Автор Тема: Растения, дървета и храсти подходящи за стрели  (Прочетена 3762 пъти)

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Неактивен Admin

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Публикации: 174
  • Arrows: +3/-0
    • Профил
primitive
Ще се опитам да направя малка класификация на използваните от различни хора по света и по-специално в умерените ширини и особено у нас видове за изработка на стрели, като също така, да дам малки разяснения според опита ми в това отношение. Надявам се списъка да продължи да се допълва. Няма да давам латинските наименования на нашите видове понеже считам, че всеки средно интелигентен българин ги познава.
Ще допълвам постепенно, защото не мога на веднъж.

1. Леска - има я навсякъде, според мен това е най-добрият вид у нас за тренировъчни стрели. Обикновено избирам максимално прави пръчки с подходящ диаметър до 10мм, защото се взема предвид свиването при съхнене и отпадането на кората. Сред младите издънки има такива със зелена и с кафява кора. Предпочитам вторите - обикновено не са толкова влажни, на 2 години са и имат по-малка сърцевина. Рязане - съответно през зимата. Връзват се на сноп и през 2-3 дни се изправят на око, след което пак се овързват. След 7-8 дни - до 2 седмици могат да се обелят, за да е лесно беленето /засъхне ли кората към стеблото се сваля много трудно/. Почти няма опасност от нацепване и изправянето на обелените пръчки продължава, но по-внимателно, защото я няма кората и ликото, които да ги предпазват. При по-силно огъване може да се прегъне или счупи. След 2-3 месеца, в зависимост от условията пръчките са иделно изсъхнали и могат да се довършват. довършването се състои в изтъняване само от средата към задния край, като се оставя финалното естествено удебеление, от което да се оформи нокчето за тетивата.
Предимства: Много лесно се изправя и задържа формата си след първоначалното изправяне, лесно се обработва и е сравнително леко.
Недостатъци: Относително крехко особено при близка стрелба и при малки диаметри не може да се постави втъкнат плосък, ловен връх, защото въртеливото движение на стрелата го чупи задължително при удар в мишена или други твърди предмети.

2. Дрян и други дряноподобни от семейство Cornus - особеност при събирането е, че клонките които са по стъблото не трябва да се режат плътно до ствола, защото имат склонност към нацепване навътре, с което отслабват стрелата и тя може лесно да се счупи на тези места. Съответно при сушенето и изправянето не може да се връзват на снопове точно поради това. Дървото е доста по-влажно и изисква повече и по-често изправяне и респективно кората трябва да се обели не по-рано от месец /в противен случай се получават надлъжни пукнатини/, което забавя процеса на съхненето.
Предимства: Доволно здраво и гъвкаво дърво, когато успеете да го изсушите правилно се държи много добре. Също така диаметъра е почти равен по протежение на пръчката и от една издънка могат да излязат 2 и дори 3 стрели. /Расте дълго и почти право с почти еднакъв диаметър, скосът е много малък/. Отлично се полира.
Недостатъци: Изключително тежко, при по-малките диаметри е прекалено гъвкаво. Обработва се относително трудно, изисква повече внимание, стрелите често трябва да се доизправят понеже е склонно да се връща към първоначалния си вид - преди изправянето. Има удебеления при диаметрално разположените клонки, които също трябва да се премахват, като в даденото място се нарушава годишния кръг и мястото потенциално се отслабва. За съжаление по-съществените кривки са точно на местата с клонките, което ги прави и по-трудни за изправяне.

3. Папур - събира се преди да е изсъхнал - ранна есен. Суши се на вързопи като леската. Изисква много малко изправяне. Хубаво е да се запази точно твърдата част под семеносителя. Там може лесно да се прикрепи връх и е доста по-твърда от останалата част, което позволява удържане на напреженията от удара. Според мен става само за ранни тренировъчни и стрели за екстремни ситуации.
Предимства: Повсеместно разпространение. Прав и не се налага да се обработва в диаметър.
Недостатъци: Твърде лек и крехък. Само за съвсем слаби лъкове, поради спайна. Нокчето задължително трябва да се подсили по някакъв начин, иначе тетивата разцепва цяла стрела и язък за всичко. Разните гадинки много го обичат и в голяма част от случаите почти задължително присъстват в стеблото, особено ако е събиран по-късно. Дори и да седят на място пак биват нападани от вредителите. В повечето случай, труда дори и по-малко отива на кино.

4. Шипка - събиране зимата, пак има едногодишни зелени и двугодишни кафяви, като отново двугодишните са по-добри. Трудно за сушене, затова заготовките трябва да се с 10-ина см по-дълги от финалната дължина на шипковото стебло на стрелата. изправя се по-същия начин на сурово с внимание, поради тънките стени стеблото. Ако се обели преди 1,5месеца от набирането вероятността да се сцепи надлъжно е голяма, Някои се цепяпят дори и след повече време.
Предимства: Доста е разпространена. Лесно се намират прави издънки. Лесно се изправя. Запазва изправената форма след изсъхване. Твърди и леки са. Не се налага корекция за изтъняване - с почти равен диаметър са. Пак могат да се направят по повече от една стрела на отрязано стебло. При правилна изработка и сушене, от нея стават превъзходни и здрави тела за стрели.
Недостатъци: Нуждаем се от добро защитно облекло при събирането, често са доста навътре в самия храст и си трябва завиране. Не си мислете дори да го правите без ръкавици. Трябва да се махат всичките тръни, за предпочитане на ръка, странично, за да не се обели кората неволно и това да доведе до сцепване. В никакъв случай не може да се направи стрела без насадка от друго дърво за нокчето и съответно по-дълга такава при върха. Изисква доста повече работа от всички останали видове, поне според мен.

5. Джанка - до сега, за мен това е най-доброто дърво за стрели. Задължително рязане в най-студеното време от годината. Избират се издънки с до 1/3 по-дебели от финалния диаметър на стрелата, понеже при сушенето се свива драстично. също така трябва да се следи и горната част на стеблото, защото понякога скоса е твърде голям. Суши и се изправя по същия начин - белене на кората не по рано от месец.
Предимства: Великолепно задържа изправена си форма, с абсолютно подходяща тежест и спайн при всичките диаметри и доволно твърда, за да се полира идеално. Практически идеална за целта.
Недостатъци: Изисква по специално внимание при подбора и сушенето. Понякога се налага малко повече изтъняване от средата към задния край, поради скоса. Не се сещам за други.

6. Коноп - стеблото на конопа или така наречените гръсти, когато се обели е изключително прово и твърдо. Като малък ми бяха донесли 2-3, от които си направих стрели и наистина не се сещам за нещо по-добро от това. Без забележки. За съжаление сега коноп вече не се гледа, а ако гледаш - знаете какво се случва, но едно време имаше за промишлеността. Ако се намери отнякъде си струва да се опита.

7. Бор, смърч, ела и др. чамове - няма да говоря за бране и сушене, защото в къщи не можете да си напрате от-до. Купуват се съответно изключително правожилни дъски, без чворове и се нарязват надлъжно със сечение 1/1см, от които се извъртат стеблата за стрелите. На ръка е доста трудоемко.
Предимства: Лек и доста евтин материал. От голяма част от чамовите става съвсем съвсем прилични стрели.
Недостатъци: Най-големият според мен, че без подходящо оборудване не можеш да си ги правиш в къщи. По-насмолените видове са доста по-тежки. Задължително е меренето на спайна и правилното ориентиране според годишните слоеве. Спайна се различава драстично в двете посоки. Ако има и съвсем малко отклонение при надлъжността на годишните слоеве, т.е един или повече от слоеве свършват или започват на някое място на повърхността на стрелата - шанса от счупване и последващо нараняване е огромен. Също така счупването ще последва почти неминуемо при забиване в мишената от по-близко разстояние.


xenos
За леската имам едно наблюдение, когато съм правил стрели за атлатъл: струва ми се доста "пластична", т.е. лесно се изкривява при натоварване. Не знам как ще е при доста по-късите стрели за лък, но моите за атлатъл, дето са над 160 см, се изкривяват лесно. Примерно играл съм си да я изправя идеално, и като реша да й измеря спайна (подпира се права, куката на кантара се поставя в нока, и се натиска надолу, докато се образува хубава дъга), след това виждам, че се е изкривила. Случва се и при по-мощно хвърляне. Не знам дали е било изключение някакво, но това ме накара да спра да използвам леска за стрели за атлатъл. Явно обаче тоя проблем не се забелязва при стрелите за лък, щом я смятате за много добър материал.
« Последна редакция: юли 17, 2013, 10:56:30 am от xenos »

Неактивен Admin

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Публикации: 174
  • Arrows: +3/-0
    • Профил
BlackWolf
Подходящи, като се вземе предвид чупливостта им.


primitive
Бързате... за всяко ще напиша предимства и недостатъци, просто не мога наведнъж
Това е списък на дървесата използвани за стрели в Сев. Америка, Европа и донякъде Азия. Беше ми предоставено любезно от създателя на един вече несъществуващ сайт за примитивни лъкове и стрели - Bowyers Den. В момента има сайт с това има, но няма нищо общо със съществуващия преди много хубав и ценен такъв. За съжаление имам целия материал от сайта, но не мога да го кача тук, понеже е твърде обемен - 60стр на Word, къде съм качил даже снимки на всички растения, които успях да намеря от интернет. Тук за сега ще се огранича само с това да цитирам имената на растенията, така че ако някой се интересува да може да продължи нататък.

Apache Plume
Fallugia paradoxa /НЯМА В ЕВРОПА/

Arrow-weed
Pluchea sericea /НЯМА В ЕВРОПА/

Arrowwood /РАСТЕНИЯ ОТ РОДА НА КАЛИНАТА/
Northern Arrowwood Viburnum recognitum

Bamboo
Korean arrow bamboo
sasa coreana

Japanese Arrow bamboo
pseudosasa japonica

Green Onion Bamboo
Pseudosasa japonica var tsutsuminia

Bladder Nut
American Staphylea trifolia

European Staphylea pinnata /КЛОКОЧКА/

Bearberry /МЕЧО ГРОЗДЕ/
Arctostaphylos Uva-Ursi

Beautyberry

Birch, Paper /КНИЖНА БРЕЗА/
Betula papyrifera

Black Cherry

Button Bush /НЯМА В ЕВРОПА/
Cephalanthus occidentalis

California Wild Rose /НЯМА В ЕВРОПА/
Rosa californica

River Cane Arundinaria gigantean /СЕВ. АМ./

Switch Cane Arundinaria gigantea tecta /СЕВ. АМ./

Arundinaria debilis /Ю. АМ./
Arundinaria falcata /ПАКИСТАН/
Arundinaria hookeriana /ХИМАЛАИ/
Arundinaria jaunsarensis /ЛАТИНСКА АМЕРИКА/
Arundo donax is the Mediterranean cane

Cascara
Rhamnus purshiana /НЯМА В ЕВРОПА/

Cattail
Typha

Chamise
Adenostoma fasciculatum /НЯМА В ЕВРОПА/

Cliffrose
Purshia mexicana /НЯМА В ЕВРОПА/

Chokecherry /НЯМА В ЕВРОПА/
Common chokecherry Prunus virginiana
Black chokecherry Prunus melanocarpa
Western chokecherry Prunus demissa

Common Reed
Phragmites australis
Phragmites communis
Phragmites maximus

Coyote Brush
Baccharis pilularis /НЯМА В ЕВРОПА/

Currant, American Black /КАСИС/
Ribes americanum

Currant, Bristly Black
Ribes lacustre

Currant, Golden
Ribes odoratum

Currant, Gooseberry
Ribes montigenum

Currant, Wax
Ribes cereum

Currant, Wax
Ribes cereum

Desert Willow
Chilopsis linearis (Bignoniaceae?)

Dog Rose /ОБИКНОВЕНА ШИПКА/
Rosa canina
also Rose majalis

Dogwood, Alternate-leaf
Cornus alternifolia

Dogwood, Grey
Cornus racemosa

Dogwood, Pacific
Cornus nuttallii

Dogwood, Red-osier
Cornus sericea

Dogwood, Roughleaf
Cornus drummondii

Dogwood, Silky
Cornus amomum

Dogwood, Stiff
Cornus foemina

Douglas Fir
Pseudotsuga menziesii

Elderberry
Sambucus sp. /БЪЗ/

Blue Elderberry
Sambucus cerulean

Elderberry, Red
Sambucus racemosa

Gooseberry, Desert
Ribes velutinum

Gooseberry, Fuchsia-Flowered
Ribes speciosa

Gooseberry, Northern
Ribes oxyacanthoides

Greasewood
Sarcobatus vermiculatus

Hazel
Corylus avellana /ОБИКНОВЕНА ЛЕСКА/

Hazelnut, American
Corylus Americana

Hazelnut, Beaked
Corylus cornuta

California Hazelnut
Corylus californica

Mapleleaf Viburnum
Viburnum acerifolium /от рода на калината/

Multiflora Rose
Rosa multiflora /Влечаща роза, Трендафил/

Nannyberry
Viburnum lentago /пак от рода на калините/

Ocean Spray
Holodiscus discolor

Osoberry
Oemleria cerasiformis

Prickly Rose
Rosa acicularis/ РОЗА БОДЛИВА/

Privet, California
Ligustrum ovalifolium

Privet, Common
Ligustrum vulgare /ОБИКНОВЕНО ПТИЧЕ ГРОЗДЕ/

Privet, Chinese
Ligustrum sinense

Privet, Japanese
Ligustrum japonicum /ЯПОНСКА МАСЛИНА/

Rabbitbrush, Desert
Chrysothamnus paniculatus

Russian Olive
Elaeagnus angustifolia

Salt Cedar
Tamarix aphylla

Saskatoon
Amelanchier alnifolia /ИРГА/

Seep Willow
Mule-Fat Baccharis salicifolia

Stick False Willow
Baccharis glutinosa

Sitka Spruce
Picea sitchenwsis

Snowberry
Symphoricarpos albus

Sourwood
Oxydendrum arboretum

Syringa /от семейство люлякови/
Philadelphus lewisii

Toyon
Heteromeles arbutifolia - typical plant with fruit red
Heteromeles cerina - yellow fruit
Heteromeles macrocarpa - large red berry

Willow, Alaska
Salix alaxensis

Willow, Barren-ground
Salix brachycarpa

Willow, Bebb
Salix bebbiana

Willow, Black
Salix nigra

Booth willow
Salix boothii

Willow, Blueberry
Salix Cordata

Willow, Diamondleaf
Salix planifolia

Willow, Drummond
Salix drummondiana

Willow, Geyer
Salix geyeriana

Willow, Gray
Salix glauca

Willow, Hoary
Salix candida

Willow, Lemmon
Salix lemmonii

Willow, Peachhleaf
Salix amygdaloides

Willow, Pacific
Salix lasiandra

Willow, Swamp
Salix caroliniana

Witch Hazel
Hamamelis virginiana /ВИРДЖИНСКИ ОРЕХ/

Yaupon
Ilex vomitoria /ИЛЕКС/


primitive
е те това е...
аз лично като гледам това видово разнообразие, се чувствам ограбен


Borkata
Благодарности за споделената информация!
А какво ти е мнението за Брезата като материал?


primitive
пише, че е използвана, аз лично нямам опит с нея, със сигурност издънките не стават, а трябва да се ползват дъски...


Stilian Stefanov
Аз съм ползвал брезов материял за стрели,и ми харесват,доста са леки и еластични,но наистина,само от ствола на дървото става.


Галимунди
Не видях в списъка липа и топола? И двете са доста леки и популярни дървета.
Има ли възможност да се повиши еластичността на дървото чрез масла и лакове?

П.П. Имам една идея, ама не знам дали е за този форум, защото става въпрос за изработване на стрела от изкуствен материал, а това не е особено популярно тук.


primitive
да не са описани също така бора и върбата, щото не стават и да се подсилват няма смисъл


bobber
аз пък чак сега видях че един в другия край на селото имал в двора от бамбука за стрели   
тея дни ще резна да пробвам,ако стават добри стрели(би трябвало)ще му кажа да ми даде от издънките да бучна и в нас
а иначе трябва ли да ги чакам да съхнат или и мокри може? 


primitive
По принцип, трябва да изсъхнат /по-добрият вариант/, може да се изсушат и с нагряване/изпичане, но трябва в този случай да се пробива дупчица при коленцата, защото могат да гръмнат от парите и сгорещения въздух, вътре в тубичките. Освен това, кухините отпред и отзад трябва да се запълнят/залепят с плътно дърво, защото в кух вид не издържат на натоварването на тетивата и при върха. Нодовете, или задигнатите части при коленцата трябва да се изпилят до равно. Във всички други случаи са перфектни...все пак ще се наложи дори и минимално изправяне.


bobber
всичко разбрах   
само съм виждал нока отзад да го нагласят така че да дойде на коляно на бамбука
и не слага дървен пълнеж
реже се 5-6 мм след коляното и се прорязва нок до него...
тези дни ще пробвам(ако има време)

Неактивен Black Wolf

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Публикации: 245
  • Arrows: +5/-0
    • Профил
    • Общество "Орловият Кръг"

primitive

Yaupon
Ilex vomitoria /ИЛЕКС/

Между другото, това е растението, от което са правели т.нар. "черна напитка" семиноли, крики и др. югоизточни племена. ;)