не е толкова важно, когато имате повече дървета - може да работите по един или два лъка, а заготовките си се сушат.
Аз, Косьо
"Бъди промяната, която искаш да видиш в света."
Ганди
Sea RavenОт последното рязане на дървета имах късмет с отличен материал и то от царят на азиатските лъкове- мекиша.
Добро парче с размери 165х12 см, почти идеално право и без дефекти.И още едно парче мекиш, малко по тънко но идеално право и в единят край има карактерната чупка подходяща за "котанска сглобка" която правя в момента.
Сцепих го и ще го оставя така да съхне, след няколко дни от едното парче ще одялам груба заготовка и ще видя как ще се държи, мекиша има склонност да се измята и суче при съхненето, но не се пука поне от моите наблюдения до тук.
Нямам възможност да изваря или изкисна толкова дълго парче, а ми трябва ядро за цял лък тип алански без снадка в дръжката и не искам да го режа.
http://ravenss.snimka.bg/daily/bow.576061.26503528