Автор Тема: Импрегниране - масла, восъци, лакове и др. Техники.  (Прочетена 12941 пъти)

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Неактивен xenos

  • Global Moderator
  • Sr. Member
  • *****
  • Публикации: 491
  • Arrows: +10/-0
  • Modern Abo
    • Профил
    • xenos::bushcraft
xenos    

Понеже ми предстои за първи път да импрегнирам лък, реших да пусна тази тема, за да могат можем да обменим опит.

Това, на което се бях спрял е неколкократното полагане на ленено масло, и натриване на повърхността с пчелен восък. Просто е, но пък изцяло естествено.

Какви материали и техники използвате вие?!


primitive    

Става, аз лично предпочитам свинска или друга мас. Втрива се с вълнен парцал до загряване и после пак няколко пъти. След известно време може да се поднови. Става и с тунгово, датско и др. подобни масла. Това с маста просто е най-леснодостъпното и е напълно достатъчно. Има хиляди варианти и никой не гарантира 100% запечатване на дървото, но то пък не е и необходимо, освен ако не се излага на прекомерни влагови условия. Освен това, маста най-бързо може да се повтори при всякакви условия. Не препоръчвам слънчогледово или зехтин. Като гранасят е нещо страшно.


}|{opukc    

Както споменах вече, ясена има способност да дърпа много влага.
Не отхвърлям другите методи, но аз лично се застраховам с чист восък или лак...


Sea Raven    

Пробвах с ленено масло и пчелен восък стоплени на водна баня но нещо не ми хареса и пак се върнах към течният парафин.
Взимам го от аптеката, напълно инертен материал е, не мирише, не се разваля, не уврежда естествените материи ....

Мажа с него всичко- обувки, кожени якета, лъкове и стрели, всякакви кожени изделия като ръкавици, протектори...

За кожата е балсам, по принцип е парафина е тънък и лесно пропива, добре напоява всичко но трябва да се мине няколко ръце.

Имам в къщи няколко вида естествени масла- от гроздови семки, от пшеничен зародиш, от семки от нар и ненам си какви измислици още / жена ми ги купува от аптеката за някакви маски за коса които си прави а аз прибирам остатъците/ пробвах и с тях но нещо не ми хареса как става, получава се един малко гъст и лепкав слой който не се полира особено добре.

До тук течният парафин ми е харесал най много като материал за смазка.


xenos    

Да, когато са смесени и стопени на водна баня лененото масло и пчелният восък, малко по-трудно пропиват, и дървото ако е студено, направо си се втвърдява и замазва на повърхността. Аз затова първо смятам да го намажа няколко пъти с чисто, затоплено ленено масло, като оставям всяка ръка да постои известно време, докато пропие добре, и чак накрая вече на повърхността да натрия и затопля пчелният восък. Надявам се да се получи.


wanderer    

а някой има ли впечатление от дамарената смола? само веднъж съм мазал стрели, но не съм стрелял кой знае колко с тях и нямам конкретни впечатления. дали става изобщо за лък?


xenos    

А има ли значение колко сух е лъка, преди да се импрегнира?! Нали все пак запечатване става някакво, и колкото си е бил - толкова. Моят в момента стои в стая с влажност 46-48% (защото навсякъде другаде е повече!). Трябва ли да изчакам по-ниска влажност, за да го импрегнирам?


primitive    

XENOS: Влажността при теб в момента е идеална... мажи смело, но имай предвид, че както казах, дори след много сериозна импрегнация, дървото няма да спре да диша или т.е. да отдава и да поема влага. Просто при резките смени на климата като засушаване или по-висока влажност, слоя импрегнация е хубаво да се подновява. За съжаление, лененото масло, дори и преварено съхне доста бавно, а всеки следващ слой се добавя след напълно изсъхнал предишен.
WANDERER: Всъщнос тая смола за втори път я чувам. В ножарския форум пробват в комбинация за импрегниране на дръжки. "100 г смола, 300 г восък, 1000 г уайт спирит. ... Наблюдението е, че дамаровата смола, която няма цвят е доста по-лесно разтворима и лесна за работа."


xenos    

Брех, верно доста бавно съхне това ленено масло! По една седмица отива да чакам всяка ръка. Едва съм на втората. Май следващата ще е направо восъка!


primitive    

Да не съм ти казал....


xenos    

Жена ми (а и не само) често ме критикува, че не вярвам какво ми се казва, докато не се уверя сам.


xenos    

От известно време умувам дали да пробвам ей тази политура:

Цитат
Събира се изсъхнала смола от бор, или се суши, докато стане трошлива. Натрошава се добре в хаванче, и се пресипва в плътно затварящ се стъклен съд. Добавя се спирт, колкото да се покрие. Алкохолът върши добра работа, но преди се е използвал терпентин. Тъй като той е дестилиран от борова смола, вероятно е по-добрия избор.

Сместта се разбърква добре от време-навреме през първите 24 часа, за да се разтвори добре смолата. След това се прецежда през памучна материя в друг плътно затварящ се съд. Полученият разтвор има кехлибарен цвят.

Нанася се на лъка, като се натопи в нея тампон от памучна тъкан, и внимателно се втрива в дървото. Уверете се, че сте покрили добре всеки участък от лъка, защото по-лошо от липсата на защита от влагата, е само неравномерната защита от нея.

Този първи слой ще изсъхне доста бързо. Когато това стане напълно, нанесете нов. След три или четири нанасяния, политурата ще започне да надебелява и да става по-гладка. На този етап всеки следващ нов слой ще съхне все по-бавно и по-бавно, понякога за ден-два. Освен това, преди всяко ново нанасяне, трябва да полирате внимателно повърхността на лъка със стоманена вълна.

Ако сместта е прекалено гъста, добавете още спирт. Обикновено шест до осем слоя са достатъчни за добра политура, която защитава лъка от влагата.

Единственият проблем е докарването на гладък финиш. Повече слоеве от рядка политура са по-добре от по-малко с по-гъста. Прахът също полепва по повърхността, защото докато съхне, политурата е лепкава. Чисто помещение за работа и стоманена вълна между всеки нов слой, решават повечето проблеми с праха

Библия на Лъкоправеца
[/i]


Някой пробвал?!


primitive    

Това е опростена рецепта за лак, както са ги правели едно време. във всеки случай, каквото и да сложиш, никога няма да го защитиш на 100%. Ако се ползва в този му вид, без омекотител - някакво масло или мазнина, вероятността да се напука е огромна при по-дебел слой, тънкият, пък не защитава хубаво поради неравномерността си. Винаги се препоръчва обилно обмазване преди и по време на употреба при повишена влажност и след това. В момента последно ползват за защита многократно нанасяне на силиконови спрейове и пришкурване помежду. Аз не знам, защо се опитвате да откривате топлата вода.... ако се намирате в естествена среда и сървайвъл ситуация избора е доста ограничен и напълно достатъчен. Просто трябва да се повтаря след известно време, което не отнема повече от 5мин в най-лошия случай. Какво да се прави - обикновените лъкове изискват грижи. При по-сложните покрития след време пак се налага смяната му, а не добавяне, което ще отнеме повече време. Преценете сами. Няма вечно и тотално покритие.


slaf40    

С борова смола (чам сакъз) сложена в дамски чорап и залята с боров терпентин в бурканче от детски храни, на времето си правих фирнис за маслените картини . Но съхнеше много бавно , предполагам , че спирта ще ускори процеса.
Ето и рецептата : http://www.izkustvo.net/%D1%82%D0%B5%D1%80%D0%BF%D0%B5%D0%BD%D1%82%D0%B8%D0%BD%D0%BE-%D1%81%D0%BC%D0%BE%D0%BB%D0%B5%D1%81%D1%82-%D1%84%D0%B8%D1%80%D0%BD%D0%B8%D1%81/
Има рецепта и за алкохолен такъв


xenos    

Цитат
primitive wrote:
Аз не знам, защо се опитвате да откривате топлата вода.... ако се намирате в естествена среда и сървайвъл ситуация избора е доста ограничен и напълно достатъчен.


Не се опитвам да откривам топлата вода. Просто в книгата пишеше, че този тип защита (повърхностна политура) е по-добра от проникващите импрегнации с масла. Просто исках да е по-доброто. Имам ги съставките, и мога да приготвя сместа още довечера. Но пък от друга страна, не съм сигурен колко ще е живота на лъка, предвид опита ми, така че не знам колко си заслужават такива гимнастики, и затова питам. Може би си прав, че не си заслужава чак толкова усилията.


primitive    

е нямах предвид да прозвучи грубо, просто пак повтарям избора си остава за вас, аз съм чел, правил та в доста отношения ми е омръзнало и съм намерил начина за себе си.

 

xenos     

За свинската мас ли говориш?


Borkata    


Винаги си струва да опита човек. Полезен опит. Пък ако си много зарибен, можеш след всичките галимации да пробваш с Пача мас Казаха ми, че е по водоустойчива от свинската.


archy    

Ако не държите толкова на автентичния вид на лъка,добра работа вършат полиуретановите и полиестерните лакове.Издържат на вода:полиестерният-36h,полиуретановият-около24h
Имат многа добър финиш и различна степен на гланц-от 5 до 100%.Проблема често е в това че се нанасят с пистолет за бои.


ra4id    

А дали няма да стане с няколко пласта от туткал по-разреденичък?

Неактивен xenos

  • Global Moderator
  • Sr. Member
  • *****
  • Публикации: 491
  • Arrows: +10/-0
  • Modern Abo
    • Профил
    • xenos::bushcraft
Re: Импрегниране - масла, восъци, лакове и др. Техники.
« Отговор #1 -: януари 25, 2013, 11:02:02 am »
wanderer    

а според теб туткала с какво се реактивира??


archy    
    
Tуткала май е водоразтворим?



Неактивен Wankata

  • Newbie
  • *
  • Публикации: 5
  • Arrows: +0/-0
    • Профил
Re: Импрегниране - масла, восъци, лакове и др. Техники.
« Отговор #2 -: януари 17, 2016, 08:48:48 pm »
А как определяте процента на влажността и кога трябва да се импрегнира?

Неактивен primitive

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 516
  • Arrows: +5/-1
    • Профил
Re: Импрегниране - масла, восъци, лакове и др. Техники.
« Отговор #3 -: януари 17, 2016, 11:13:25 pm »
Най-точен метод - заготовката се мери на тежест с прецизна везна в продължение на известно време, докато съхне - когато спре да намалява на тегло за период от една седмица се счита за изсъхнала и в равновесие с околната влажност!

Неактивен xenos

  • Global Moderator
  • Sr. Member
  • *****
  • Публикации: 491
  • Arrows: +10/-0
  • Modern Abo
    • Профил
    • xenos::bushcraft
Re: Импрегниране - масла, восъци, лакове и др. Техники.
« Отговор #4 -: януари 18, 2016, 10:57:13 am »
В равновесие, обаче да не се разбира - същата. Влажността на дървесината при достигнатото равновесие (т.е. константно тегло), е в отношение с околната влажност и температура. Има си такива таблици, по които доста точно може да се определя тази относителна влажност на дървесината. Стойност над определена граница, не е добра за финално импрегниране. Най-общо мога да кажа, че лък, стоял 10-тина дни в стая при температура 25 градуса и влажност около 50%, и е престанал да променя теглото си, е готов за импрегниране!

Неактивен primitive

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 516
  • Arrows: +5/-1
    • Профил
Re: Импрегниране - масла, восъци, лакове и др. Техники.
« Отговор #5 -: януари 19, 2016, 11:05:29 am »
Да действително ти внасяш пояснения, които аз пропуснах поради презумпцията, че се подразбира, но правилно е уточнението. Някак не можех да допусна, че някой би изнасял дървото да съхне навън и после да го внася да го мери, ама по-добре да се знае, че хора всякакви!